Stocznie, Statki

H-13 Przemko to ostatni z serii sześciu holowników projektu B860 budowanych w stoczni Remontowa Shipbuilding SA dla Marynarki Wojennej RP. W poniedziałek, 26 kwietnia rozpoczęły się próby morskie jednostki, po których nastąpi przekazanie Zamawiającemu.

Podczas trwających kilka dni testów morskich SAT (ang. Sea Acceptance Test) zostaną sprawdzone systemy i urządzenia okrętowe jednostki, wynikające z umowy oraz wymogów klasyfikatora jakim jest Polski Rejestr Statków, w szczególności systemy łączności oraz systemy napędowe i manewrowe wraz z uciągiem na palu.

W maju jednostka ma przejść próby zdawczo-odbiorcze.

Po zakończeniu wszystkich formalności, w drugiej połowie maja br. H-13 Przemko wejdzie w skład 12. Dywizjonu Trałowców i razem z H-11 Bolko oraz H-12 Semko będzie pełnił służbę w świnoujskiej 8. Flotylli Obrony Wybrzeża.

H-13 Przemko jest ostatnim z serii sześciu holowników budowanych dla Marynarki Wojennej RP na mocy kontraktu podpisanego z Inspektoratem Uzbrojenia w czerwcu 2017 roku. Pięć jednostek pomocniczych z zakontraktowanych sześciu – H-12 Semko, H-11 Bolko, H-1 Gniewko, H-2 Mieszko i H-3 Leszko zostały już przekazane Zamawiającemu.

Holowniki projektu B860 przeznaczone są zarówno do wykonywania zadań wsparcia logistycznego na morzu i w portach, jak również do działań związanych z ewakuacją techniczną, wsparciem akcji ratowniczych, transportu osób i zaopatrzenia, neutralizacji zanieczyszczeń oraz podejmowania z wody materiałów niebezpiecznych. Klasa lodowa holowników pozwoli na ich eksploatację w ciężkich warunkach lodowych w asyście lodołamaczy. Jednostki posiadają możliwość transportu na pokładzie otwartym ładunków drobnicowych o łącznej masie do 4,0 t. Do prac holowniczych jednostka jest wyposażona w windy holownicze o uciągu do 35 t.

AL

Fot.: Sławomir Lewandowski, Marcin Koszałka / PORTALMORSKI.PL

+6 uciag na palu to nasza bron:))
to juz wiem dlaczego Władimir wycofał flotę czarnomorska!!! Poczuł respekt. Wedle przysłowia ,ze polski pilot to i na drzwiach od stodoły poleci a marynarz z mar woja holownikiem fregacie da rade:))
26 kwiecień 2021 : 11:58 toja70 | Zgłoś
+11 Koncepcja
Po jakie licho nam tyle holowników.
26 kwiecień 2021 : 12:43 Mat | Zgłoś
+4 antykoncepcja
ty się nie pytaj po jakie licho nam tyle holowników tylko zauważ, że nie jest to jeszcze nasze ostatnie dokonanie. wybudujemy jeszcze następnych 6 holowników żeby udowodnić niedowiarkom, że możemy i że słuszna jest linia naszej partii.
26 kwiecień 2021 : 13:20 szach | Zgłoś
0 Trzeba dawać stoczniom i branży chociaż proste zadania na przetrwanie
Tych parę holowników do obsługi portów zawsze się przyda.
Poza tym, ci którzy je zbudowali mogą czuć się Elitą , która nie bierze zasiłków a coś pożytecznego robi ...
To są obecnie prawdziwi 'patrioci' a nie lizusy , którzy noszą koszyk z jajkami za prezesem ...

