Stocznie, Statki

W środę, 2 czerwca br., do Gdańskiej Stoczni Remontowa SA wpłynął Silver Wind, który przejdzie tu gruntowny remont i modernizację. To pierwszy, tej klasy i wielkości wycieczkowiec renomowanego, wręcz topowego armatora, nie tylko w historii tej stoczni, ale i wszystkich stoczni polskich.

W Polsce, sporadycznie, bywały już wycieczkowce, na remontach czy nawet modernizacjach. Silver Wind nie należy co prawda do największych eksploatowanych obecnie statków wycieczkowych, ale jednocześnie jest to statek zdecydowanie "z górnej półki".

Wycieczkowce, które w ostatnich kilkunastu latach pojawiały się w jednostkowych przypadkach w polskich stoczniach (w większości - w Remontowej SA), były nie tylko mniejsze od Silver Wind, ale przede wszystkim nie reprezentowały sobą takiej klasy i nie stali za nimi tak renomowani armatorzy.

Bywały to zresztą, przeważnie nie "rasowe" wycieczkowce, a jedynie adaptowane do takiej roli, np. z byłych promów pasażersko-samochodowych. Ponadto zdarzało się, że nie trafiały do nas jako "czynne wycieczkowce", a ich ostatnią funkcją przed remontem czy modernizacją w Polsce była rola hotelowca np. w branży offshore wind lub offshore oil and gas.

Od końca czerwca do pierwszego tygodnia sierpnia 2010 roku w Gdańskiej Stoczni Remontowa SA obsługiwany był rasowy, mały wycieczkowiec, armatora nie należącego do "I ligi" - Vistamar (nr IMO 8701193), w Polsce znany jako jeden z pierwszych wycieczkowców, który dość często powracał do gdyńskiego portu.

W Remontowej SA odświeżano także statek pasażerski Ocean Diamond (ex Le Diamant; nr IMO 7325629) - przebywał w Gdańsku większość kwietnia i cały maja 2012 roku.

Kilka lat temu był w Gdańsku statek Ocean Atlantic. Cumował przy nabrzeżu Stoczni Gdańskiej, a dość szeroką modernizację przestrzeni pasażerskich statku przeprowadziła firma Baltec Marine. Ten prom pasażersko-samochodowy, radzieckiemu jeszcze wtedy armatorowi, pod nazwą Konstantin Czernienko, przekazała do eksploatacji w 1986 roku Stocznia Szczecińska (nr budowy B492/06).

Ten lub inne, polskiej budowy, promy pasażersko-samochodowe, adaptowane później do roli wycieczkowców, ale okresowo eksploatowane także jako np. hotelowce branży offshore, bywały także w innych polskich stoczniach, ale przynajmniej raz, co najmniej jeden z nich był swojego czasu także w Remontowej SA.

Warto przypomnieć, że pierwszą dużą modernizację i przebudowę statku pasażerskiego Remontowa zapisała na swoim koncie już pod koniec lat 60-tych. Stefan Batory, po zakupie od Holendrów, przeszedł w Gdańskiej Stoczni Remontowej, w dwóch etapach (listopad - kwiecień 1969 oraz grudzień 1969 - marzec 1970).

Jednak łącznie, w historii polskich stoczni, przypadków remontów i modernizacji statków wtcieczkowych było bardzo mało. Statek, który właśnie zawitał do Gdańska, to pierwsze takiej rangi rynkowej zlecenie dla polskiej stoczni z sektora statków wycieczkowych.

Stocznia na razie nie informuje o pełnym zakresie remontu i modernizacji. Jednak już w 2019 roku armator zapowiadał (o czym informowały także różne media branżowe), że w lecie 2020 roku (w ramach Projektu Invictus) statek miał przejść drugą modernizację, przystosowującą go do roli wycieczkowca ekspedycyjnego dla mniejszej liczby pasażerów przyjmowanych w bardziej komfortowych warunkach i dla wykonywania rejsów na nowych trasach (m.in. w rejony arktyczne, ale nie tylko, bo także dla innych destynacji w urokliwe przyrodniczo miejsca, niedostępne dla większych i bardziej typowych wycieczkowców bardziej "masowego" sektora rynku).

Jak wiadomo, z powodu pandemii, rozpoczęcie tej modernizacji przesunęło się wczasie. W jej ramach - jak zapowiadał armator Silver Wind - całkowicie odnowione mają być przestrzenie pasażerskie statku, w tym kabiny. Kadłub ma być wzmocniony do lodowej klasy 1C (umożliwiającej żeglugę w lodzie o grubości do 0,4 m), dzięki czemu statek będzie - jako wycieczkowiec ekspedycyjny - przystosowany do rejsów w rejony polarne. Zmodernizowany ma być sprzęt nawigacyjny.

