Stocznie, Statki

Kapitan statku Olga Topic, który wpłynął do gdyńskiego portu w poniedziałek, 18 stycznia, podczas zgłaszania jednostki poinformował o możliwym wysokim stężeniu metanu w przedziale ładunkowym. Konieczna była interwencja specjalistów.

Masowiec Olga Topic był w rejsie z Ameryki Południowej z ładunkiem łupin orzechów na biomasę przeznaczoną na cele energetyczne. 

W rozmowie z przedstawicielami Kapitanatu Portu w Gdyni Portal Morski dowiedział się, iż kapitan statku przed wejściem jednostki do portu poinformował o możliwym wysokim stężeniu groźnego gazu (w pewnych okolicznościach potencjalnie - wybuchowego). Niezbędne były odpowiednie pomiary, które potwierdziły wcześniejsze obawy.

Przyczyną było, prawdopodobnie, zaniechanie wentylacji ładowni. W zawilgoconym ładunku rozpoczęły się procesy gnilne, których produktami były m.in. ciepło i metan.

W poniedziałek i we wtorek (26 stycznia) wykonywana była operacja inertowania lub inaczej - "przedmuchiwania" azotem, który zneutralizuje niebezpieczeństwo związane z obecnością metanu. Chodzi o wyparcie z ładowni obecnych tam gazów (w tym metanu) przez podawany do tych przestrzeni gazu obojętnego, w tym przypadku - azot. We wtorek otwarte były już trzy ładownie, a dwie kolejne miały być oczyszczone do końca dnia we wtorek (26 stycznia). Długotrwałe działania były wynikiem braku odpowiedniej ilości azotu.

Pod statek podstawiano cysterny z ciekłym azotem, który przepuszczano przez specjalny wymiennik ciepła w celu regazyfikacji. Azot, już w postaci lotnej, wtłaczany był do ładowni.

Cała operacja odbywała się z asystą jednostki portowej straży pożarnej. 

Rozładunek statku potrwa kolejnych pięć dni.

Statek należy do armatora Marfin z siedzibą w Monako.

Olga Topic - charakterystyka podstawowa: długość: 186 m, szerokość: 30 m, zanurzenie: 9,5 m, nośność: 45 483 t  

Olga Topic przy nab. Francuskim

AL

Fot.: 

Olga Topic

Piotr B. Stareńczak

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.5901 3.6627
EUR 4.2221 4.3073
CHF 4.5267 4.6181
GBP 4.8779 4.9765