Stocznie, Statki

Na początku września ubiegłego roku stocznia Crist SA przekazała zleceniodawcy - stoczni grupy Kleven - częściowo wyposażony kablowiec zamówiony i budowany jako ABB Victoria. Takie też imię częściowo wyposażona jednostka miała wypisane na burtach, gdy opuszczała - na holu - gdyńską stocznię w drodze do Ulsteinvik w Norwegii.

Statek, po wykończeniu i doposażeniu przez norweską stocznię Kleven Verft AS wykonuje właśnie swoją pierwszą pracę u północnych wybrzeży Szkocji. Przekazany został przez stocznię 6 kwietnia, a 4 maja zostało mu oficjalnie nadane imię NKT Victoria. Uroczystość, połączona z oficjalnym wprowadzeniem do eksploatacji i prezentacją dla klientów, miała miejsce przy placówce nkt cables w Karlskronie w Szwecji (wcześniej - fabryce kabli wysokiego napięcia ABB), sąsiadującej z terminalem promowym Stena Line obsługującym promy z linii do Polski.

Wcześniej zmienił się właściciel statku, a burty kablowca przemalowano z czerwieni (z którą wyszedł on z gdyńskiej stoczni), kojarzonej z firmą ABB, dla której był budowany, na kolor niebieski - reprezentujący międzynarodowy, należący do kapitału norweskiego, koncern NKT (nkt cables), który posiada zakłady produkcyjne także w Polsce. Przejściowo (m.in. w czasie prób morskich) statek nosił nazwę CLV Victoria.

Czytaj także: Częściowo wyposażony kadłub zaawansowanego kablowca ze stoczni Crist

Jak ogłoszono we wrześniu ubiegłego roku - nkt cables podpisało umowę z Grupą ABB dotyczącą przejęcia ich biznesu kabli wysokiego napięcia ABB HV Cables. Jest to największe takie przejęcie w historii nkt cables. nkt cables zawarło umowę dotyczącą przejęcia biznesu w całości należącego do Grupy ABB, o wartości 712 mln EUR (5.3 mld DKK). Wliczając inwestycję ABB HV Cables w najnowocześniejszy statek do kładzenia kabli, o wartości 124 mln EUR, całkowita wartość przedsięwzięcia wyniosła 836 mln EUR (6.2 mld DKK).

ABB HV Cables jest wiodącym dostawcą w segmencie premium systemów kabli wysokiego napięcia AC i DC dla elektroenergetycznych sieci przesyłowych lądowych i podmorskich. W 2015 r. przychody ABB HV Cables wynosiły 472 mln EUR (3.5 mld DKK). Na dzień 30 czerwca 2016 r. ABB HV Cables posiadało portfel zamówień o wartości 1.1 mld EUR (8.3 mld DKK) odpowiadający 2.4 latom sprzedaży biorąc za podstawę przychody z 2015 r.

Połączenie nkt cables oraz ABB HV Cables pozwoli - według inwestora - na powstanie wiodącego przedsiębiorstwa produkującego lądowe i podmorskie kable elektroenergetyczne wysokiego napięcia. ABB HV Cables jest wiodącym graczem w sektorze kabli elektroenergetycznych wysokiego napięcia DC, którego pozycja umożliwia nkt cables wejście na ten rynek cechujący się dużym potencjałem wzrostowym. Od 2012 r. ABB dokonuje znaczących inwestycji w celu ulokowania biznesu w technologicznej czołówce branży kabli wysokiego napięcia z najlepszymi w swojej klasie zakładami produkcyjnymi w Karlskronie w Szwecji. Nowy, połączony biznes będzie zajmował mocną pozycję zarówno w rozwijającym się sektorze morskiej energii wiatrowej, jak również w segmencie rozbudowy wzajemnych połączeń sieci energetycznych w Europie. Ponadto uważa się, że duże organizacyjne dopasowanie zakorzenione we wspólnym skandynawskim dziedzictwie i kulturze wspomoże integrację biznesu. Zamknięcie transakcji planowane było na pierwszy kwartał 2017 r. i dokonało się dnia 1 marca 2017, a zależało od uzyskania stosownych zezwoleń i spełnienia pewnych innych warunków powiązanych z transferem ABB HV Cables, natomiast całkowity proces integracji obu biznesów ma się zakończyć do końca 2018 r.

