Kapitan statku Olga Topic, który wpłynął do gdyńskiego portu w poniedziałek, 18 stycznia, podczas zgłaszania jednostki poinformował o możliwym wysokim stężeniu metanu w przedziale ładunkowym. Konieczna była interwencja specjalistów.
Masowiec Olga Topic był w rejsie z Ameryki Południowej z ładunkiem łupin orzechów na biomasę przeznaczoną na cele energetyczne.
W rozmowie z przedstawicielami Kapitanatu Portu w Gdyni Portal Morski dowiedział się, iż kapitan statku przed wejściem jednostki do portu poinformował o możliwym wysokim stężeniu groźnego gazu (w pewnych okolicznościach potencjalnie - wybuchowego). Niezbędne były odpowiednie pomiary, które potwierdziły wcześniejsze obawy.
Przyczyną było, prawdopodobnie, zaniechanie wentylacji ładowni. W zawilgoconym ładunku rozpoczęły się procesy gnilne, których produktami były m.in. ciepło i metan.
W poniedziałek i we wtorek (26 stycznia) wykonywana była operacja inertowania lub inaczej - "przedmuchiwania" azotem, który zneutralizuje niebezpieczeństwo związane z obecnością metanu. Chodzi o wyparcie z ładowni obecnych tam gazów (w tym metanu) przez podawany do tych przestrzeni gazu obojętnego, w tym przypadku - azot. We wtorek otwarte były już trzy ładownie, a dwie kolejne miały być oczyszczone do końca dnia we wtorek (26 stycznia). Długotrwałe działania były wynikiem braku odpowiedniej ilości azotu.
Pod statek podstawiano cysterny z ciekłym azotem, który przepuszczano przez specjalny wymiennik ciepła w celu regazyfikacji. Azot, już w postaci lotnej, wtłaczany był do ładowni.
Cała operacja odbywała się z asystą jednostki portowej straży pożarnej.
Rozładunek statku potrwa kolejnych pięć dni.
Statek należy do armatora Marfin z siedzibą w Monako.
Olga Topic - charakterystyka podstawowa: długość: 186 m, szerokość: 30 m, zanurzenie: 9,5 m, nośność: 45 483 t
AL
Fot.:
Piotr B. Stareńczak