Stocznie, Statki

USV Challenger to nowy, bezzałogowy statek nawodny (Uncrewed Surface Vessels, USV), który będzie wykorzystywany do badań podwodnych, inspekcji, konserwacji i napraw w przemyśle energetycznym na morzu – czytamy w komunikacie firmy DeepOcean, norweskiego dostawcy usług oceanicznych, który wraz z dwoma innymi firmami jest właścicielem statku. 

Statek (dł. 24m, szer.: 7,5m) wkrótce dotrze do bazy podwodnej DeepOcean w Killingøy w Haugesund, gdzie zostanie przetestowany jego innowacyjny system wodowania i podejmowania z wody pojazdu podwodnego (ROV, Remotely Operated Vehicle). Potrzebne będzie też zatwierdzenie organów morskich w zakresie zdalnego sterowania, zanim zostanie objęty długoterminową umową czarterową z DeepOcean.

Właścicielem statku jest USV AS, spółka joint venture utworzona przez Solstad Offshore, Østensjø Rederi i DeepOcean, której głównym założeniem jest inwestowanie w statki bezzałogowe.

USV Challenger będzie zdalnie sterowany z brzegu i wyposażony w wiele autonomicznych funkcji. Podczas operacji, zarówno załoga morska USV, jak i operatorzy ROV będą znajdować się w tym samym centrum zdalnego sterowania w Killingøy, niedaleko Haugesund.

USV jest w pełni zdolny do samodzielnego działania na morzu i prowadzenia operacji podwodnych. Zamiast mobilizować duże statki do każdego zadania morskiego, operatorzy mogą wykorzystać USV i jego pokładowy ROV. Statek bezzałogowy stanowi bardziej ekonomiczną i wydajną alternatywę dla szerokiego zakresu operacji morskich - mówi Øyvind Mikaelsen, dyrektor generalny DeepOcean.

Szeroki zakres usług podwodnych

USV Challenger został wyposażony w całkowicie elektryczny pojazd podwodny, który może pracować na głębokości do 1500 metrów, a także w spory zestaw narzędzi, które pozwolą ROV wykonywać różne operacje podwodne, m.in. w czujniki do badania rurociągów, mapowania dna morskiego i corocznych przeglądów, w tym pomiarów i czyszczenia. Może również współpracować z ROV typu fly-out, zapewniając wsparcie wizualne dla większego ROV w zatłoczonych i niebezpiecznych środowiskach operacyjnych. ROV może również wykonywać skanowanie 3D obiektów podmorskich.

Aby ułatwić wysoce wydajne prace inspekcyjne pod wodą, ROV został wyposażony w to samo oprogramowanie, co autonomiczny dron inspekcyjny (AID) firmy DeepOcean. Dzięki temu ROV może wykonywać zaprogramowane inspekcje podwodnych obiektów.

Aby zwiększyć zakres warunków pogodowych, w których można pracować, USV jest wyposażony w nowatorski system LARS wspomagający operacje wodowania i podnoszenia (Launch and Recovery System), zaprojektowany przez DeepOcean i zainspirowany rybołówstwem i trałowaniem.

Wodowanie i podejmowanie ROV odbywa się za rufą USV. Podczas wodowania ROV jest po prostu wpychany do wody, a wyciągany jest jak trał. W obu tych przypadkach statek bezzałogowy USV Challenger nie przerywa rejsu - czytamy w komunikacie.

30 dni pracy na morzu bez zaopatrzenia

Hybrydowy napęd dieslowo-elektryczny oraz zestaw akumulatorów pozwolą jednostce pracować na morzu przez 30 dni bez ładowania lub tankowania. 

Co więcej, USV pozwoli zmniejszyć emisję CO2 o ponad 90 procent w porównaniu z konwencjonalnymi statkami morskim podczas wykonywania podwodnych inspekcji, konserwacji i napraw IMR (inspection, maintenance, repair).

USV Challenger posiada certyfikat uprawniający do przewozu czterech członków załogi podczas operacji w odległości do 20 mil morskich od wybrzeża Norwegii. Jest to przydatne rozwiązanie podczas testów i przyszłych nowych technologii w pobliżu wybrzeża.

Statek dostarczyła stocznia Astilleros Gondán w Hiszpanii.

DeepOcean i operator Aker BP będą pionierami w wykorzystaniu USV do podwodnych inspekcji, konserwacji i napraw (IMR) oraz prac badawczych. Firmy współpracują już w ramach umowy ramowej dotyczącej podwodnych prac IMR i badawczych, a Aker BP przyczynił się do rozwoju USV. Obie firmy mają długoterminowy cel, aby przenieść 30 procent prac IMR z tradycyjnych statków na USV.

DeepOcean prowadzi również rozmowy z innymi operatorami norweskiego szelfu kontynentalnego w sprawie wykorzystania USV w projektach demonstracyjnych. Vår Energi jest jednym z uczestników projektu mającego na celu zademonstrowanie funkcjonalności i możliwości USV w 2025 roku. Statek spędzi najbliższe 4-5 miesięcy w Haugesund, gdzie zostanie poddany różnym pracom instalacyjnym i testom przybrzeżnym.

Obserwujemy duże zainteresowanie operatorów, którzy dostrzegają korzyści finansowe i środowiskowe wynikające z włączenia USV do swoich operacji podmorskich – podsumowuje Øyvind Mikaelsen.

AL, rel (DeepOcean)

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.7527 3.8285
EUR 4.2033 4.2883
CHF 4.4912 4.582
GBP 4.9894 5.0902

Newsletter