Stocznie, Statki

W poniedziałek, 25 lutego, dotarł na wody Malty nowy prom pasażersko-samochodowy, szybki 110-metrowy katamaran Saint John Paul II. Przy prędkości 38 węzłów statek, największy w swojej klasie na Morzu Śródziemnym, będzie pokonywał trasę między Maltą a Sycylią w czasie około 90 minut.  

Statek, o symbolu budowy 089, zbudowany na zamówienie Virtu Ferries z Malty, opuścił stocznię Incat w Hobart na Tasmanii - jedną z wiodących w świecie w budowie szybkich katamaranów pasażersko-samochodowych, 6 lutego br. W poniedziałek 25 lutego i w nocy z poniedziałku na wtorek krążył wzdłuż wybrzeży Malty, zapewne oczekując na wejście do portu Grand Harbour w Valletta za dnia we wtorek.

Statkowi nadano imię Saint John Paul II dla uhonorowania polskiego papieża, którego pontyfikat trwał od 1978 do 2005 roku.

To już drugi statek zbudowany przez stocznię Incat noszący "papieskie" imię. W 2013 roku armator Buquebus nadał swojemu 99-metrowemu szybkiemu katamaranowi z Incat imię Francisco na cześć papieża urodzonego w Argentynie papieża Franciszka.

Nowy katamaran Virtu Ferries ze stoczni Incat, nie jest jedynym statkiem, któremu nadano imię dla uczczenia polskiego papieża. Na Filipinach, między Manilą, a Cebu, pływa prom pasażersko-samochodowy St. Pope John Paul II (nr IMO 8217051, GT 15 223, nośność 5022 t).

O innych istniejących obecnie i dawniej "papieskich" statkach przeczytać można w naszych wcześniejszych materiałach:

''Papieski'' statek m.t. Karol Wojtyla  z października 2018 r.   oraz    ''Papieskie'' statki  z roku 2013.   

Virtu Ferries miało honor gościć św. Jana Pawła II na pokładzie jednego ze swoich promów - ACC San Frangisk, w drodze powrotnej papieża do Grand Harbour w porcie Valletta z wyspy St Paul’s Islands i Gozo 27 maja 1990 r. W zbiorowej pamięci mieszkańców wyspy pozostało wpłynięcie papieża do Grand Harbour, gdy prom, którym podróżował został otoczony przez setki ludzi we flotylli łodzi, w tym tradycyjnych maltańskich dghajsa i luzzu.

Saint John Paul II ("Święty Jan Paweł II") jest 44. dużym "cywilnym" szybkim promem przekazanym przez Incat, a zarazem szóstym w ostatniej dekadzie o pojemności brutto przekraczającej 5500 jednostek, poza 19 mniejszymi promami pasażerskimi i pomocniczymi. 

Prezes Incat Robert Clifford i inni przedstawiciele kierownictwa Incat dołączyli w Hobart do dyrektorów Virtu Ferries Francisa i Matthew Portellich, by zobaczyć wypłynięcie promu Saint John Paul II w podróż przez Ocean Indyjski, Morze Czerwone i Kanał Sueski na Morze Śródziemne. "110-metrowy katamaran - "przeszywacz fal" [wave piercing catamaran - nazwa związana jest ze specyficznym kształtem dziobów kadłubów katamaranu - red.] to jeden z największych i najbardziej rewolucyjnych statków zbudowanych przez Incat, a jednocześnie pierwszy, jaki ma dołączyć do floty Virtu" - powiedział Robert Clifford przy okazji pożegnania promu wyruszającego w rejs na Maltę.

"Virtu Ferries poszukiwała większej niezawodności, lepszej dzielności morskiej, wygody pasażerów, wydajności i ekonomiki przy mniejszych przestojach operacyjnych w porównaniu ze statkami w swojej obecnej flocie. Wiedzieli dokładnie, czego chcą, a dzięki intensywnemu programowi badań modelowych i prac projektowych - wierzymy - zrealizowaliśmy tę wizję poprzez gotowy statek Saint John Paul II" - dodał Clifford.

Prezes Incat, Tim Burnell, zapewnił: "Mimo, że firma jest w czołówce branży od 40 lat, wciąż rozwija produkt."
"Wykorzystując najnowsze techniki obliczeniowe w zakresie dynamiki płynów (CFD - computational fluid dynamics) i hydrodynamiczne procedury badań modeli swobodnych, sprawdzony kształt kadłuba typu Incat Wave Piercing Catamaran została rozwinięta i udoskonalona dla śródziemnomorskich warunków zimowych. Testy hydrodynamiczne zostały przeprowadzone przez Seaspeed Marine Consulting w Ocean Basin and Ship Tank firmy QinetiQ w Gosport w Wielkiej Brytanii - czyli na obiektach zwykle wykorzystywanych do opracowywania projektów Ministerstwa Obrony Wielkiej Brytanii."
"Rezultatem jest całkowicie nowa aranżacja dziobu kadłuba katamaranu i większa wysokość tunelu między kadłubami, dzięki czemu Saint John Paul II doskonale nadaje się do całorocznych przewozów promowych na otwartym morzu na trasie do śródziemnomorskiej wyspy" - mówi Tim Burnell.

