Stocznie, Statki

Dzisiaj, 24 czerwca po południu, w "starej" Stoczni Remontowej Nauta (w zakładzie produkcyjnym przy ul. Waszyngtona) dokonano wodowania jednostki badawczej dla Instytutu Oceanografii Uniwersytetu Gdańskiego. Jest to pierwszy statek naukowo-badawczy UG z prawdziwego zdarzenia. