Stocznie, Statki

Nowa pogłębiarka frezująco-ssąca (ang. cutter suction dredger) Willem van Rubroeck rozpoczęła swoje pierwsze zadanie w Afryce. W stolicy Mauretanii, Nawakszut, statek pracuje dla dewelopera Arise Mauritania SA przy pogłębianiu kanału, basenu portowego i nowego nabrzeża.

Willem van Rubroeck należy do Dredging & Maritime Management SA (DMM) z Grupy Jan De Nul i jest największą pogłębiarką frezująco-ssącą we flocie belgijsko-luksemburskiego armatora. Budowę tego statku dokończyła Gdańska Stocznia Remontowa SA, do której przyholowano go w stanie nieukończonym z chorwackiej stoczni Uljanik. W Gdańsku jednostkę finalnie wyposażono, przeprowadzono rozruchy i próby wszystkich systemów oraz próby morskie, a następnie w lutym br. gotową pogłębiarkę przekazano armatorowi.

W chwili wodowania określana była także jako najmocniejsza pogłębiarka tego typu na świecie, tj. z największą mocą zainstalowaną, wynoszącą 40 975 kW.

Willem van Rubroeck wykonuje wstępne cięcie twardego dna morskiego, po czym pogłębiarka James Cook (we wcześniejszych latach także remontowana i modernizowana w Gdańskiej Stoczni Remontowa SA) pogłębia pocięty materiał. Duet ten, wspomagany przez barki Pinta, Boussole, L'Aigle i Le Guerrier, usunie łącznie 3 mln m3 twardego gruntu.

W lipcu i sierpniu, Willem van Rubroeck i James Cook na krótko przeniosą się do położonego bardziej na północ miasta portowego Nawazibu, aby pogłębić brzegi skalne w 3-kilometrowym kanale dla spółki wydobywczej Société Nationale Industrielle et Minière (SNIM). We wrześniu i październiku oba statki powrócą do Nawakszut, aby zakończyć prace dla ARISE.

Oba projekty są w dużej mierze realizowane na otwartym morzu, w trudnych warunkach pogodowych, do których pogłębiarka Willem van Rubroeck, jak napisał armator, została doskonale przystosowana.

AL., rel (Jan De Nul Group)

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Newsletter