"Dla wyspiarskiego kraju o silnej i rozwijającej się gospodarce, bezwzględnie konieczne jest, by całoroczne usługi transportu pasażerskiego i towarowego dostarczane przez Virtu Ferries były niezawodne" - wyjaśnia prezes i właściciel Virtu Ferries, Francis Portelli.
"W miesiącach zimowych możemy doświadczać na naszej trasie bardzo silnych wiatrów i wysokich fal. Dlatego chcieliśmy opracować kształt kadłuba minimalizujący zużycie paliwa i poprawiający komfort pasażerów, a także dzielność morską, przy pożądanej prędkości kontraktowej, symulując warunki panujące w Malta Channel. Mówiąc najprościej - chcemy zapewnić naszym pasażerom i operatorom frachtowym najwyższy poziom usług, niezawodności i komfortu, jednocześnie zapewniając ekonomiczną i zrównoważoną ekologicznie szybką usługę."
"W miarę ewoluowania tego projektu cieszyliśmy się znakomitą współpracą z Incat, Revolution Design i Seaspeed Marine, którzy wsłuchiwali się w nasze szczególne wymagania i ciągle udoskonalaliśmy projekt do tego stopnia, że jesteśmy pewni posiadania fantastycznego statku, dostosowanego nie tylko do naszych wymagań, ale także dla wielu innych społeczności wyspiarskich na całym świecie " - konkluduje Portelli.

Saint John Paul II został zbudowany zgodnie z normami DNV GL i spełnia wymogi IMO HSC Code 2000, a także wymogi państwa bandery Malty oraz włoskie wymogi państwa portu.

"W przypadku Virtu Ferries ten nowy statek zapewnia znaczny zdolności przewozowej w porównaniu z istniejącym już statkiem operującym na trasie Malta - Sycylia, oferując o 43 % większą ładowność samochodów ciężarowych, o 15 % więcej miejsc pasażerskich i o 7 % większą ładowność samochodów osobowych" - mówi Tim Burnell.

Przy nośności 1000 ton, statek jest największym katamaranem pasażersko-samochodowym, jaki dotąd zbudowano z myślą o eksploatacji w basenie Morza Śródziemnego i drugim co do wielkości na świecie. Oferuje miejsca dla 900 pasażerów na dwóch pokładach i dodatkowe miejsca siedzące na zewnątrz zarówno na wyższym, jak i na niższym poziomie. Pokład samochodowy przeznaczony jest do przewozu 23 ciężkich naczep (co odpowiada 490 m długości pasa ładunkowego ro-ro) lub 167 samochodów osobowych.

Na pokładzie promu Saint John Paul II pasażerowie mogą korzystać z luksusowych salonów zaprojektowanych w oparciu na 28-letnim doświadczeniu popartym badaniami opinii pasażerów. Statek ma wnętrza zaaranżowane w trzech klasach (VIP, biznes i ekonomiczna) z łącznie 1134 miejscami siedzącymi, z czego 996 miejsc znajduje się we wnętrzach, a 138 na pokładach zewnętrznych.

Na pokładzie nawigacyjnym znajdują się dwa salony "VIP-owskie". Główne salony pasażerskie zaaranżowano na pokładzie głównym - jeden w części dziobowej i jeden na rufie, zaś kolejne dwa - na śródokręciu, na prawej i lewej burcie. Jest też salon przeznaczony dla kierowców ciężarówek (truckers lounge) z dodatkowymi udogodnieniami. 

Statek został zwodowany 22 grudnia 2018 roku. Na rozpoczętych około połowy stycznia próbach morskich u południowych wybrzeży Tasmanii Saint John Paul II osiągnął prędkość kontraktową przekraczającą 38 węzłów przy 85 % wykorzystania mocy i zabalastowaniu 600 tonami symulowanego ładunku.

Virtu Ferries, część Virtu Holdings Group, eksploatuje szybkie promy od około 30 lat na trasach Malta - Sycylia, Wenecja - porty chorwackie i słoweńskie oraz Tarifa (Hiszpania) - Tanger (Moroko). Saint John Paul II jest piętnastym szybkim promem we flocie Virtu.

Piotr B. Stareńczak, rel (Incat, Virtu Ferries)

