Stocznie, Statki

22 lutego w San Juan (Portoryko) ochrzczono nowatorską jednostkę amerykańskiego armatora Crowley Maritime Corp. Chodzi o statek typu con-ro z napędem LNG według projektu Wartsila Ship Design Poland Sp. z o.o..

Taíno to drugi tego typu statek zasilany gazem ziemnym (LNG), pierwszy - El Coquí – przekazano armatorowi w 2017 roku.

Oba statki o długości 219,5 metra i nośności 26 500 ton mogą pomieścić do 400 samochodów i transportować do 2400 TEU - od standardowych 20-stopowych kontenerów aż po wersje 53-stopowe, w tym także kontenery chłodzone.

Warto dodać, że za projekt statku firma Wartsila Ship Design Poland Sp. z o.o. została nagrodzona podczas XVI Forum Gospodarki Morskiej Gdynia, które odbyło się 14 października 2016 r. w Pomorskim Centrum Naukowo-Technologicznym. Wyróżnienie "Innowacyjna Gospodarka Morska 2016" w kategorii "Innowacyjny projekt" przyznano w uznaniu za pierwszy na świecie w swojej klasie statek typu ConRo z innowacyjnym układem napędowym LNG, pozwalającym na nowatorskie rozplanowanie przestrzeni ładunkowej i osiągnięcie bardzo dobrego wskaźnika Efektywności Energetycznej.

Nowatorskim rozwiązaniem, niespotykanym wcześniej, jest rozmieszczenie elementów systemu LNG. 3 zbiorniki na paliwo gazowe (o łącznej pojemności 2,3 tys. m³) umieszczono na podwójnym dnie, pod ładownią kontenerów. Dzięki temu strata spowodowana koniecznością instalacji zbiorników LNG jest mniejsza niż w przypadku tradycyjnego ich usytuowania na pokładzie otwartym. Wyniosła mniej niż 5,3% ekwiwalentu TEU całkowitej pojemności. Natomiast LNG compressor/pump room umieszczono pod pokładem grodziowym, co pozwoliło maksymalnie wykorzystać dostępną przestrzeń.

Ponadto konieczne było dostosowania konstrukcji, aby do zera zminimalizować ryzyko uszkodzenia zbiorników LNG. W tym celu pokład nad nimi został tak zaprojektowany, aby wytrzymać upadek kontenera nawet w najbardziej niekorzystnych warunkach. Dodatkowo strefy niebezpieczne całkowicie odizolowano od przestrzeni komunikacyjnej i pokładów roboczych.

Czytaj także: Zwodowano pierwszą z dwóch nowatorskich jednostek Crowley'a [VIDEO]

AL, rel (Wartsila)

Komentarze   

+1 Gdyby nie Donus Oskar
który rozwalił stocznie to ten polski projekt mogła by realizować nasza stocznia od a do z a nie zachwycać się sekcjami okrętowymi płynącymi do zachodnich stoczni czy częściowo zbudowanymi statkami w naszych tzw. stoczniach ,które już prawie zapomniały jak budować statki transportowe .
25 luty 2019 : 15:38 Elblązanin Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 polski projekt
złe chińczyki
25 luty 2019 : 19:38 marek 111 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1