Niezależnie od tego, jaki - szczegółowo - będzie zakres remontu i modernizacji w Gdańsku, pozyskanie tego projektu - pierwszego tego formatu w historii nie tylko Gdańskiej Stoczni Remontowej, ale i w ogóle polskich stoczni - w odniesieniu do "rasowego" wycieczkowca i tak renomowanego armatora - jest dużym sukcesem na bardzo wymagającym rynku jednostek tego typu.

Stocznia ma jednak bogate referencje i doświadczenia, ponieważ znana jest z remontów i przebudów dużych promów pasażersko-samochodowych, w których zakresie niejednokrotnie były zakrojone na szeroką skalę modernizacje obejmujące nie tylko siłownie i systemy napędu, ale także przestrzenie pasażerskie i wyposażenie nawigacyjne.

Silver Wind należy do armatora Silversea Cruises, będącego częścią Royal Caribbean Group. Został zbudowany w 1995 roku, a w 2018 przeszedł poprzednią gruntowną modernizację przystosowującą go do obecnych standardów floty Silversea.

Może przyjąć 274 gości, którzy mają do dyspozycji siedem pokładów. Silver Wind, podobnie jak i inne statki Silversea, zapewniają niezwykle wysoki współczynnik liczebności załogi do liczby pasażerów, rzędu 0,87. Wykwintne dania serwowane są w restauracjach z 24-godzinną obsługą.

Silver Wind został zaprojektowany do przemierzania oceanów, a jednocześnie może zawijać do niewielkich i urokliwych portów. Pływa m.in. w rejonie Ameryki Południowej, po Karaibach i do Europy Północnej. Po modernizacji będzie pełnił także funkcje wycieczkowego statku ekspedycyjnego. Pasażerowie podczas rejsów będą mogli skorzystać z bezpłatnych wycieczek prowadzonych przez zespół ekspertów, m.in. biologów, ornitologów, geologów, historyków czy botaników, a także z łodzi półsztywnych (RIB) typu Zodiac pozwalających na eksplorację egzotycznych brzegów.

Silversea Cruises założono w 1994 roku jako joint venture V-Ships (wcześniej znanej jako Vlasov Group) z Monako i rodziny Lefebvre z Rzymu. Wspólni właściciele byli wcześniej współwłaścicielami Sitmar Cruises.

Nowa linia, jako jeden z pionierów na rynku, wprowadziła taryfy all inclusive, zawierające napiwki, napoje, opłaty portowe, ubezpieczenie podróżne i niektóre bezpłatne wycieczki lądowe.

Pierwszy statek Silversea, Silver Cloud, wszedł do eksploatacji w kwietniu 1994 roku. Dołączył do niego w styczniu 1995 roku siostrzany Silver Wind, który właśnie powitaliśmy w Gdańsku. Zbudowane z wystrojem i wyposażeniem wnętrz zaprojektowanym przez norweską pracownię architektoniczną Yran & Storbraaten, od razu zdobyły uznanie wymagającej klienteli i zajęły oczekiwaną przez armatora wysoką pozycję na rynku rejsów wycieczkowych w segmencie luksusowym.

W 2000 roku do floty dołączył Silver Shadow, rok później Silver Whisper - powiększone mutacje pierwszych dwóch jednostek, przyjmujące na pokład po około 100 pasażerów więcej. W 2009 roku Silversea wzgogaciła swoją flotę o jednostkę Silver Spirit. Statki z tej trójki celowo zaprojektowano dla mniejszej liczby gości, zapewniały jednak więcej przestrzeni i najwyższy poziom obsługi.

W 2012 roku Silversea przejęła Canodros SA, ekwadorską firmę turystyczną, która działała na Wyspach Galapagos, a wraz z nią - były statek Renaissance - Galapagos Explorer II (sprzedany w maju 2021 r.). Przeniesiono go później do marki Silversea Expeditions wraz z Silver Explorerem. W 2013 roku wszedł do eksploatacji Silver Galapagos. Rok później Silversea Expeditions zasilono statkiem Silver Discoverer, wcześniej znanym jako Clipper Odyssey.