Saint John Paul II  - charakterystyka podstawowa:
nr IMO - 9817274
państwo bandery - Malta
operator, armator (właściciel) - Virtu Ferries Ltd, Malta
armator zarejestrowany - Virtu Wavepiercer Ltd, Malta
projektanci - Revolution Design Pty Ltd, Seaspeed Consulting 
stocznia - Incat Tasmania Pty Ltd, Hobart TAS Yard, Australia
stoczniowy nr budowy - 089
zamówienie - 05.10.2016
położenie stępki - 15.05.2017
wodowanie - 21.12.2018
przekazanie armatorowi przez stocznię - 04.02.2019
długość całkowita - 110,60 m
długość między pionami - 96,26 m
długość na wodnicy pływania - 101,90 m
szerokość konstrukcyjna - 28,20 m
szerokość maksymalna - 28,675 m
szerokość każdego z kadłubów - 5,40 m
wysokość boczna - 14,90 m
zanurzenie - 4,375 m (według innych źródeł - 4,277 +/- 0,20 m)
nośność - 1000 t
tonaż pojemnościowy brutto - 9044 
tonaż pojemnościowy netto - 2714
skompensowana pojemność brutto (CGT) - 12 884
prędkość eksploatacyjna - około 38,00 węzłów przy 85 % MCR, 600 t wykorzystania nośności (według innych źródeł 37,5 węzła)
liczba miejsc - 924 osób (łącznie z załogą)
miejsca siedzące - 1134 (według innych źródeł - 1120)
pokłady pasażerskie - 2
pomieszczenia pasażerskie:
- obszar z miejscami do siedzenia klasy turystycznej (poziom 2)
- salon dla kierowców ciężarówek (poziom 2)
- obszar z miejscami do siedzenia klasy business (poziom 3)
- dwa salony VIP (poziom 3)
- bary (× 3), sklep z pamiątkami, salon gier 
- łazienki
- biuro ochmistrza
- windy pasażerskie obsługujące poziomy 1, 2 i 3
- kabiny z miejscami do spania dla 24 osób załogi
ładowność ro-ro:
- 490 m długości pasa ładunkowego o szerokości 3,5 m i wysokości 4,6 m (dla samochodów ciężarowych)
     lub
- do 167 samochodów o długości 4,50 m i szerokości maks. 2,40 m
nacisk na oś - 12 ton (jedna oś / koła pojedyncze) lub 15 ton (jedna oś / koła podwójne)
rampy ro-ro - 1 × rufowa + 1 × burtowa (na lewej burcie, w części dziobowej); DOR do 50 t
pojemność zbiorników na paliwo lekkie (MGO FO, zbiorniki składowe) - 492 000 litrów
zbiorniki paliwowe rozchodowe - 2 × 5000 litrów
zbiorniki paliwowe separatorowe - 2 × 5000 litrów
zbiorniki na wodę słodką - 2 × 6500 litrów
zbiorniki na ścieki - 1 × 6500 litrów
zbiorniki na olej smarny - 2 × 1100 litrów
zbiornik na zaolejoną wodę zęzową - 1 × 2000 litrów
zbiorniki na olej hydrauliczny - 3 × 500 litrów
konstrukcja - dwa smukłe kadłuby aluminiowe połączone pomostowym pokładem z centralnie położonym markowanym dziobem, każdy z kadłubów podzielony jest na 10 przedziałów wodoszczelnych grodziami poprzecznymi; dwa przedziały w każdym z kadłubów, dodatkowo wzmocnione, przeznaczono na zbiorniki paliwowe. 
urządzenia ratunkowe - 4 × stacje systemu Marine Evacuation Stations (MES), po dwie na prawej i lewej burcie, każdy zdolny do obsługi do 300 osób; 11 × 100-osobowe tratwy ratunkowe; 2 × łodzie z silnikami doczepnymi 25 KM.
silniki napędu głównego - 4 × MTU 20V5 8000M71L produkcji MTU Friedrichshafen GmbH o mocy 9100 kW każdy przy 1150 obr./min. (100 % MCR), 20-cylindrowe, w układzie V, 4-suwowe
łączna moc napędu głównego - 36 400 kW (ok. 49 488 KM)
pędniki strugowodne - 4 × Wartsila LJX 1500SR (z funkcjami sterowymi i ciągu wstecznego)
przekładnie - 4 × ZF60000 
hydraulika - 5 × agregaty hydrauliczne (1 na dziobie, 4 na rufie)
system kontroli trakcji - aktywny system "Naiad" poprawiający komfort pasażerów wykorzystujący lotki trymujące na rufie i dwie płetwy "wodolotowe" w kształcie odwróconego "T" (T-foils) pod kadłubami w części dziobowej
elektrownia okrętowa (zespoły prądotwórcze) - 4 × 300 ekW z silnikami MTU 8V2000M51A 
sieć energetyczna - 415 V, 50 Hz. 3-fazowa, 4-przewodowa, dla odbiorników do 240 V
przyłącze do sieci lądowej - 100 A / 415V, 3-fazowe
klasyfikacja - DNV GL
notacja klasy - DNV +1A1 HSLC R1 Car Ferry "B" EO

Próby morskie:

Wodowanie:

Szybki prom pasażersko-samochodowy - katamaran Saint John Paul II
Szybki prom pasażersko-samochodowy - katamaran Saint John Paul II
Szybki prom pasażersko-samochodowy - katamaran Saint John Paul II
Szybki prom pasażersko-samochodowy - katamaran Saint John Paul II
Szybki prom pasażersko-samochodowy - katamaran Saint John Paul II
Szybki prom pasażersko-samochodowy - katamaran Saint John Paul IISzybki prom pasażersko-samochodowy - katamaran Saint John Paul IISzybki prom pasażersko-samochodowy - katamaran Saint John Paul IISzybki prom pasażersko-samochodowy - katamaran Saint John Paul IISzybki prom pasażersko-samochodowy - katamaran Saint John Paul II
1 1 1 1