Stocznie, Statki

W środę 8 maja br., w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. należącej do grupy kapitałowej Remontowa Holding, odbyła się uroczystość cięcia pierwszej blachy do budowy promu pasażersko-samochodowego o napędzie hybrydowym. Prom zamówiony został przez jedną z największych firm żeglugowych w Norwegii - Torghatten Nord AS.

Cięcie stali uważane za pierwszy etap rozpoczynający budowę promu to szczególny moment dumy, radości i wzruszenia dla wszystkich stron zaangażowanych w realizację tego kontraktu. Oznacza to, że po miesiącach planowania i szczegółowych konsultacji, budowa statku wreszcie ruszyła – mówił Dariusz Jaguszewski, prezes zarządu Remontowa Shipbuilding S.A.

Będzie to już kolejna jednostka zamówiona w tej stoczni przez Torghatten Nord AS. W latach 2010 – 2013 gdańska stocznia zbudowała dla tej firmy osiem nowoczesnych promów fiordowych.

Chciałbym przypomnieć, że współpraca pomiędzy naszą stocznią a Torghaten Nord AS rozpoczęła się w 2010 roku. Zbudowaliśmy osiem nowoczesnych promów zapewniających komunikację przez fiordy, promów różniących się wielkością, rodzajem napędu, mocą silnika oraz zasięgiem obsługiwanych linii. Wznowienie naszej współpracy potwierdza pozytywne doświadczenia i zadowolenie z dostarczonych już promów. Dziś rozpoczynamy nowy rozdział naszego partnerstwa – zaznaczył Dariusz Jaguszewski, dodając, że realizowany kontrakt na budowę nowych promów z Torghatten Nord to kolejny krok w rozwoju kompetencji stoczni, jako dostawcy jednostek hybrydowych o zasilaniu bateryjnym.

Jak podkreślał prezes stoczni, powrót norweskiego klienta do stoczni z nowym zamówieniem świadczy także o satysfakcji z wcześniej dostarczonych statków, a także umacnia pozycję Remontowej na rynku promów pasażersko-samochodowych, jako doświadczonego i godnego zaufania partnera.

Marius Hansen, prezes Torghatten Nord podkreślił, że jego firma aktywnie uczestniczy w procesie elektryfikacji norweskiego transportu publicznego i wdrażania zielonych technologii, a Remontowa ma doświadczenie w podobnych projektach (w latach 2018-2021 Remontowa Shipbuilding S.A. zbudowała sześć promów elektrycznych - cztery dla armatorów norweskich i dwa dla armatorów brytyjskich).

Oprócz doświadczenia, ważna jest dla nas także jakość zamówionej usługi, wybraliśmy stocznię Remontowa Shipbuilding, ponieważ zapewnia ona najlepszą jakość, a także, co nie jest bez znaczenia, najlepszą dla nas cenę – mówił Marius Hansen.

Nowoczesny, w pełni wyposażony prom dwustronny o numerze budowy B620/1 przeznaczony będzie do obsługi żeglugi w norweskich fiordach na trasie Stornes-Bjørnerå. Ze względu na trudne warunki eksploatacji typowe dla rejonu Koła Podbiegunowego, w projekcie postawiono szczególny nacisk na zastosowanie lekkich materiałów oraz implementację szerokiego zakresu rozwiązań i systemów charakteryzujących się niskimi stratami, co w ostatecznym rozrachunku ma pozwolić na możliwie maksymalną redukcję zużycia energii.

Zobacz także FOTORELACJĘ

Statek wyposażony będzie w dwa pędniki azymutalne, z zamontowanymi w pionie silnikami elektrycznymi zasilanymi z baterii lub awaryjnie z agregatów. W normalnej operacji baterie będą doładowywane z sieci lądowej w czasie rozładunku/załadunku. Będzie to miało miejsce relatywnie często, jako że pojedyncze przejście jednostki będzie zajmowało nie więcej niż 12 minut.

Prom budowany jest na podstawie projektu opracowanego przez The Norwegian Ship Design Company AS, wspieranego, w zakresie dokumentacji roboczej, przez Remontowa Marine Design & Consulting z grupy Remontowa Holding. Przekazanie statku armatorowi planowane jest w I kwartale 2026 r.

LEW
Fot. Sławomir Lewandowski / PortalMorski.pl

Podstawowe parametry promu B620/1 

Długość całkowita 63,65 m
Szerokość (max.) 15,50 m
Wysokość do pokładu głównego 4,80 m
Max. liczba pasażerów łącznie z załogą 149 osób
Max. liczba aut osobowych 50 szt.
Max. liczba aut ciężarowych 6 szt.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.8818 3.9602
EUR 4.2118 4.2968
CHF 4.2631 4.3493
GBP 4.9342 5.0338

Newsletter