Dziewiąty statek, Silver Muse ze stoczni grupy Fincantieri, łączący klasyczną elegancję Silversea z nowoczesną technologią, dodano do floty w 2017 r. Bliźniaczy Silver Moon, wszedł do eksploatacji w barwach Silversea, w roku 2020. Silver Dawn, kolejny statek siostrzany Silver Muse, został już zwodowany i pojawi się we flocie Silversea pod koniec tego lub w przyszłym roku.

W 2018 roku Royal Caribbean Group zakupiła większościowy pakiet udziałów w Silversea za około miliard dolarów. Wkrótce potem armator zamówił trzy nowe statki: dwa klasy Evolution, które zostaną zbudowane przez Meyer Werft (z planowanymi terminami wprowadzenia do eksploatacji w 2022 i 2023 roku) oraz statek ekspedycyjny Silver Origin ze stoczni De Hoop w Holandii, która przekazała go w 2020 roku.

W lipcu 2020 roku Royal Caribbean Group nabyła pozostałe udziały Silversea od Heritage Cruise Holding w zamian za 5,2 mln akcji Royal Caribbean Group. Tym samym Silversea Cruises już w całości należy do grupy Royal Caribbean.

Silversea Cruises, z siedzibą w Monako, stworzono z myślą o zdobyciu i ugruntowaniu pozycji w segmencie rejsów luksusowych. Założycielom firmy zależało, aby ich statki spełniały najwyższe standardy, godząc walory przestronności dużego statku z kameralną atmosferą mniejszych jednostek. Od początku zaplanowano statki oferujące ekskluzywne apartamenty z prywatnymi balkonami.

Wiele przemawia za klasyfikowaniem statków Silversea w najwyższym segmencie rynku wycieczek morskich - m.in. apartamenty należące do najbardziej przestronnych, prywatny kamerdyner czuwający nad komfortem pasażerów, znakomita kuchnia, współpraca armatora z marką Relais & Châteaux, skupiającą wyjątkowe hotele i ekskluzywne restauracje. Ważną częścią działalności Silversea są rejsy "ekspedycyjne" - np. na Wyspy Galapagos czy okolice podbiegunowe.

Od początku swej działalności linia Silversea otrzymywała liczne i powtarzane wyróżnienia, jak np. tytuł "Najlepszej Linii na Świecie" wg Condé Nast Traveler.

PBS, AP, GL (PortalMorski.pl)

Silver Wind - charakterystyka podstawowa:
nr IMO - 8903935
państwo bandery - Wyspy Bahama
armator, operator - Silversea Cruises Ltd, Monaco
zarząd techniczny i załogowy - Silversea SAM, Monaco
stocznie - Cantiere Navale Visentini Srl, Porto Viro (kadłub do wodowania); T. Mariotti SpA, Genova (wykończenie kadłuba)
Soc. Esercizio Cant. S.p.A., Viareggio - główny kontraktujący, wyposażenie
stoczniowy nr budowy - 776
rok budowy - 1995
rok modernizacji - 2018
wartość kontraktowa statku nowego - 125 000 000 USD
długość całkowita - 155,75 m
długość między pionami - 134,20 m
szerokość maksymalna - 21,42 m
szerokość konstrukcyjna - 21,40 m
zanurzenie - 5,70 m
wysokość boczna - 7,60 m
wysokość od stępki do szczytu najwyższego masztu - 40,50 m
nośność - 1790 t
wyporność - 9757 t
masa statku pustego - 7967 t
tonaż pojemnościowy brutto - 17 235
tonaż pojemnościowy netto - 5350
miejsca pasażerskie - według różnych źródeł: 274, 306
liczba kabin - 148
liczba pokładów pasażerskich - 7
załoga - według różnych źródeł 200, 222, 239
napęd dwuśrubowy - śruby nastawne o prędkości obrotowej 155 obr./min.; przekładnie redukcyjne
moc napędu głównego - MCR 11 700 kW (15 908 KM)
prędkość maksymalna - 20 węzłów
prędkość eksploatacyjna - 18 węzłów
zużycie paliwa (przy prędkości 17 w.) - 38 ton na dobę
łączna maksymalna moc elektrowni okrętowej - 2 × 2700 kW (prądnice zawieszone - PTO silników głównych) + 2 × 2700 kW (zespoły prądotwórcze)
silniki napędu głównego - 2 × Wartsila 6R46
stery strumieniowe dziobowe - 2 × 480 kW (653 KM)
klasyfikacja - Registro Italiano Navale (RINA)
notacja klasy - *100-A-1.1 Passenger ship MN (+)IAP (+)IAQ-1 TMS Service Restriction: Unrestricted

Fot.: Marcin Koszałka, Sławomir Lewandowski / PortalMorski.pl

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Newsletter