Stocznie, Statki

W stoczni Brodospli, w Splicie zwodowano ekspedycyjny statek wycieczkowy Ultramarine. Jednostka budowana jest na zlecenie Quark Expeditions, lidera wśród firm organizujących tego typu wyprawy.

Nowy statek jest pierwszą tego typu jednostką, łączącą w sobie najnowocześniejszą technologię, najlepszą w klasie (w tym typie statków) autonomiczność wynoszącą 70 dni i zaawansowane systemy bezpieczeństwa.

Na uroczystości obecni byli przedstawiciele władz państwowych i lokalnych, partnerzy w budowie i finansowaniu, przyjaciele i liczni goście specjalni, a także Andrea Mutak - matka chrzestna statku ze stowarzyszenia Udruga Anđeli, opiekującego się dziećmi najciężej upośledzonymi fizycznie oraz dziećmi z upośledzeniem rozwojowym w Splicie.

Prezes zarządu Brodosplitu, Tomislav Dębeljak, podziękował pracownikom stoczni w Splicie za możliwość zrealizowania tak znaczącego projektu w trudnych czasach spowodowanych pandemią koronawirusa. Podziękował ministrowi Horvatowi i rządowi Republiki Chorwacji oraz zwrócił uwagę, że te projekty utrzymują nie tylko zatrudnienie ponad 2000 pracowników w Brodosplicie, ale także zatrudnienie tysięcy pracowników podwykonawców i dostawców.
Jest to zaawansowany technologicznie statek wycieczkowy do ekspedycji polarnych, zakontraktowany z amerykańską firmą Quark Expeditions, należącą do Grupy Travelopia, która skupia kilka firm z całego świata.

Ultramarine ma 128 metrów długości i 21,5 metra szerokości i będzie w stanie pomieścić do 200 pasażerów w 103 luksusowych kabinach i przestrzeniach publicznych, w tym sześciu samodzielnych apartamentach z oknami od podłogi do sufitu oraz największych, podwójnych apartamentach. Będą miały przestronne wejścia, łazienki z podgrzewaną podłogą i wystrój odzwierciedlający polarne krajobrazy.

Publiczne przestrzenie będą obejmowały m.in. dwie restauracje, bar do degustacji win, salę wykładową z wygodnymi siedzeniami i ekranem LED o wysokiej rozdzielczości oraz Centrum Wellness ze spa, sauną z widokiem na ocean i w pełni wyposażoną salą fitness z wydzieloną przestrzenią do sesji jogi.

Wartość statku przekracza 106 milionów euro i jest to pierwsza nowa jednostka w historii Brodosplitu wykonana dla amerykańskiego nabywcy.

AL, rel (Brodosplit)

Fot., video: Brodosplit

+2 Brodosplit
Jeszcze w 2009 stocznia zbudowała tankowiec OLIB 108.400 DWT, co nie uchroniło jej przed dużymi kłopotami.
W 2017 świat zobaczył żaglowiec Flying Clipper IMO 9793545, który wraz z promami był wejściem w nową epokę.
Podobnie jak kilka innych stoczni swą przyszłość dostrzegli w jednostkach pasażersko-wycieczkowych.
Do dyspozycji ma 3 pochylnie 282x50, 250xx42 m i 175x25 m. W swym rozwoju przejęła też norweski Kleven.
Tutaj też zaczyna się problem dla stoczni polskich, które intensywnie przez lata współpracowały z Norwegami.
Najmocniej odczuł to MONTEX, współpracujący z Kleven, ale również Crist który obecnie buduje NEXANS AURORA
dla Ulstein, a Remontowa zbudowała kadłub GUNNAR LANGVA dla WestCon.
Polacy tracą też w stosunku do innych stoczni, Chantiers L'Atlantique , czy stoczni holenderskich.
Współczesne budownictwo okrętowe to nie jest spawanie blach, ale faszerowanie ich silnikam, elektroniką,logistyką itd.
26 maj 2020 : 11:31 Mieczyslaw | Zgłoś
0 Ale
GUNNAR LANGVA to rybak. W porównaniu do zaawansowanych statków OPV produkowanych w RSB przez kilka poprzednich lat i dających tej stoczni najlepsze w jej historii wyniki finansowe (miliard przychodu i zyski na poziomie 100 mln) to zwykły regres.
Był czas, ze właściciel kierował radą nadzorczą i nie pozwalał na takie kontrakty.
28 maj 2020 : 10:00 On | Zgłoś
0 Szkoda
że nie w RSB. W latach 2012 do 2015 było blisko podpisania takiego kontraktu. Obecnie nic nie słychać aby RSB miało szanse na wejście w ten rynek.
28 maj 2020 : 09:56 On | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9089 3.9879
EUR 4.2408 4.3264
CHF 4.3848 4.4734
GBP 5.047 5.149

Newsletter