Inne

35 lat temu nasz rodak, Karol Wojtyła został wybrany na papieża. Czy Jan Paweł II ma "swój" statek?... Ma co najmniej trzy. Są także statki noszące imiona następców "naszego" papieża…

"Nasz" papież zapisał się w pamięci nie tylko większości Polaków i nie tylko w wymiarze duchowym czy religijnym. Zdaniem historyków papież, popierając ideę niezależnych, wolnych związków zawodowych, a także dzięki swojej działalności na styku z polityką - m.in. kontaktom z prezydentem USA Ronaldem Reaganem i innymi przywódcami wolnego świata (w Gdańsku stoi wspólny pomnik Jana Pawła II i Ronalda Reagana) walnie przyczynił się do upadku systemów komunistycznych w państwach bloku wschodniego. Zapoczątkowały to wydarzenia w Polsce z roku 1989: w kwietniu nastąpiło zalegalizowanie związków zawodowych, a w czerwcu odbyły się pierwsze częściowo wolne wybory. Po tych wydarzeniach, podobne zmiany ustrojowe rozpoczęły się w innych państwach, m.in.: aksamitna rewolucja w Czechosłowacji, Trójkątny Stół na Węgrzech czy Okrągły Stół w Bułgarii. W tym czasie ówczesny przywódca ZSRR, Michaił Gorbaczow odwiedził Jana Pawła II w Watykanie, jako pierwszy przywódca tego kraju w historii. Dwa lata później, kiedy Gorbaczow był już prezydentem, Związek Radziecki rozpadł się. Jan Paweł II uważany jest za jednego z najbardziej wpływowych przywódców XX wieku.

Nic dziwnego, że papieże, podobnie jak inne znane postaci i osobowości życia religijnego, społecznego i politycznego, naukowego, itp., są upamiętniani - wśród wielu innych sposobów - także przez nadawanie ich imion statkom.

Niedawno (16 października) minęła 35 rocznica wyboru kardynała Karola Wojtyły na papieża, ogłoszonego tradycyjnie białym dymem nad kaplicą Sykstyńską, a na 22 października przypadnie 35 rocznica oficjalnej inauguracji pontyfikatu Jana Pawła II. Może to być okazją do sprawdzenia, czy jakieś statki noszą imię "naszego" papieża…

Polski papież Jan Paweł II ma przynajmniej trzy "swoje" statki... Karol Wojtyla (nr IMO 9016454) to bunkierka nosząca to imię od października 2009 roku i pracująca na Malcie (GT 999, nośność 1713 ton, długość 70 m, szerokość 12 m, zbud. W 1990 roku w japońskiej stoczni Hitachi Shipbuilding Mukaishima). Statek eksploatowany jest przez rodzinną firmę zajmującą się handlem i dystrybucją paliw i olejów Cassar Fuel z Malty.

Kolejny "statek naszego papieża", to pływający pod amerykańską banderą Pope John Paul II (nr IMO 8998124) - niewielki (właściciel zalicza go do klasy mini supply) zaopatrzeniowiec offshore (PSV) amerykańskiego armatora Abdon Callais Offshore LLC. Serwisowiec Pope John Paul II (GT 447, nośność 522 t, długość ok. 48 m, szerokość 12 m, zbud. w 2005 r. w stoczni Master Boat Builders, Coden, USA) eksploatowany jest na Zatoce Meksykańskiej i bazuje ostatnio w Port Fourchon.

Posiadająca 48 serwisowców offshore, w tym cztery w budowie (jest to jedna z najmłodszych flot na Zatoce Meksykańskiej) rodzinna firma Abdon Callais Offshore (ACO), należąca do rodziny Callais od 1945 roku i będąca w ostatnich latach jedną z 500 najszybciej rozwijających się firm w USA (wg rankingu czasopisma "Inc.") została niedawno przejęta przez konkurenta - Harvey Gulf z Nowego Orleanu. We flocie ACO, poza statkami upamiętniającymi członków rodziny Callais jest też sporo jednostek o nazwach pochodzących od patronów, postaci życia religijnego i związanych z kultem religijnym oraz biblijnych - np. Mother Theresa ("Matka Teresa"), Bishop Oscar Solis ("Biskup Oscar Solis"), Our Lady of Lasalette, Sister Claire (“Siostra Klara"), Infant Jesus of Prague (“Dzieciątko Jezus z Pragi") czy St Joseph the Worker (“Święty Józef - Robotnik").

Jest jeszcze St. Pope John Paul II (nr IMO 8217051, do czerwca 2012 roku nosił nazwę Superferry 12) - prom pasażersko-samochodowy eksploatowany pomiędzy wyspami Filipin na linii Manila - Cebu City przez 2GO Group (dawniej Cebu Ferries) z Manili (statek zbudowany w 1984 roku w japońskiej stoczni Kanda Shipbuilding w Kure charakteryzuje się tonażem pojemnościowym brutto (GT) 15 223 i nośnością 5022 ton, długością 173 m i szerokością 27 m).

Następca Jana Pawła II - papież Benedykt XVI także upamiętniony został w imieniu przynajmniej jednego statku. Serwisowiec Pope Benedict XVI pracuje na Zatoce Meksykańskiej we wspomnianej już flocie amerykańskiego armatora Abdon Callais Offshore LLC. Statek Pope Benedict XVI (GT 878, nośność 768 ton, długość ok. 45 m, szerokość ok. 14 m, zanurzenie ok. 4,3 m, zbud. w 2008 roku przez Master Boat Builders) klasyfikowany jest przez armatora jako multi purpose offshore vessel.

Również obecny papież - Franciszek - ma już statek noszący jego imię. Na kilka miesięcy przed oddaniem statku do eksploatacji Juan Carlos Lopez Mena, prezes zarządu operatora promowego Buquebus zadeklarował, że nowy szybki katamaran tego armatora nazwany zostanie Francisco - dla uczczenia papieża Franciszka pochodzącego z Argentyny. Na matkę chrzestną statku wybrano prezydent Argentyny - Christinę Fernandez de Kirchner. Nadanie imienia Francisco najszybszemu obecnie statkowi handlowemu na świecie miało miejsce 1 października br. w Buenos Aires.

Zbudowana przez australijską stocznię Incat jednostka ma 99 m długości, osiąga maksymalną prędkość 58,1 węzła i posiada system napędowy zasilany przez dwa rodzaje paliwa, przy czym głównym paliwem jest LNG. Katamaran może zabrać na pokład 1000 pasażerów oraz 150 samochodów osobowych. Jak podaje w komunikacie prasowym stocznia Incat jest to najszybsza, najczystsza i najbardziej przyjazna środowisku na świecie jednostka pływająca pośród HSC (High Speed Craft). Francisco obsługuje połączenie pomiędzy Buenos Aires i Montevideo.

PBS

1 1 1 1

Newsletter