Magazyn branży morskiej

Zamów już dziś. Darmowa dostawa

kup teraz

Stocznie, Statki

Spirit of British Columbia, jeden z dwóch największych statków kanadyjskiego BC Ferries, największego operatora promowego w Ameryce Północnej, powrócił wczoraj (6 czerwca 2018 r.) na swoją trasę Metro Vancouver (Tsawwassen) - Victoria (Swartz Bay) po zakończonej w marcu modernizacji w Gdańskiej Stoczni Remontowa SA, oraz po przejściu przez Atlantyk, Kanał Panamski oraz wzdłuż zachodniego wybrzeża Ameryki Północnej, a także po okresie przygotowań armatora i familiaryzacji załogi ze zmodernizowanym statkiem.  

To pierwszy z dwóch statków klasy "Spirit", na których Remontowa SA, należąca do grupy kapitałowej Remontowa Holding, przebudowała system napędowy z tradycyjnego na proekologiczny, z zasilaniem skroplonym gazem ziemnym. Obecnie siłownia statku jest dwupaliwowa, przystosowana do zasilania zarówno niskosiarkowym olejem napędowym jak i gazem ziemnym (składowanym jako LNG) jako głównym paliwem. Po przebudowie jednostki typu "Spirit" zmniejszą emisję CO₂ o 12 500 ton rocznie, co odpowiada usunięciu z drogi około 2500 pojazdów rocznie. 

Więcej o przebudowie w naszym wcześniejszym materiale zawierającym także galerię zdjęć wnętrz technicznych i pasażerskich przebudowanego promu:  Przebudowany w stoczni Remontowa SA prom na LNG w drodze do Kanady  

BC Ferries jest liderem w Ameryce Północnej pod względem innowacyjnych technologii. Spirit of British Columbia jest pierwszym w świecie promem, którego tankowanie może się odbywać z cysterny drogowej na całkowicie zamkniętym pokładzie samochodowym. Promy klasy "Salish", wprowadzone do eksploatacji w ubiegłym roku, zbudowane w stoczni Remontowa Shipbuilding SA, także należącej do grupy kapitałowej Remontowa Holding, są z kolei pierwszymi w świecie statkami pasażerskimi, które mogą być tankowane z cysterny drogowej LNG na pokładzie częściowo otwartym.

Spirit of British Columbia wraca do służby wyposażony w innowacyjny napęd, który zredukuje zarówno negatywny wpływ na środowisko, jak i koszty eksploatacyjne - powiedział Mark Collins, dyrektor generalny BC Ferries. 

– Gaz ziemny jest najczyściej spalającym się paliwem kopalnym na świecie. Wykorzystując LNG na statkach pełnomorskich stwarzamy możliwość znacznego obniżenia emisji gazów cieplarnianych i poprawy jakości powietrza w skali światowej - powiedział Roger Dall'Antonia, prezes i dyrektor generalny FortisBC, dostawcy paliwa dla promów BC Ferries. 

Inne elementy modernizacji dokonanej w stoczni Remontowa SA, to m.in. wymiana wyposażenia nawigacyjnego, modernizacja lub wymiana elementów system napędowego, w tym przekładni redukcyjnych i płatów śrub napędowych, a także układu sterowego, dziobowych sterów strumieniowych, a ponadto także montaż nowoczesnego oświetlenia LED czy bardziej efektywnego wyposażenia wentylacyjno-klimatyzacyjnego, redukującego zużycie energii, a także instalacja czterech stacji systemu MES (marine evacuation system).

Oprócz modyfikacji układu napędowego, na statku zmodernizowano także obszary pasażerskie. Na pokładzie ułożono nowe wykładziny, meble obito nową tapicerką, odnowiono wszystkie łazienki, a także zbudowano dodatkową łazienkę na pokładzie nr 5. 

Na promie Spirit of British Columbia pasażerowie znajdą wiele udogodnień: bufety, kawiarnie, pasaż handlowy, punkty ładowania urządzeń mobilnych, place zabaw dla dzieci, a także zamkniętą strefę, w której mogą przebywać zwierzęta domowe. Statek jest również przyjazny dla osób niepełnosprawnych. 

Drugi, bliźniaczy prom Spirit of Vancouver przejdzie modernizację począwszy od jesieni br. Na swoją trasę powróci latem, kiedy natężenie ruchu pasażerskiego jest największe. 

Przebudowa obu promów w Gdańskiej Stoczni Remontowa SA odbywa się na mocy kontraktu zawartego w 2016 roku. 

Statki klasy "Spirit", o długości 167 m, mieszczące po 358 samochodów osobowych i 2100 pasażerów i przewożące ich z prędkością do 19,5 węzła, zbudowano w 1993 i 1994 r. w Victorii i Vancouver w Kolumbii Brytyjskiej, w stoczniach Integrated Ferry Constructors i mają okres eksploatacji przewidziany na 50 lat (przedłużony do tego wymiaru dzięki przebudowie i modernizacji dokonanych w Gdańsku)

rel (BC Ferries), AL, PBS

Fot.: BC Ferries, Sławomir Lewandowski

1