Dnia 10 kwietnia 2017 roku w ramach przejęcia ABB HV Cables, nkt cables odebrało formalnie ze stoczni Kleven kablowiec NKT Victoria. Kablowiec wzmocni pozycję nkt cables jako lidera w obszarze kabli podmorskich. Firma będzie mogła oferować swoim klientom gotowe rozwiązania "pod klucz", obejmujące zarówno opracowanie i produkcję kabli podmorskich AC/DC, jak i pełną instalację oraz usługi związane z położeniem kabli.

Michael Hedegaard Lyng, prezes i dyrektor wykonawczy nkt cables, wyjaśnia: "Ten supernowoczesny kablowiec jest dopełnieniem naszej infrastruktury umożliwiającej realizację projektów i pozwoli na ugruntowanie naszej pozycji jako światowego lidera w dziedzinie rozwiązań kablowych. Możemy teraz oferować naszym klientom gotowe rozwiązania pod klucz i przedstawić projekty o wyższej elastyczności i niższym ryzyku wykonania".

NKT Victoria (ex CLV Victoria, ex ABB Victoria) jest jednym z najnowocześniejszych i najbardziej zaawansowanych, najbardziej efektywnych pod względem zużycia paliwa kablowcem na świecie z wpełni redundantnym systemem pozycjonowania dynamicznego DP3 i unikatową okrętową siecią elektro-energetyczną prądu stałego. Statek może układać, równolegle z wysokonapięciowym kablem energetycznym prądu stałego, także kabel światłowodowy i ma możliwość układania wysokonapięciowego kabla prądu zmiennego na dużych głębokościach przy użyciu systemu napinaczy do układania kabli o dużej sile trzymania. Dwa obrotowe bębny do składowania kabla (jeden pod pokładem głównym, drugi na pokładzie) umożliwiają zabranie jednorazowo 9000 ton kabla energetycznego. Statek ma też pod pokładem zbiornik o ładowności 500 ton na kabel światłowodowy. By umożliwić układanie kabli w pełnym zakresie od głębokich akwenów po płytkie akweny przybrzeżne, statek jest w pełni przystosowany do osiadania na płyciznach przybrzeżnych (beachable) w stanie pełnego załadowania. Statek wyposażony jest także w sześciopunktowy system kotwiczenia, dla wykonywania manewrów w miejscach, w których byłoby to niemożliwe dla większości pełnomorskich kablowców. Z myślą o układaniu kabli na bardzo dużych głębokościach, na pokładzie statku przygotowano miejsce na wieżę pionowego systemu układania kabla (vertical lay tower).

PBS

Fot.: nkt cables, Kleven

NKT Victoria - charakterystyka podstawowa:
nr IMO   9791016  
projekt   Salt Ship Design 306 CLV
stocznia   Kleven Verft
stoczniowy nr budowy   372
wprowadzenie do eksploatacji   6 kwietnia 2017
wodowanie   2 września 2016
położenie stępki   19 października 2015
bandera   NIS
armator   nkt cables (przez ABB Ltd.)
operator, armator zarządzający, zarząd techniczny   Remoy Management AS, Norwegia
długość całkowita   140,00 m
długość między pionami   127,10 m
szerokość maksymalna   30,94 m
szerokość konstrukcyjna   29,61 / 28,60 m
wysokość do pokładu nr 1   11,00 / 10,40 m
zanurzenie maksymalne   8,00 m
zanurzenie w trybie "beaching"   8,25 m
zanurzenie konstrukcyjne   7,20 m
nośność   12 700 t    (według innego źródła 14 900 t)
tonaż pojemnościowy brutto   16 171
tonaż pojemnościowy netto   4852
powierzchnia pokładu   1600 m²
pojemność zbiorników
- paliwo MGO   1 500 m³
- woda pitna   560 m³
- woda balastowa   5 000 m³
- olej smarny   25 m³
- mocznik   120 m³
- odpady żywnościowe   4 m³
napęd   spalinowo-elektryczny z siecią elektro-energetyczną prądu stałego
zespoły prądotwórcze   6 × 2 240 kW, CAT 3516C / ABB (zmiennoprędkościowe)
pędniki azymutalne napędu głównego   3 × 1 900 kW, typu Azipod - ABB, z napędem elektrycznym
prędkość maksymalna   14 w. (według innego źródła - 15 w.)
prędkość podróżna   12 w.
autonomiczność   min. 30 dni
stery strumieniowe (tunelowe)   3 × 1 900 kW, Brunvoll
łączna moc zainstalowana   13 440 kW
system pozycjonowania dynamicznego   według standardu DNV GL DYNPOS AUTRO (IMO DPIII)
żurawie offshore:
- 1 × główny, z aktywną kompensacją nurzania, z wysięgnikiem łamanym (knuckle boom crane) - DOR 25 t / 15 t na wysiegu 23 m / 32 m
- 1 × pokładowy, z wysięgnikiem łamanym - DOR 10 t / 4 t na wysięgu 15 m / 26 m
- 1 × gospodarczy / do obsługi zaopatrzenia - z wysięgnikiem łamanym - DOR 1,5 t na wysięgu 10 m
zdalnie kierowane pojazdy podwodne
- na prawej burcie: ROV 250 HP Schilling UHD Gen III, zanurzenie na głębokość do 3000 m
- na lewej burcie: ROV SAAB Panther XTP, zanurzenie na głębokość 1500 m
- system podejmowania ROV na prawej burcie: 1 × LARS dla WROV
pokład dla śmigłowców   26,1 × 26,1 m, do przyjmowania śmigłowców do wielkości Sikorsky S-92, maks. obciążenie 15 t
wyposażenie do układania kabli:
- karuzela (bęben do składowania kabla)   1 × 7 000 t, na pokładzie głównym
- karuzela (bęben do składowania kabla)   1 × 4 500 t, pod pokładem głównym
- łączna ładowność kabla   9000 t
- 2 × szerokie ześlizgi / prowadnice rufowe
- 2 × czterościeżkowe napinacze (tensioners, siła trzymania 45 t)
- 3 × łoża pokładowe napinaczy (tensioner deck seats, 45 t)
- linia do układania kabla światłowodowego
wciągarki:
- 3 × 45 t wciągarki A&R, po 800 m liny stalowej
- 2 × 6,4 t wciągarki "inicjacyjne" (initiation winch), po 160 m liny stalowej o średnicy Ø 19 mm
- 2 × 6.4 t wciągarki manipulacyjne (tugger winches), po 160 m liny stalowej o średnicu Ø 19 mm
centralny system sterowania i monitoringu oraz system wydawania i układania kabla
opcja   na statku można zainstalować wieżę pionowego systemu wydawania kabla (VLS tower) dla układania kabla na bardzo dużych głębokościach
ochrona środowiska   katalizatory spalin (SCR), silniki spełniające wymogi Tier 3, paliwo niskosiarkowe lub bezsiarkowe, recykling odpadów, spalarnia śmieci i ścieków
miejsca dla załogi i techników/inżynierów   100 w 77 kabinach
(kabiny: armatorskie - 6, oficerskie - 6, załogowe 1-osobowe - 42, załogowe 2-osobowe - 23)
klasyfikacja   Det Norske Veritas (DNV GL)
notacja klasy   1A1, SF, E0, DYNPOS AUTRO (DP3), COMF C(3), COMF V(3), Clean Design, BIS, NAUT(OSV) (A), DK(+),HELDK-SH, SPS, Cable Laying Vessel, Recyclable

Część planu ogólnego kablowca NKT Victoria
Kablowiec NKT Victoria
Kablowiec NKT Victoria
Kablowiec NKT Victoria

Materiały video dot. kablowca NKT Victoria:

 

Część planu ogólnego kablowca NKT Victoria Kablowiec NKT Victoria Kablowiec NKT Victoria Kablowiec NKT VictoriaKablowiec NKT Victoria Kablowiec NKT Victoria Kablowiec NKT VictoriaKablowiec NKT Victoria Kablowiec NKT VictoriaKablowiec NKT Victoria
1 1 1 1

Newsletter