Stocznie, Statki

W lipcu br. w Gdańskiej Stoczni Remontowej z grupy kapitałowej Remontowa Holding, zakończył się remont statku Boldwind, należącego do niemieckiego armatora United Wind Logistics (UWL). W czerwcu podobny projekt stoczniowcy wykonali na jednostce Bravewind.

Zarówno Bravewind, jak i Boldwind to statki typu „cargo ship” przeznaczone do transportu ciężkich, ponadgabarytowych ładunków, np. elementów farm wiatrowych, platform wiertniczych, sekcji kadłubów lub całych statków. Przez armatora prezentowane są, jako najbardziej paliwooszczędne jednostki o dużej pojemności ładunkowej, dedykowane dla sektora morskiej energetyki wiatrowej.

Pewne problemy w eksploatacji obu ciężarowców sprawiała jednak owalna konstrukcja dziobu w zestawieniu z niewielką gruszką. W praktyce taka budowa zawężała zakresy prac statków, np. na Morzu Północnym, na którym występuje charakterystyczna, krótka fala, powodująca nadmierne bujanie statku. W tej sytuacji armator zdecydował się na poprawienie stateczności jednostek, zlecając to zadanie Gdańskiej Stoczni Remontowej im. J. Piłsudskiego S.A.

Statek przeszedł kompleksową modyfikację i remont sekcji dziobowej. Najpierw wycięto starą gruszkę, a następnie na kadłubie dodano sponsony i nową, wcześniej sprefabrykowaną w stoczni gruszkę dziobową. Dzięki temu jednostka także w części podwodnej zyskała bardziej owalny kształt, ale przede wszystkim poprawiła się stateczność. Cała, zamontowana nowa sekcja dziobowa, ważyła w sumie 300 ton.

Dzięki wykonanym modyfikacjom oba statki nie będą już tak podatne na morskie fale, co pozwoli armatorowi na ich efektywniejsze wykorzystanie.

Ciężarowiec Boldwind w trakcie prac dokowych w Gdańskiej Stoczni "Remontowa". Fot. Sławomir Lewandowski / PortalMorski.pl

Zbudowany w 2020 roku Boldwind i rok później Bravewind (dł. 128 m, szer. 28 m, nośność 10 tys. ton) zostały pierwotnie wyposażone w dwa dziobowe i dwa rufowe stery strumieniowe. Łączą w sobie zoptymalizowaną konstrukcję kadłuba i napęd spalinowo-elektryczny, zasilany przez cztery generatory diesla napędzane przez wysokiej jakości paliwo żeglugowe (MDO - Marine Diesel Oil).

Statki spełniają ponadto wszystkie regulacje IMO Tier III dotyczące emisji i są dodatkowo wyposażone w systemy selektywnej redukcji katalitycznej.

United Wind Logistics (UWL) odebrał obie jednostki z chińskiej stoczni w Nantong i są one obecnie czarterowane przez firmę z branży offshore – Vestas.

LEW, Fot. Sławomir Lewandowski / PortalMorski.pl



 

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter