Stocznie, Statki

Dzisiaj, 30 maja krótko przed południem, w "narodowym pawilonie norweskim" na targach Nor-Shipping uroczyście ogłoszono wyniki rywalizacji o tytuł norweskiego "Statku Roku". Tak się złożyło, że w tegorocznej edycji konkursu niezależnie od wyniku, w sukcesie twórców i właściciela nagrodzonego statku niebagatelny udział miała firma z Polski.

Wybory norweskiego "Statku Roku" organizowane są przez redakcję tamtejszego czasopisma fachowego "Skipsrevyen". Najpierw zbierane są propozycje nominacji od czytelników pisma i ustalana jest "krótka lista". Potem ostatecznego wyboru dokonuje jury złożone z fachowców pod przewodnictwem redaktora naczelnego "Skipsrevyen" oraz specjalistów - przedstawicieli środowiska armatorskiego czy stoczniowego z Norwegii. Norweskimi "Statkami Roku" zostają najczęściej statki zbudowane w norweskich stoczniach. Czasem zdarzają się jednak tylko zaprojektowane w Norwegii, ale zbudowane za granicą, a nawet nie zaprojektowane w pełni w Norwegii, a jedynie według nowatorskiej czy przełomowej koncepcji powstałej w biurze technicznym norweskiego armatora zamawiającego statek w zagranicznej stoczni przekazanej stoczni w ścisłych założeniach projektowych czy specyfikacji.

Promocję norweskiego przemysłu okrętowego i norweskiej żeglugi wspiera uroczystość ogłoszenia zdobywcy tytułu na największych targach branży okrętowej - na zmianę: Nor-Shipping w Oslo (w latach nieparzystych) oraz zazwyczaj SMM w Hamburgu lub Europort w Rotterdamie (w latach parzystych). Dzisiaj, na targach Nor-Shipping 2017, laureata konkursu ogłosiła, m.in. w obecności księcia koronnego Norwegii Haakona Magnusa i licznych przedstawicieli norweskiej branży morskiej, minister handlu i przemysłu Norwegii, Monica Mæland.

Tym razem oba statki - finaliści konkursu, czyli jednostki, które po wstępnej selekcji dostały się na "krótką listę" nominowanych do tytułu norweskiego "Statku Roku" 2017 zostały przekazane armatorom przez stocznie norweskie. Jednak oba powstały, jako częściowo wyposażone, w polskiej stoczni, w Gdyni.

Ostatecznymi, głównymi pretendentami do tytułu norweskiego "Statku Roku", stały się: jednostka o symbolu budowy 372 ze stoczni Kleven Verft AS - NKT Victoria oraz jednostka o stoczniowym numerze budowy 310 z Ulstein Verft AS, czyli Windea Leibniz. Oba statki, jako częściowo wyposażone, powstały w Gdyni, zbudowane w stoczni Crist SA.

Norweskim "Statkiem Roku" 2017 został NKT Victoria - projektowany przez Salt Ship Design z udziałem projektantów i inżynierów okrętowców z oddziału w Polsce.

NKT Victoria (ex CLV Victoria, ex ABB Victoria) jest jednym z najnowocześniejszych i najbardziej zaawansowanych, najbardziej efektywnych pod względem zużycia paliwa kablowcem na świecie z w pełni redundantnym systemem pozycjonowania dynamicznego DP3 i unikatową okrętową siecią elektro-energetyczną prądu stałego. Statek może układać, równolegle z wysokonapięciowym kablem energetycznym prądu stałego, także kabel światłowodowy i ma możliwość układania wysokonapięciowego kabla prądu zmiennego na dużych głębokościach przy użyciu systemu napinaczy do układania kabli o dużej sile trzymania. Dwa obrotowe bębny do składowania kabla (jeden pod pokładem głównym, drugi na pokładzie) umożliwiają zabranie jednorazowo 9000 ton kabla energetycznego. Statek ma też pod pokładem zbiornik o ładowności 500 ton na kabel światłowodowy. By umożliwić układanie kabli w pełnym zakresie od głębokich akwenów po płytkie akweny przybrzeżne, statek jest w pełni przystosowany do osiadania na płyciznach przybrzeżnych (beachable) w stanie pełnego załadowania. Statek wyposażony jest także w sześciopunktowy system kotwiczenia, dla wykonywania manewrów w miejscach, w których byłoby to niemożliwe dla większości pełnomorskich kablowców. Z myślą o układaniu kabli na bardzo dużych głębokościach, na pokładzie statku przygotowano miejsce na wieżę pionowego systemu układania kabla (vertical lay tower).

Szerzej o obu statkach (i o jednostce siostrzanej jednego z nich) nominowanych - w finale rywalizacji - do tytułu norweskiego "Statku Roku" 2017 informowaliśmy obszernie w naszych wcześniejszych materiałach:

Z kadłubem z Polski - zaawansowany kablowiec zamówiony przez ABB, odebrany przez NKT

Kadłub pierwszego w świecie statku z X-Bow i X-Stern gotowy
W Norwegii zwodowano statek typu SOV z kadłubem polskiej produkcji (VIDEO)
Kolejne dwa kadłuby statków wyholowane w czwartek z Gdyni (VIDEO)
Windea La Cour wkrótce rozpocznie pracę na morskiej farmie wiatrowej (VIDEO)
Statek z kadłubem z Polski nominowany do prestiżowej nagrody

Zeszłoroczny norweski "Statek Roku" - turystyczny Vision of the Fjords z elektrycznym napędem hybrydowym zaznacza swoją obecność i na tegorocznym Nor-Shipping. Organizowane są na nim m.in. seminaria, prezentacje i konferencje prasowe, a także udaje się na, połączone z bankietami, wycieczki po Oslofjordzie z gośćmi wynajmujących go firm wystawiających się na targach.

Przypominamy zeszłoroczną ceremonię ogłoszenia norweskiego "Statku Roku" w materiale video: Norweski Statek Roku na SMM 2016.

PortalMorski.pl wraz z siostrzanym anglojęzycznym serwisem informacyjnym PolandatSea.com i publikacją drukowaną "Poland at Sea" jest oficjalnym partnerem medialnym targów Nor-Shipping 2017. Na targach tych jest dystrybuowane najnowsze wydanie magazynu "Poland at Sea".

Jesteśmy obecni na targach. Zapraszamy do lektury relacji z Oslo i Lillestrøm na Portalu Morskim zarówno w czasie ich trwania, jak i najbliższych dniach po ich zakończeniu. Migawki z targów pojawiać się będą także na naszym profilu na Facebooku.

PBS

Fot.: Piotr B. Stareńczak 

Komentarze   

0 Ale jaja
Ten piękny statek został zbudowany w 70 % w Polsce do do stoczni kleven trafił cały kadłub z wyposażeniem - w kleven go przemalowano na niebiesko i zamontowano wyposażenie zewnętrzne na pokładzie karuzele, lotnisko i itp
06 czerwiec 2017 : 16:08 zbój Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Ale jaja ciąg dalszy
70% w Polsce a 30% w Norwegii przez Polaków w stoczni Kleven.
Karuzele są 3 a nie bębny... duża na 7000 T, mała na 4500 T, oraz fibra .
Do tego Helideck, a nie lotnisko... itd :))
Statek zmieniał nazwy najpierw ABB VICTORIA, potem CLV Victoria, a od 03.05.2017 NKT VICTORIA ...
15% załogi stanowią Polacy :)
Pozdrawiam
08 czerwiec 2017 : 02:59 Adi Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1