Stocznie, Statki

"Błędy nawigacyjne, błędy komunikacyjne, zlekceważenie podstawowych reguł zachowania statków na morzu i to na obu jednostkach" wymienia, jako przyczyny katastrofy statku Baltic Ace, serwis internetowy RMF FM, powołując się na raport bahamskiej komisji, do której dotarł dziennikarz radia.

5 grudnia 2012 samochodowiec Baltic Ace typu PCTC (ang. Pure Car - Truck Carrier), pływający pod banderą Bahamów zatonął na Morzu Północnym po kolizji z cypryjskim kontenerowcem Corvus J. Baltic Ace zatrzymał się na głębokości zaledwie 35 metrów, stwarzając zagrożenie dla jednostek przepływających w jednym z najbardziej ruchliwych szlaków żeglugowych na świecie.

Na pokładzie jednostki znajdowała się wówczas 24-osobowa załoga - śmierć poniosło 11 marynarzy, w tym pięciu Polaków. Statek był w rejsie z belgijskiego portu Zeebrugge do Kotka w Finlandii.

Przeczytaj szerszą relację na temat wypadku we wcześniejszej publikacji Portalu Morskiego >>>

Błąd ludzki wymieniany był jako główna przyczyna katastrofy. Teraz, jak wynika z ustaleń bahamskiej komisji, do których dotarł reporter radia RMF FM, wiadomo, że oficerowie wachtowi na obu statkach byli Polakami - w przypadku Corvusa J był to jedyny członek załogi pochodzący z Polski.

- Z raportu wynika - niestety, z przykrością to muszę powiedzieć - że to błędy popełnione przez nich doprowadziły do zderzenia. Błędy po obu stronach. Chodzi o to, że obydwaj oficerowie nie zastosowali się do "międzynarodowych przepisów o zapobieganiu zderzeniom na morzu" (COLREG). Ustalili na radiu UKF własne manewry, własny sposób minięcia się statków. Był on niezgodny z obowiązującymi przepisami. Rozmawiali po angielsku i to niestety bardzo słabym angielskim. To miało wpływ na to, że się nie zrozumieli - mówi reporterowi RMF FM kpt. Cezary Łuczywek, przewodniczący polskiej Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich.

- Mnóstwo błędów. Książkowych. Można będzie na ten temat ze studentami teraz rozmawiać i opowiadać, w jaki sposób nie powinno się prowadzić nawigacji. Cała seria manewrów bezpośrednio przed zderzeniem była błędna - dodaje reporterowi RMF FM kpt. Łuczywek.

Wrak Baltic Ace usunięto w grudniu ubiegłego roku. Operacji podjęło się konsorcjum firm Boskalis i Mammoet Salvage. Rijkswaterstaat, część holenderskiego ministerstwa infrastruktury i środowiska, przyznał ten kontrakt w marcu 2014 roku. Zlecenie obejmowało usunięcie wraku, ładunku (na pokładzie statku, w chwili wypadku, znajdowało się 1400 samochodów) i 540 000 litrów paliwa.

Poniżej materiał filmowy przedstawiający operację usunięcia wraku Baltic Ace:

Raport, o którym informuje radio RMF FM, zostanie opublikowany na stronie internetowej Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich.

AL, RMF FM

Fot.: Piotr B. Stareńczak
 

0 Nauka idzie w las
Taaak przykra sprawa i jaki wstyd Polak z Polakiem dogadac sie nie moze. ;(
1. Dobry przyklad zeby nauczac mlodych COLREGS bez VHF ktore nie sam tam zapisane ale nagminnie naduzywane.
2. Gdyby Corvus nie dal wstecz z dziury to dalby zalodze Baltic Ace troche czasu na ewakuacje.
3. Ciekawa w ktora storne pojda zrewidowane przepisy COLREGS?
Dobrej wachty zycze.
07 czerwiec 2016 : 13:37 a nie nas. Zdzicho | Zgłoś
-1 Rule 17
Co tu gadac masakra. A s'p Kpt Rymarz umial tego nauczyc i zobrazowac. Do tej pory pamietam MPDM.
07 czerwiec 2016 : 13:40 Zenek | Zgłoś
0 Follow the Rules!
Na filmie widać: BalticAce pokazywał czerwone [i powinien utrzymać kurs i prędkość], Corvus pokazał czerwone a następnie, BalticAce zgłupiał i pokazał zielone + dostał dziobem. Ustalenia na VHF to se można w kant doopy schować.
To że Corvus otworzył korek od butelki szampana: tak samo jak Stockholm vs Andrea Doria - ale o historii wypadków morskich w szkołach nie uczą, nauczają jeno MPDM / ColReg i już. Szkoda chłopów!
07 czerwiec 2016 : 16:39 Miłosz ŁUBKOWSKI | Zgłoś
0 ucza, ucza
Oczywiscie, ze ucza.. Katastrofy walkuje sie na zajeciach roznorakich non stop, inna sprawa jak sie nie wyciaga wnioskow.
08 czerwiec 2016 : 13:08 Pawell | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0044 4.0852
EUR 4.285 4.3716
CHF 4.3754 4.4638
GBP 4.995 5.096

Newsletter