Tylko Remontowa nie dała się ogłupić politykom .
Chwała i szacunek dla jej załogi ...
26 kwiecień 2021 : 18:44 Polak Mały | Zgłoś
+4 Te holowniki są kupione przez polityków
Przecież to zamówienia pisowskie, państwowe. Jakby ta Elita przez wielkie E znalazła zamówienia prywatne, eksportowe to byłaby Elitą, a tak to przecież wykonawcy zamówień państwowych. Te projekty są opłacane z podatków Polaków, taka elita, że żyje z zamówień państwowych. Zresztą bez tych zamówień nie będzie juz nic więcej. Północna nie ma zamówień. Bo kto ma kupować jak państwo nie kupuje? Jeszcze tylko państwowy strażak. Żadna to elita, sorry. Z państwowego żyją. Do tego to hasło "Trzeba dawać stoczniom i branży chociaż proste zadania na przetrwanie" Taka Elita, że wszyscy sie na nich muszą zrzucać, żeby przetrwali. Szok.
30 kwiecień 2021 : 14:22 Mnoge | Zgłoś
-6 Holowniki
Jako pierwsze przeplyna przez przekop mierzei ,w pelnej gali banderowej!!
28 kwiecień 2021 : 15:08 Chipek Roztropek | Zgłoś
+15 Marwoj
Służyłem na H-20 w latach 1977-1979 w Świnoujsciu ,holownik był w klasie lodołamacza. W zimę stulecia rozkuwalismy lód w kanale.
26 kwiecień 2021 : 18:35 Ryszard | Zgłoś
-8 Brawo
No to świetna wiadomość teraz bym zamontowal uzbrojenie i mamy fregaty:):):).
Na poważnie teraz moze już czas postawic marynarke z kolan bo to jest troszke wstyd.
Holowniki mamy klasy swiatowej a reszta poza paroma wyjątkami to eksponaty muzealne.
Moze wpadną na pomysl że do służby wroci ORP Blyskawica.
28 kwiecień 2021 : 09:21 Piotr2899 | Zgłoś
-1 Niestety w kazdym układzie politycznym złogi partyjno-managerskie trzeba przewietrzać...
Wiedziano o tym za PRL.
Teraz nasza jedynie sluszna partia, która monopolizuje nasze myśli , ekonomię i sprawy obronne jakoś oślepła...
Branża jest obsiadła w dużej mierze przez historyków, politologów, etnologów , którzy nie mają pojęcia o podstawach ekonomii a co dopiero o zarządzaniu złożonymi przedsięwzięciach jak budowa statków. Co jednak najgorsze nie potrafią się niczego uczyć ...

Dlatego zostaje chyba tylko lobbowanie aby polityczny trzon kadry państwowych stoczni i podał się honorowo do dymisji (uciekinierzy z byłego MGMIŻS powinny dać tu przykład ... ) Polski nie stać na wasze eksperymenty.
Będą pewnie dalsze straty i płacz ale statystycznie zwiększymy wielokrotnie szansę, że w nowym otwarciu w którejś stoczni taki drugi Soyka się Polsce trafi. Dla POLSKI zdolności techniczne i obronne przemysłu okrętowego zostały już tylko w Remontowej...

Pozdrowienia dla Remontowej, niech nad nią duch Soyki czuwa...
28 kwiecień 2021 : 11:11 Obserwator | Zgłoś
-3 MarWoj
1 Dywizjon Miniaturowych Holowników Wojennych już w linii, w pełnej gotowości bojowej, z dumnie podniesionymi sikawkami a tu premier nie ogłasza sukcesu. A sukces to wielki, bo zamyka usta niedowiarkom, tym którzy nie wierzą w możliwy rozwój naszch sił morskich. Wszak po wieloletnich zaniedbaniach od czegoś trzeba zacząć. Na odcinku cywilnym budowane są statki strażackie. Też dobrze. Nie można tak od razu podejmować się budowy korwet czy morskich promów. Trzeba pomalutku przeć do przodu, który to przód wciąż jest bardzo daleko.
29 kwiecień 2021 : 06:40 Andy | Zgłoś
+3 smutne
Tak zaglądam sobie co jaki czas na PM i czytam komentarze,fajnie że sa "jeszcze" ludzie myślący nie rozumiem tylko czemu pod racionalnym komentarzem tyle negatywów. Mili panstwo popatrzcie na flote GB (tam cywilne holowniki obsługują wojaków) choć to tylko przyklad jedej z wiekszych Marynarek.. ale mysle że z punktu ekonmi chyba taniej. U nas wszystko odwrotnie. Fajnie nowe jednostki tylko czemu one maja sluzyć? Wojsko nie może swiadczyć usług wiec obsługa portu odpada, chyba że maja być ladne w Porcie to faktycznie efekt na 6.
07 maj 2021 : 08:59 osmiornica | Zgłoś
+2 Smutne^2
Również czytam okresowo ten portal bo jednak czasami coś ciekawego znajdę.
Takie minusy ma obecnie mój komentarz o oczyszczaniu kluczowych struktur rządowych.
Albo więc naród mamy głupi i nie zasługuje na to morskie bogactwo jakie daje nam wybrzeże albo rządzi nami już nie rząd tylko mafia, która chce kontrolować nie tylko życie ale i myśli bo można zauważyć że artykuły są okresowo kontrolowane przez farmę rządowych cenzorów. Jak komentarz dotyczy dorobku obecnej władzy , i jeśli nie są to peany od razu serie minusów po 5 albo 10 w jednej minucie a w komentarzu pod nim kontra, że to i tak wina Tuska.....
Tragedia Polskiego przemysłu stoczniowego jest podwójna Złogi od czasu do czasu po cichu się usuwa....
A obecny rząd co ? - osoby dawno skompromitowane nie tylko nie usuwa, ale cały czas promuje i daje im działać ....

No ale taką mamy Polskę ....
07 maj 2021 : 11:35 Obserwator | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Newsletter