Stocznie, Statki

Po raz kolejny firma z grupy kapitałowej Remontowa Holding zdobyła prestiżową nagrodę renomowanego szwedzkiego wydawnictwa branżowego, uznawanego za autorytet w sprawach żeglugi oraz statków ro-ro, promów i wycieczkowców. Shippax Award 2021 trafiła do stoczni Remontowa Shipbuilding za hybrydowy prom pasażerski z napędem bateryjnym Festøya.

Ceremonia wręczenia nagród odbyła się, jak zazwyczaj, podczas kolejnej edycji organizowanej przez Shippax konferencji, poświęconej żegludze promowej i technice okrętowej. Tegoroczna - Shippax Ferry Conference 20/21 - odbywa się w dniach 31 sierpnia - 2 września na pokładzie promu pasażersko-samochodowego Pearl Seaways, kursującego na trasie Kopenhaga - Frederikshavn - Oslo.

Nagrodę w imieniu stoczni Remontowa Shipbuilding odebrał członek zarządu Dariusz Jaguszewski.

Nagrody Shippax Adwards przyznawane są od 1999 roku przez niezależne jury w kilku kategoriach. Wyróżnienia te mają nagradzać kreatywność i innowacyjność lub niezwykłe rezultaty w zakresie projektowania, budowy i przebudowy statków wycieczkowych, promów oraz jednostek ro-ro.

To już kolejna nagroda Shippax, która trafia do firm polskiego Holdingu Remontowa. Przypomnijmy, że poprzednio doceniono w ten sposób prom Spirit of British Columbia, przebudowany dla kanadyjskiego armatora BC Ferries przez Gdańską Stocznię Remontowa S.A.

Wróćmy jednak do nagrodzonego właśnie statku polskiej budowy. Prom został przekazany jako pierwszy z serii czterech jednemu z największych norweskich operatorów promowych Norled.

Rok 2020 był pełen wyzwań związanych z pandemią, ale bardzo pracowity i udany dla stoczni Remontowa Shipbuilding pod względem liczby ukończonych i przekazanych statków.
Niektóre z nich zostały dostrzeżone i nagrodzone przez cenione na całym świecie międzynarodowe media fachowe.

Do grona docenionych dołączył właśnie prom Festøya - pierwszy z serii czterech promów zamówionych przez Norled i zbudowanych według projektu LMG 120-DEH opracowanego przez LMG Marin oraz szczegółowej dokumentacji przygotowanej przez Remontowa Marine Design & Consulting z grupy kapitałowej Remontowa Holding.

Festøya reprezentuje nową generację hybrydowych statków z napędem bateryjnym, spełniających bardzo rygorystyczne międzynarodowe przepisy dotyczące poziomu emisji szkodliwych substancji i gazów cieplarnianych i jest jednym z najbardziej energooszczędnych statków w swojej klasie.

W normalnym trybie pracy cała wymagana moc pobierana jest z dwóch pakietów akumulatorów. Są one doładowywane z sieci lądowej podczas postoju statku przy nabrzeżu, który trwa zazwyczaj około 11 minut. W celu zapewnienia utrzymania wymaganego stanu naładowania akumulatorów stosuje się więc rozwiązanie szybkiego ładowania.

System ładowania z lądu zintegrowany jest z automatycznym systemem cumowniczym utrzymującym prom przy nabrzeżu i - w chwili uaktywnienia - dającym "zielone światło" do rozpoczęcia procesu ładowania. Przewiduje się, że agregaty prądotwórcze, w które wyposażony jest statek (zasilane w 100 % biodieslem), były wykorzystywane tylko w sytuacjach awaryjnych. Okrętowy system elektro-energetyczny jest jednak przygotowany do pracy z nimi jednocześnie z akumulatorami, np. w trybie oszczędzania energii w godzinach szczytu.

Wyposażenie zostało dobrane w oparciu o kryteria maksymalnej efektywności. Dobrym przykładem są pędniki typu ciągnącego ze zintegrowanymi silnikami elektrycznymi opartymi na magnesach stałych zapewniającymi wysoką sprawność nawet przy bardzo małych obciążeniach czy nowoczesny system ogrzewania i wentylacji (HVAC).

Warto również wspomnieć o rozwiązaniu, w którym pomieszczenia dla pasażerów znajdują się pod pokładem samochodowym, co znacznie poprawia przepływ osób i zwiększa ogólną dostępność statku.

Prom spełnia wymogi przepisów towarzystwa klasyfikacyjnego DNV i Norweskiej Administracji Morskiej. Festøya została przekazana armatorowi Norled w czerwcu 2020 roku i rozpoczęła pracę na połączeniu Festøya-Solåvagen miesiąc później.

PBS

Festøya - charakterystyka podstawowa:
nr IMO - 9863132
państwo bandery - Norwegia
armator / operator - Norled AS, Norwegia
projektant - LMG Marine, Norwegia
projektant - RMDC, Gdańsk
projekt - LMG 120-DEH
stocznia - Remontowa Shipbuilding SA, Gdańsk
stoczniowy symbol budowy - B619/1
przekazanie przez stocznię - 24.06.2020
wodowanie - 25.09.2019
położenie stępki - 29.11.2018
zamówienie - 11.07.2018
długość całkowita - 114,40 m
długość między pionami - 112,14 m
szerokość maksymalna - 17,70 m
szerokość konstrukcyjna - 17,40 m
zanurzenie - 3,00 m
wysokość boczna - 4,30 m
tonaż pojemnościowy brutto - 2596
tonaż pojemnościowy netto - 778
nośność - 665 t
skompensowana pojemność brutto (CGT) - 5311
miejsca dla pasażerów - 299
ładowność - 120 samochodów osobowych, 12 trailerów (naczep)
akumulatory - Corvus / Siemens, łączna pojemność 1578 kWh
pędniki azymutalne, ciągnące - 2 × Schottel, 960 kW
moc napędu głównego - MCR 882 kW (1200 KM)
prędkość eksploatacyjna - 10 węzłów
prędkość maksymalna - 12,50 węzłów
klasyfikacja - DNV

Laureaci tegorocznej edycji Shippax Ferry Conference, która odbyła się na promie Pearl Seaways duńskiego armatora DFDS. Fot.: źródło własne

 

Laureaci tegorocznej edycji Shippax Ferry Conference, która odbyła się na promie Pearl Seaways duńskiego armatora DFDS. Fot.: źródło własne

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Newsletter