Norweska firma Aasen Shipping po raz kolejny rozszerza flotę o nowoczesny hybrydowy masowiec samorozładowczy z możliwością zasilania metanolem, kontynuując wieloletnią współpracę ze stocznią Royal Bodewes w Niderlandach.
Armator z Mosterhamn poinformował o podpisaniu kontraktu na budowę szóstego statku o długości 119,95 m i szerokości 15,90 m w holenderskiej stoczni, po serii pięciu hybrydowych jednostek tego typu (Aasvær, Aasland, Aasvard, Aasfoss, Aasfjell), o nośności 9.400 ton i tonażu pojemnościowym brutto 5699, zamówionych w latach 2020–2023. Dostawa nowego statku jest planowana na koniec 2027 roku.
Nowa jednostka nawiązuje konstrukcyjnie do poprzednich statków z serii, jednocześnie wprowadzając nowoczesne rozwiązania, mające na celu zwiększenie efektywności energetycznej i redukcję emisji spalin.
Statek będzie wyposażony w silnik Wärtsila 6L25 o mocy 2250 kW. Duży akumulatorowy magazyn energii umożliwi ograniczenie szczytowego zapotrzebowania na moc silników głównych i pomocniczych. Optymalizację pracy zapewni także falownik VFD (Variable Frequency Drive) - układ sterowania silnikiem elektrycznym, który pozwala płynnie regulować jego prędkość i moment obrotowy poprzez zmianę częstotliwości i napięcia zasilania.

Dodatkowym elementem jest hybrydowy system PTO/PTI (Power Take-Off/Power Take-In – odbiór/doprowadzenie), pozwalający na elastyczne zarządzanie mocą - zarówno przez odzysk energii z wału napędowego, jak i wspomaganie go napędem elektrycznym. Ponadto jednostka będzie posiadała w pełni elektryczny sprzęt do przeładunku, co pozwoli na samodzielny załadunek i rozładunek w portach, jednocześnie eliminując emisję spalin w miejscach z dostępem do zasilania lądowego.
Adaptacja do zasilania metanolem
Projekt przewiduje możliwość przyszłej adaptacji do zasilania metanolem, co wpisuje się w rosnące zainteresowanie branży morskiej alternatywnymi, niskoemisyjnymi paliwami i wspiera działania armatora na rzecz dekarbonizacji transportu morskiego. Dzięki temu jednostka będzie mogła funkcjonować w trybie zeroemisyjnym w portach wyposażonych w odpowiednią infrastrukturę, jednocześnie zachowując wysoką wydajność operacyjną na trasach międzyportowych.
Norweski gigant idzie z duchem czasu
Aasen Shipping zarządza obecnie flotą około 15 statków samorozładowczych o nośności od 6.000 do 9.500 ton. Poprzez kontynuację strategii inwestycyjnej w nowoczesne i przyjazne środowisku jednostki, armator umacnia pozycję w segmencie masowców samorozładowczych, jednocześnie odpowiadając na rosnące wymagania dotyczące efektywności energetycznej i regulacji środowiskowych w Europie i na świecie.
Zastosowanie technologii hybrydowej pozwala na znaczną redukcję emisji podczas operacji portowych oraz w czasie rejsu, a także umożliwia wykorzystanie energii zgromadzonej w akumulatorach do wspierania systemów pokładowych.
Takie podejście nie tylko minimalizuje ślad węglowy jednostki, ale również przyczynia się do obniżenia kosztów operacyjnych i zwiększenia niezależności od paliw konwencjonalnych.
Mateusz Gibała
Zdjęcia i ilustracje: Royal Bodewes
