Stocznie, Statki

Ujawniono i zaprezentowano statek, na którym miała miejsce zapowiadana wcześniej pionierska (na bardzo dużym masowcu) instalacja pędników wiatrowych Rotor Sails, fińskiej firmy Norsepower, działających na zasadzie rotoru Flettnera.

O zastosowaniu takich wirników (nazywanych też czasami "żaglami" wirnikowymi) na dużym masowcu informowano (pozostawiając nazwę statku, stocznię i armatora w tajemnicy) już kilka miesięcy temu, gdy ze Szczecina wychodził statek ro-ro z zaintsalowanymi tam pierwszymi w świecie uchylnymi (składanymi) wirnikami Rotor Sails.

Norsepower poinformowała właśnie o instalacji pięciu uchylnych pędników Rotor Sails na pokładzie nowego bardzo dużego rudowca (Very Large Ore Carrier - VLOC) budowanego w Chinach.

Statek VLOC Sea Zhoushan, należy do armatora Pan Ocean Ship Management i zostanie wyczarterowany przez brazylijską firmę wydobywczą Vale.

Jak twierdzi Norsepower - Instalacja "żagli" wirnikowych na Sea Zhoushan to pierwszy przypadek zastosowania tej technologii na nowo budowanym statku i największy statek, na którym ją zastosowano... jak dotąd.

Jest to również pierwsza instalacja na masowcu wirników Rotor Sails marki Norsepower, ponieważ podobne wirniki działające w oparciu o to samo zjawisko fizyczne, jednak innego producenta, były już wcześniej instalowane na masowcu.

Jednostki typu VLOC należą do największych budowanych współcześnie statków, a przeznaczony do przewozu rudy żelaza Sea Zhoushan ma nośność ok. 325 000 ton.

Statki VLOC firmy Vale są zwykle wykorzystywane do transportu rudy żelaza z kopalń w Brazylii do Azji. Jeśli projekt pilotażowy okaże się sukcesem, planowane są kolejne instalacje na statkach tego typu.

Rotor Sails firmy Norsepower to zmodernizowana wersja rotora Flettnera, opracowanego po raz pierwszy w latach 20. ubiegłego wieku w celu zapewnienia pomocniczego napędu wiatrowego obok dostępnej mocy silnika napędzającego śrubę.

Obecnie stosuje się je w celu optymalizacji zużycia paliwa i zmniejszenia emisji dwutlenku węgla. Na podstawie przeprowadzonej przez Norsepower analizy tras, po których będzie poruszał się statek, firma szacuje, że poprawa wydajności napędowej statku może wynieść nawet 8 %, co odpowiada redukcji emisji 3400 ton CO2 rocznie.

"Cieszymy się, że możemy współpracować z firmą Vale i wspierać ją w maksymalnym wykorzystaniu siły napędowej wiatru w celu zmniejszenia emisji dwutlenku węgla i substancji szkodliwych, a także szerzej pojętej ochrony zrównoważonego rozwoju jej łańcucha wartości" - powiedział Tuomas Riski, dyrektor generalny Norsepower.

Instalacja na Sea Zhoushan obejmuje pięć 24-metrowej wysokości wirników o średnicy 4 metrów, które można przechylać (składać) za pomocą siłowników hydraulicznych.

"Instalacja naszych "żagli" wirnikowych na pierwszym VLOC dowodzi, że naszą technologię można dostosować do różnych profili operacyjnych i typów oraz wielkości statków" - dodał Riski. "W miarę jak operatorzy i czarterujący statki dążą do dekarbonizacji, wartość napędu wiatrowego zarówno dla statków modernizowanych, jak i nowo budowanych jest niezaprzeczalna. "Żagle" Rotor Sails mogą obniżyć wskaźnik projektowy efektywności energetycznej statku (EEDI) i zabezpieczyć statki na przyszłość przed zbliżającymi się przepisami IMO dotyczącymi gazów cieplarnianych, a także przed nieuniknionym wzrostem cen paliwa w miarę pojawiania się na rynku nowych paliw."

Od momentu powstania w 2012 r., Norsepower zainstalowała wirniki Rotor Sails na pięciu statkach. Najnowszaej instalacji dokonano na statku ro-ro SC Connector w Szczecinie.

Od 2018 r. zbiornikowiec Timberwolf (ex Maersk Pelican) działa z dwoma zainstalowanymi pędikami Rotor Sails przyczyniając się do zweryfikowanej oszczędności paliwa w wysokości 8,2 % w pierwszym roku eksploatacji.

Inne instalacje obejmują prom pasażersko-samochodowy Viking Grace oraz towarowy statek ro-ro Estraden i prom pasażersko-samochodowy z hybrydowym napędem elektrycznym Copenhagen (fundament pod wirnik na tym statku zbudowano w Gdańskiej Stoczni Remontowej SA).

"Jesteśmy zaangażowani we wspieranie wprowadzania rozwiązań z zakresu czystych technologii w żegludze, aby zapewnić osiągnięcie celów zrównoważonego rozwoju firmy Vale" - powiedział Rodrigo Bermelho, kierownik techniczny ds. żeglugi w Vale. "Instalacja pięciu żagli Rotor Sails pozwoli nam zmaksymalizować oszczędności paliwa i emisji. Współpracujemy z Norsepower, aby upewnić się, że nowy statek jest tak przyjazny dla środowiska, jak to tylko możliwe, i że uda nam się znacznie ograniczyć zużycie paliwa i emisję CO2. Jeśli pilotaż okaże się skuteczny, szacuje się, że co najmniej 40 % floty będzie mogło korzystać z tej technologii, co spowodowałoby zmniejszenie o prawie 1,5 % rocznej emisji Vale z transportu morskiego rudy żelaza."

Statek zbudowała stocznia New Times Shipbuilding Co Ltd - Jingjiang JS Yard pod stoczniowym n-rem budowy 0132506.

Jednostka opuściła tę stocznię już ok. 20 marca. Prawdopodobnie przechodziła próby morskie i wkrótce zostanie przekazana do eksploatacji. W chwili publikacji tego materiału, statek przebywał na kotwicowisku Zhoushan. W międzyczasie był przez trzy dni pod koniec kwietnia w stoczni Zhoushan DDW PaxOcean Shipyard, i to najprawdopodobniej w niej zamontowano wirniki (na zainstalowanych wcześniej fundamentach).

Według niktórych źródeł statek został już formalnie przekazany przez stocznię 22 kwietnia br.

Z kolei Vale SA w komunikacie dla mediów z 13 maja informuje, że eksploatacja statku rozpocznie się "w nadchodzących dniach".

PBS; rel (Norsepower); z mediów

Fot.: Vale

Pędniki wiatrowe, takie, jak wirniki Rotor Sails, należą do tzw. rozwiązań efektywnościowych, będących - obok nowej generacji, niekonwencjonalnych napędów oraz paliw alternatywnych - środkami do obniżania emisji CO2.
Więcej o dążeniu do odległego celu, jakim są zeroemisyjne statki oceaniczne zatrudniane w "głównym nurcie" światowego handlu morskiego - w artykule "Jak można dekarbonizować żeglugę?" w 30. numerze (marzec 2021) miesięcznika "Polska na Morzu" dostępnego w punktach Empik i Salonikach Prasowych w centrach handlowych i na dworcach. Miesięcznik można również czytać i prenumerować w wersji cyfrowej na urządzeniach mobilnych, działających pod systemami Android oraz OS. Wejdź na www.polskanamorzu.pl i zamów prenumeratę.

Sea Zhoushan - charakterystyka podstawowa:
nr IMO - 9844112
państwo bandery - Panama
armator, operator - Pan Ocean Co Ltd, Korea Południowa
zarząd techniczny - POS SM Co Ltd, Korea Południowa
czarterujący - Vale, Brazylia
stocznia New Times Shipbuilding Co Ltd - Jingjiang JS Yard, Chiny
przekazanie do eksploatacji - 2021 (według niktórych źródeł statek został już formalnie przekazany przez stocznię 22 kwietnia br.)
wodowanie - 18.01.2021
położenie stępki - 19.10.2020
rozpoczęcie budowy - 22.04.2020
złożenie zamówienia - 11.2017
wartość kontraktowa - 74 000 000 USD
długość całkowita - 340,00 m
długość między pionami - 334,00 m
szerokość konstrukcyjna - 62,00 m
zanurzenie - 21,424 m
wysokość boczna - 29,50 m
tonaż pojemnościowy brutto - 173 666
tonaż pojemnościowy netto - 57 960
nośność - 324 230 t
skompensowana pojemność brutto (CGT) - 45 564
pojemność ładunkowa - 198 126 m³
liczba ładowni - 7
łączna pojemność zbiorników paliwowych - 7165 m³
moc napędu głównego - MCR 21 000 kW (28 552 KM)
silnik napędu głównego - MAN-B&W 7G80ME-C9
scrubber - tak
prędkość eksploatacyjna - 14,50 węzła

VLOC Sea Zhoushan
VLOC Sea Zhoushan
VLOC Sea ZhoushanVLOC Sea Zhoushan
+11 od razu mały reaktor
Nie bawcie się w taki bzdury , taka masa potrzebuje czegoś godnego , najlepiej mały reaktor
14 maj 2021 : 08:39 romek | Zgłoś
+2 jakoś mało proporcjonalnie
to wygląda w stosunku do kadłuba. Aż trudno uwierzyć w te 8,5%.
17 maj 2021 : 19:54 kl | Zgłoś
0 po
na pierwszej stoczni klasowej po 5 latach wytną bo żaden nie będzie już działał :)
18 maj 2021 : 07:25 elo | Zgłoś
+3 Rotory na RoRo
W Szczecinie zainstalowali dwa składane rotory na SC Connector i w pierwszych tygodniach przestały być używany ze względu na liczne awarie więc nie trzeba czekać nawet 5 lat na pierwsze awarie ;)
20 maj 2021 : 06:24 Ex-crewmember | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Newsletter