Stocznie, Statki

We wtorek 8 lipca br., w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A., należącej do grupy kapitałowej Remontowa Holding, odbyło się symboliczne położenie stępki pod budowę promu pasażersko-samochodowego o napędzie hybrydowym. To kolejny etap budowy jednostki zamówionej przez jedną z największych firm żeglugowych w Norwegii - Torghatten Nord AS. Na początku maja br. odbyła się bowiem uroczystość cięcia pierwszych blach, co zapoczątkowało cały proces produkcyjny.

– Cięcie stali uważane za pierwszy etap rozpoczynający budowę promu to szczególny moment dumy, radości i wzruszenia dla wszystkich stron zaangażowanych w realizację tego kontraktu. Oznacza to, że po miesiącach planowania i szczegółowych konsultacji, budowa statku wreszcie ruszyła – mówił w maju Dariusz Jaguszewski, prezes zarządu Remontowa Shipbuilding S.A.

Położenie stępki oznacza przejście do kolejnego etapu budowy – rozpoczęcia montażu kadłuba.

Będzie to już kolejna jednostka zamówiona w tej stoczni przez Torghatten Nord AS. W latach 2010 – 2013 gdańska stocznia zbudowała dla tej firmy osiem nowoczesnych promów fiordowych.

Nowoczesny, w pełni wyposażony prom dwustronny o numerze budowy B620/1 przeznaczony będzie do obsługi żeglugi w norweskich fiordach na trasie Stornes-Bjørnerå. Ze względu na trudne warunki eksploatacji typowe dla rejonu Koła Podbiegunowego, w projekcie postawiono szczególny nacisk na zastosowanie lekkich materiałów oraz implementację szerokiego zakresu rozwiązań i systemów charakteryzujących się niskimi stratami, co w ostatecznym rozrachunku ma pozwolić na możliwie maksymalną redukcję zużycia energii.

Statek wyposażony będzie w dwa pędniki azymutalne, z zamontowanymi w pionie silnikami elektrycznymi zasilanymi z baterii lub awaryjnie z agregatów. W normalnej operacji baterie będą doładowywane z sieci lądowej w czasie rozładunku/załadunku. Będzie to miało miejsce relatywnie często, jako że pojedyncze przejście jednostki będzie zajmowało nie więcej niż 12 minut.

Prom budowany jest na podstawie projektu opracowanego przez The Norwegian Ship Design Company AS, wspieranego, w zakresie dokumentacji roboczej, przez Remontowa Marine Design & Consulting z grupy Remontowa Holding. Przekazanie statku armatorowi planowane jest w I kwartale 2026 r.

LEW/REL

Podstawowe parametry promu B620/1:

  • Długość całkowita 63,65 m
  • Szerokość (max.) 15,50 m
  • Wysokość do pokładu głównego 4,80 m
  • Max. liczba pasażerów łącznie z załogą 149 osób
  • Max. liczba aut osobowych 50 szt.
  • Max. liczba aut ciężarowych 6 szt.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.8874 3.966
EUR 4.2524 4.3384
CHF 4.3964 4.4852
GBP 5.066 5.1684

Newsletter