Na początku tego roku gdyńska stocznia przekazała częściowo wyposażony kadłub NB321 – statku do obsługi morskich farm wiatrowych, budowanego dla Bernhard Schulte Offshore na zlecenie Ulstein Verft. Teraz dołącza do niej jej siostrzana jednostka NB322.
Kadłub o masie 2060 ton, mierzy 90 metrów długości i 19 metrów szerokości. Statek będzie wyposażony w centralnie umieszczony trap z kompensacją ruchu, a także dźwig o udźwigu sięgającym 5 ton. Na pokładzie znajdą się pojedyncze kabiny dla 110 osób. Łącznie statek będzie mógł pomieścić 132 osoby.
Jednostka powstała na bazie platformy SX222 autorstwa Ulstein Design & Solutions AS, ale została dostosowana do potrzeb armatora. Posiada opatentowany przez Ulstein system o nazwie Twin X-Stern – pędniki umieszczone są zarówno w części rufowej jednostki, jak i w dziobowej, dzięki czemu statki wyposażone w tę technologię mogą poruszać się między turbinami wiatrowymi bez potrzeby zawracania niezależnie od kierunku fal i wiatru.
Statek posiada hybrydowy napęd bateryjny oraz jest przystosowany do paliwa metanolowego, co pozwala na ograniczenie emisji. Jego unikalna konstrukcja i rozwiązania czynią go wydajnym i ekologicznym statkiem do operacji w sektorze offshore wind.
Wyposażenie końcowe, malowanie oraz próby morskie zostaną przeprowadzone w stoczni Ulstein Werft w Norwegii.
– To kolejny pomyślnie zrealizowany projekt dla firmy Ulstein, potwierdzający siłę naszej wieloletniej współpracy – podkreślają przedstawiciele stoczni CRIST S.A.
LEW (Źródło: CRIST S.A.)
