Stocznie, Statki

Polska Żegluga Bałtycka odebrała projekt kontraktowy nowego promu, który ma budować Morska Stocznia Remontowa Gryfia – poinformował PAP prezes PŻB Piotr Redmerski. Według jego szacunków w ciągu minimum sześciu miesięcy powstanie projekt techniczny jednostki.

„Odebraliśmy projekt kontraktowy nowego promu, do którego zostały wniesione zastrzeżenia ze strony stoczni. Na dniach będą sformalizowane wszystkie nasze życzenia co do jednostki i wtedy stocznia przyjdzie do projektu technicznego, czyli głównego” – powiedział Redmerski. Jak zaznaczył, prace na projektem technicznym będą trwały minimum sześć miesięcy.

Prezes PŻB zapowiedział, że do końca października zakończone zostaną badania rynku oraz audyt stoczni, które były wykonywane na zlecenie banków. „Po naszej stronie będzie już wykonana cała praca, w tym nakreślony projekt kontraktowy. Z drugiej strony, banki dostaną wszystkie dokumenty od zarządu PŻB, które są potrzebne do podjęcia decyzji. Decyzja dotycząca finansowania musi zapaść przed końcem roku” – dodał.

„Cięcie blachy, czyli właściwa budowa promu rozpocznie się pod koniec pierwszego kwartału lub na początku drugiego kwartału 2018 r.” – zapowiedział Redmerski.

„Rozmawiałem z armatorami z Grecji, że od momentu podjęcia decyzji o budowie promu do momentu jej rozpoczęcia, to jest proces, który trwa ok. 18 miesięcy. Wydawało nam się w Polsce, że zrobimy to szybciej, ale niestety, to tyle właśnie trwa” – podkreślił.

Redmerski powiedział, że nowy prom będzie miał zasilanie gazowe. „Chcemy prom gazowy, gdyż gaz dziś jest tylko o 12 proc. droższy od paliwa wysokosiarkowego. Mamy perspektywę, że produkcja tego gazu się podwoi na świecie, a jednocześnie Polska rozpoczęła import ze Stanów Zjednoczonych oraz z Kataru. W przewidywaniach mamy też rurociąg, który będzie łączył dopływ gazu z Norwegii, wówczas jego cena musi spaść” – tłumaczył prezes.

Armator zaznaczył, że nowy prom będzie nowoczesny pod względem załadunku i wyładunku, gdyż będzie on przepływowy. „Zarówno z dziobu, jak i tyłu promu możliwy będzie wyładunek z dwóch poziomów. Kierowcy będą mogli sprawnie się poruszać, bez konieczności zakręcania. Do tego potrzebne jest przystosowanie terminali w porcie w Świnoujściu i w szwedzkim Ystad” – dodał.

„Na nowym promie zmieści się 176 samochodów ciężarowych i 400 pasażerów. Będzie to prom bardziej cargo. Jednostka będzie miała 3 tys. linii ładunkowej, co oznacza, że będzie dwa razy większa niż średnia długość statków” – oznajmił.

„Nie ma sensu, aby stocznia wybudowała jeden prom i spoczęła na laurach. Armatorzy potrzebują minimum sześciu promów, aby mieć dominującą pozycję na tym rynku Morza Bałtyckiego. Dziś pływa 13 promów, z których 11 jest w rękach polskich, ale są to jednostki wiekowe i za małe"- wyjaśnił.

Stępkę pod budowę pierwszego promu ro-pax dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej położono w szczecińskiej stoczni 23 czerwca tego roku.

Według planów inwestycyjnych pierwsze prace związane z budową stocznia rozpocznie na przełomie 2017 i 2018 r. W 2019 r. jednostka będzie gotowa do zwodowania, a na początku 2020 r. do przekazana PŻB.

Polska Żegluga Bałtycka ma w swojej flocie cztery promy pasażersko-samochodowe: m/f Wawel wybudowany w 1980 r., Baltivię z 1981 r., Mazovię zbudowaną w 1996 r. oraz Cracovię z 2002 r. Jednostki te pływają na trasach między portem w Gdańsku i szwedzką miejscowością Nynashamn, oraz Świnoujściem a szwedzkim portem Ystad.

autor: Marta Zabłocka

edytor: Anna Mackiewicz

mzb/ amac/

 
+28 Kto zrobił projekt kontraktowy ?
Proszę napisać które polskie biuro wykonało ten projekt ? Wydajemy na to państwowe pieniądze i warto, żeby wszystko było transparentne. "Odebraliśmy projekt kontraktowy " to trochę mało.
12 październik 2017 : 05:16 Mirosław | Zgłoś
+5 Projekt kontraktowy
Prawdopodobnie projekt kontraktowy został przygotowany przez WESTCON ze Szczecin.
12 październik 2017 : 05:51 Marek. | Zgłoś
-4 .
To raczej niemożliwe, mają projektować polskie firmy a nie filie zagranicznych biur projektowych. Ta akcja z promami ma pomóc rozkręcić i wzmocnić polską gospodarkę. Pewnie REMONTOWA to robi albo inne biuro z kapitałem polskim.
12 październik 2017 : 10:21 ? | Zgłoś
-7 REMONTOWA?
REMONTOWA robi projekt dużego RO-PAX'a (>200m długości) ? Jakie ma referencje w projektowaniu i budowie tego typu statków? Tylko proszę nie pisać o "Salish'ach".
12 październik 2017 : 10:34 W. | Zgłoś
+2 .
Statek jak statek, nic nadzwyczajnego, REMONTOWA nie raz pokazywała, że potrafi. Z dużym biurem i potencjałem napewno jest większe bezpieczeństwo zaprojektowania i zbudowania jednostek. Przy tym zrealizowane zostałby zamierzenia o wzmocnieniu polskiej gospodarki morskiej.
12 październik 2017 : 11:25 ? | Zgłoś
0 REMONTOWA cd.
Widzę, że mój poprzedni post zebrał sporo minusów a odpowiedź tylko jedna i bardzo mało konkretna. Nie mam zamiaru kwestionować potencjału stoczni REMONTOWA. Pytanie było tylko o referencje. Sprawna produkcja w stoczni nie wystarczy. Trzeba zrobić koncepcję i projekt techniczny z wszystkimi wymaganymi obliczeniami, a to nie to samo co wykonanie dokumentacji roboczej. Nie powiedziałem, że REMONTOWA nie poradziłaby sobie np. korzystając z pomocy podwykonawców w tych dziedzinach, w których ciężko byłoby jej sobie poradzić samej.
12 październik 2017 : 19:23 W. | Zgłoś
+3 kooperacja
Oczywiscie , w Polsce jest jeszcze troche firm, ktore moga dołączyć do takiego projektu, wyłączając oczywiscie oddziały zagraniczńych biur, bo ten projekt ma wspierać Polska gospodarkę. No ale zobaczymy , często sa plany zmieniane i co z tego wyjdzie trudno przewidzieć.
12 październik 2017 : 20:03 Stoczniowiec | Zgłoś
-5 Biuro Remontowej
Z treści twojej wypowiedzi wynika, że uważasz że biuro Remontowej robi tylko dokumentacje robocze. A tak się składa, że nie. Robi kompletne PT i PK (Projekt koncepcyjny) wszystkich branż. Tak się również skada, że przebudowa pewnego RO-PAXa, o którym wcześniej była mowa w swoim zakresie to w zasadzie nowa budowa, z siłownią LNG. Wowy prom PŻB ma też być wyposażony w LNG i trudno mi wskazać jakieś polskie biuro (WESTCON to filia ze Skandynawii), które w tym temacie miałoby większe doświadczenie i ogólnie, potrafi samo zaprojektować w całości statek z wyposażeniem wszystkich branż. Myślę, że technicznie na pewno sobie z tematem poradzi, bo w porównaniu do innych przeprowadzonych to nie jest jakieś nie wiadomo co. O to bądź spokojny. Obawiam się, że nie do przejścia mogłyby być jednak sprawy polityczne. Projekt PT w pół roku na dość obszerny statek jak ten to jednak, w dodatku rządowy projekt, to karkołomne zadanie. I wcale bym się nie dziwił gdyby nie chcieli tego robić.
14 październik 2017 : 05:42 cd Remontowa | Zgłoś
-2 cd do cd
Celny komentarz. Do tego lepiej lokować produkcję w Gdynia - Gdańsk, jest tu dobre zaplecze. Po co rząd na siłę utrudnia zadanie sobie i firmom, które miałyby wziąć w tym udział. Wykorzystajmy to co mamy, hale, infrastrukturę i ludzi. Po co mnożyć koszty.
14 październik 2017 : 11:57 Mirosław | Zgłoś
+1 Starszy Oficer Mechanik Okretowy
Szanowny p.Miroslawie,
a Troche ! wiedzy o budowie statkow o stoczniowej praktyce,Morskich Towarzystwach klasyfikacyjnych,IMO,itp,itd a bedzie pan mial zapewne DOSYC sic.
13 październik 2017 : 11:57 Andrzej Tadych | Zgłoś
-9 projekt
A nie Nelton? chyba tylko oni są w stanie to zaprojektowac
12 październik 2017 : 06:17 pro | Zgłoś
+14 Projekt
W kazdym razie chyba mistrz wstydzi sie dziela.
12 październik 2017 : 06:31 Demo | Zgłoś
+10 Mistrz i Jego dzieło.
Mistrzu czekamy na ujawnienie.
12 październik 2017 : 07:45 Mirosław | Zgłoś
+10 Doświadczenie?
A jakie doświadczenie posiada Nelton w projektowaniu RO-PAX'ów?
12 październik 2017 : 06:53 W. | Zgłoś
+2 a ...
a jakie masz kwalifikacje żeby kwestionować ich poziom możliwości w tym zakresie ?
12 październik 2017 : 21:18 max | Zgłoś
+3 Czytanie ze zrozumieniem?
A dlaczego twierdzisz, że kwestionuję możliwości biura Nelton? Pytałem o referencje.
16 październik 2017 : 07:04 W. | Zgłoś
0 Gwoli ścisłości.
Nelton na swojej stronie internetowej w zakładce referencje ma sporo statków cruise/ferry/ro-pax. Problem w tym, że na prawie wszystkie z nich zakresem prac była dokumentacja robocza. Zatem pytanie o doświadczenie w zakresie projektowania Ro-Pax'ów jest zasadne. Moje kwalifikacje nie mają tu nic do rzeczy :)
16 październik 2017 : 10:21 W. | Zgłoś
+11 Pan
Czyżby Nelton "dyskretnie" się lokował?
12 październik 2017 : 20:39 Osromocon | Zgłoś
+11 18 m-cy...
Bez szans... po co wciskacie ludziom kit?
12 październik 2017 : 07:01 Marcin1 | Zgłoś
-12 Zamiast...
Zamiast kupić o wiele tańsze promy u Chińczyków, znów się ładujemy w koszty, oczywiście kosztem podatnika... :(
12 październik 2017 : 08:34 Pies na ... | Zgłoś
+14 Terminy
Pani Marta Zabłocka donosi,ze nie zostało jeszcze zakończone badanie rynku oraz audyt stoczni.
Uważam oba punkty za kluczowe w podejmowaniu tak ważnej decyzji.
Czy jest to syndrom"polożonej stępki"?
Szostego sierpnia Pani Zabłocka, powołujac sie na ministra Gróbarczyka donosiła, ze stocznia ruszy z pracami
na przełomie 2017/2018.
Czy mamy do czynienia z pierwszymi przesunięciami terminów, czy już na starcie nie rosną koszty?
Warto tez wykazać na czym ma polegać nowoczesność promu, bo chyba nie "przepływowość",a LNG to też
temat nie najmlodszy, do tego silnik prawdopodobnie importowany.
Pozdrawiam
Mieczyslaw
12 październik 2017 : 09:05 Mieczyslaw | Zgłoś
+5 Prom - bez projektu roboczego ale ze stępką :-)
W WESTCONie są ludzie którzy projektowali i budowali B591-I/1 i 2 w starej Stoczni Szczecińskiej Porta Holding - czyli potencjał jest . Ale czasu nie oszukasz - nie da się budowac "wg sytuacji na statku" jakby część warszawki chciała - projekt trwa i musi troche czasu upłynąć by to domknąć.
12 październik 2017 : 12:10 Zygfryd | Zgłoś
+8 591 ??
Czy to ten statek, na którym zmieniano całe nadbudówki ze stalowych na aluminiowe? Sukces myśli technicznej projektantów ze Szczecina. I można powiedzieć , że to był pierwszy gwóźdź do trumny Stoczni Szczecińskiej.
12 październik 2017 : 18:13 Henryk D. K1 | Zgłoś
+29 Bareja wiecznie żywy....
Ciekawe, czy stępka będzie pasować do promu ;-)
12 październik 2017 : 13:09 PiotrM | Zgłoś
+17 Bareji
To jest stepka naszych czasow, a prom jakis sie domaluje...
12 październik 2017 : 20:47 Mis | Zgłoś
+15 Ściema goni ścieme
Ciekawe skąd wezmą ludzi do pracy przy tym promie i ile im napłacą bo Gryfia nie jest skora do płacenia fachowcom
nie zapominajmy jeszcze o budowie czterech lodołamaczy i ''okrętów podwodnych'' w halach ST3
12 październik 2017 : 14:13 koko | Zgłoś
+7 Do malkontentów
Zaorać wszystkie stocznie i resztki przemysłu przyjdzie zagraniczniak to mu się zbuduje co on będzie chciał zrobi się mu ulgi podatkowe a najlepiej jak mu się zapłaci za to że zechciał wybrać nasz kraj na siedzibę swojej firmy , zatrudni się u niego ludzi po gimnazjum lub importowanych imigrantów , tym ostatnim wybuduje się mieszkania odpowiednie do wielkości rodziny jaka może ściągnąć do siebie a na koniec wymienimy flagę i hymn i to będzie koniec moich dywagacji.
13 październik 2017 : 09:11 Filip z konopi | Zgłoś
+13 prom
Projekt kontraktowy , projekt techniczny a na końcu projekt roboczy no i ile to będzie trwało i rzecz najważniejsza kto to zrobi i za ile
12 październik 2017 : 18:38 any | Zgłoś
+5 ile to będzie trwało
PK+PT+PR zwykle z 1,5 roku...
14 październik 2017 : 05:46 prom | Zgłoś
+16 stępka
A ta stępka to tam jeszcze leży?
13 październik 2017 : 09:56 wierny | Zgłoś
+8 stepka
już pocieli ...
13 październik 2017 : 16:46 zvis | Zgłoś
0 stępka
sprawdziłem na pochylni, jeszcze leży.
17 październik 2017 : 08:37 grzegorzp | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0048 4.0858
EUR 4.2823 4.3689
CHF 4.3852 4.4738
GBP 4.9827 5.0833

Newsletter