Stocznie, Statki

W sobotę,  23 lutego 2019 roku Konstelacja - specjalistyczna jednostka hydrograficzna Urzędu Morskiego w Gdyni - zacumowała przy Nabrzeżu Prezydenta w pobliżu Skweru Kościuszki w Gdyni. Jednostka jest obecnie w trakcie prób i prac zdawczo-odbiorczych.   

Konstelacja została zbudowana w stoczni Työvene OY w Finlandii, w ramach projektu "Wymiana taboru pływającego Urzędu Morskiego w Gdyni", realizowanego ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020, priorytet III - Rozwój sieci drogowej TEN-T i transportu multimodalnego, działanie 3.2. Rozwój transportu morskiego, śródlądowych dróg wodnych i połączeń multimodalnych.  

Specjalistyczny katamaran hydrograficzny Konstelacja przeznaczony jest do prowadzenia pomiarów hydrograficznych oraz badania warunków żeglowności, torów wodnych, kotwicowisk, innych akwenów użytkowych i wyznaczania parametrów bezpiecznej głębokości dróg morskich w rejonie portów Gdynia, Gdańsk, Hel, Władysławowo, Puck, na Zatoce Gdańskiej i Puckiej, w rejonie Półwyspu Helskiego,  wybrzeża środkowego i wschodniego oraz na otwartych obszarach Morza Bałtyckiego dla celów zapewnienia bezpieczeństwa nawigacyjnego żeglugi morskiej. Jest to jednostka o konstrukcji aluminiowej całkowicie spawanej.

rel (UMG)

Katamaran hydrograficzny Konstelacja - charakterystyka podstawowa:
długość całkowita - 24,85 m
długość kadłuba - 24,35 m
długość konstrukcyjna - 23,40 m
szerokość konstrukcyjna - 6,89 m
szerokość całkowita (z odbojnicą) - 7,80 m
zanurzenie maksymalne - 1,60 m
wyporność - 72 tony
napęd główny - silniki wysokoprężne - 2 × Catepillar o mocy 515 kW - każdy
klasyfikacja - statek odpowiada wymaganiom towarzystwa klasyfikacyjnego Polski Rejestr Statków 
notacja klasy - * mKM II Lm1 AUT DP1
prędkość ekonomiczna - 11,0 węzłów
prędkość maksymalna - 15,0 węzłów
prędkość do prowadzenia  pomiarów - od 1-2 do 6 węzłów
prędkość eksploatacyjna - 10-12 węzłów
(możliwa jest regulacja prędkości w zakresie od 0 do prędkości maksymalnej)
rejon pływania - Morze Bałtyckie
zasięg przy prędkości ekonomicznej - 600 Mm
autonomiczność żeglugi - 10 dni
wyposażenie hydrograficzne, nawigacyjne, manewrowe i pomocnicze:
- system echosondy wielowiązkowej (MBES)
- echosonda jednowiązkowa (SBES)
- sonar holowany (SSS - Side Scan Sonar System)
- pojazd do podwodnych inspekcji wizyjnych (ROV - Remotely Operated Vehicle)
- inercyjny system nawigacyjny (INS - Surface Inertial Navigation System) z kompensatorem przechyłów i żyrokompasem
- system pozycjonowania dynamicznego 
- system (odbiornik) pozycyjny DGPS/RTK z modułem odbioru poprawek RTK (w wersji morskiej)
- system nawigacji (pozycjonowania ) podwodnego USBL (Ultra Short Base Line)
- mierniki prędkości rozchodzenia się dźwięku w wodzie (SVP)
- komputerowa stacja robocza i sieć statkowa
- hydrograficzne specjalistyczne oprogramowanie do zbierania i opracowywania (walidacja) danych pomiarowych

Konstelacja - wczesna wizualizacja projektu, statek przed wodowaniem, przybycie do Gdyni
Konstelacja - wczesna wizualizacja projektu, statek przed wodowaniem, przybycie do Gdyni

Komentarze   

-9 Karykatura
Wygląda jak karykatura statku - wielka "stodoła" nabudówki, jak ze statku "numer większego" postawiona na kadłubie aluminiowego katamaranu o wolnej burcie jak statki śródlądowe. Jaką to ma stateczność i jak sobie radzi na choćby minimalnej fali? Do tego już mała fala wali pewnie w "dno" między kadłubami, przenosząc paskudne wibracje. To chyba na Zalew Wiślany?
25 luty 2019 : 18:03 Gryf Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+10 waj
dobrze że w naucie nie budowali, bo na 2027 by nie dopłynął
25 luty 2019 : 20:42 aj Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+10 konstelacja
Gryfie zainteresuj się hydromechaniką i dowiesz się wtedy co to jest stateczność. Co do wolnej burty to zapoznaj się z przepisami
któregokolwiek towarzystwa klasyfikacyjnego np. PRS i wtedy dowiesz się c o to jest wolna burta no, chyba , że jesteś analfabetą funkcjonalnym to wtedy nic nie zrozumiesz, mam nadzieję , że tak nie jest.
26 luty 2019 : 07:00 Jewsimowicze Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+6 Pomirowiec
Fajny. W dobrej pogodzie pomiary będą pewnie czysta przyjemnością na takim statku. Zazdro!
26 luty 2019 : 11:30 Zazdrosnik Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1

Ostatnie ankiety