Stocznie, Statki

Francuska agencja wojskowych zamówień publicznych DGA udzieliła 30 kwietnia br. rodzimej stoczni Piriou zamówienia na budowę dwudziestu holowników o uciągu ponad 30 ton dla Marine Nationale (francuskiej marynarki wojennej).

Kontrakt obejmuje piętnaście holowników portowo-redowych (projektu RP30) i pięć do holowań morskich (projektu RPC30) w żegludze przybrzeżnej, w tym pewne zamówienia na cztery jednostki i kilkanaście opcji kontraktowych na holowniki i pakiety powiązanych usług serwisowych.

Stocznia Chantiers Piriou zbuduje holowniki w swoim zakładzie w Concarneau w Bretanii, we współpracy z partnerem joint venture, firmą Kership oraz współudziałem wielu lokalnych firm podwykonawczych.
Produkcja 4 holowników rocznie w latach 2021-2027 angażować będzie około 40 000 roboczogodzin na jednostkę, co przełoży się na zatrudnienie około 100 osób w przeliczeniu na pełne etaty.

Nowe holowniki zostaną przydzielone do baz marynarki wojennej w portach Tulon (7 RP i 1 RPC), Brest (6 RP i 1 RPC), Cherbourg (2 RP i 1 RPC), Fort-de-France (1 RPC) i Papeete (1 RPC). Będą obsługiwać jednostki nawodne i okręty podwodne.
Dwa pierwsze pomocnicze okręty trafią do Tulonu i Brestu.

Budowa pierwszej jednostki ma się rozpocząć - według deklaracji stoczni - przed końcem 2020 roku z przewidywanym jej przekazaniem latem 2022 roku (maj/czerwiec), a następne w tempie czterech rocznie.

Uzupełniając klasy 10-tonowych (29 jednostek) i 6-tonowych (7 jednostek) holowników i pchaczy portowych, budowanych obecnie przez stocznie MERRE, CMM i Glehen, nowe jednostki zastąpią 22 holowniki portowe (typu RP12) i przybrzeżne (typu RCSV), o uciągu odpowiednio 12 i 26 ton.

Zamówienie wpisuje się w realizację ustawy o planowaniu w obronności na lata 2019-2025 wzywającej do modernizacji zasobów portowych dla wszystkich baz francuskiej marynarki wojennej.

Holowniki projektów RP30 i RPC30 mają długość 26 m, szerokość 9 m i wyporność - po około 275 ton. Holowniki RP30 będą obsługiwane przez czteroosobowe załogi, a RPC30 przez sześcioosobowe. Projekt holowników dostosowuje je do specyficznych wymogów francuskiej marynarki wojennej i specyfiki jej nowych jednostek pływających.

Holowniki o uciągu na palu rzędu 35 T, zarówno w wersji RP30, jak i RPC30, mają kontury nadwodzia i nadbudówek tak ukształtowane, by móc manewrować, także burta w burtę, przy okrętach o kadłubach w kształcie szerokiej litery V / z dużymi nawisami. Posiadają także specjalne zabezpieczenia i odbojnice poniżej wodnicy pływania dla umożliwienia manewrowania w kontakcie z okrętami podwodnymi.

RP30 są przeznaczone do prowadzenia codziennych operacji na akwenach portowo-redowych, natomiast RPC30 mają możliwość żeglugi pełnomorskiej z autonomią (ze względu na zapasy prowiantu i paliwa) pięciu dni w misji.

PBS, z mediów

Rys.: Marine Nationale / Piriou

Nowy holownik stoczni Piriou dla francuskiej marynarki wojennej

 

Nowy holownik stoczni Piriou dla francuskiej marynarki wojennej
+10 Dlaczego mnie to nie dziwi
No to jak to: nie zrobiono przetargu, i nie dopuszczono stoczni z innych krajów ?

Ci Francuzi są nienowocześni i nie europejscy. Wartości europejskie wtedy są dla nich ważne, gdy potrzebują polskich hydraulików.
27 maj 2020 : 05:49 Ric | Zgłoś
+6 przetargi
Masz rację, Stocznia Wojenna straciła okazję na zrobienie businesu bo na 100% przetarg by wygrała ale może francuzi nie chcieli czekać 13 lat na dostawę ?
27 maj 2020 : 10:26 maciek2 | Zgłoś
+1 no wlasnie
francuzy zamawiają holowniki we francuskiej stoczni a Polacy jednostkę dla mosg we Francji. Tacy jesteśmy europejscy.
27 maj 2020 : 08:39 Pik | Zgłoś
+6 ...no właśnie...
..tylko że w Polsce nie ma stoczni wojennej i nie ma gdzie budować okrętów. Jedynie w holdingu gdańskiej remontowki można zbudować takie jednostki mimo że holding zajmuje się remontami i budowa statków cywilnych
27 maj 2020 : 09:03 Baldar | Zgłoś
+1 Czemu
Wiadomo czemu nie zamówili w PGZSW. Ale czemu nie zamówili w tak doskonałej RSB, skoro ta właśnie produkuje holowniki dla MW RP ?
27 maj 2020 : 12:55 On | Zgłoś
+5 słusznie
to nie był przetarg publiczny, ani konkurs ofert; Francuzi zamawiają u siebie zabezpieczając narodowe zdolności przemysłu; róbmy tak samo u nas
27 maj 2020 : 19:22 N7 | Zgłoś
+1 ed5
Polska ciągle buduje holowniki może sprzedać Francji te holowniki , bo Marynarka Wojenna nie potrzebuje holowników , tylko Nowych Fregat rakietowych i łodzi podwodnych z rakietami .
14 czerwiec 2020 : 14:18 Mich65 | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Newsletter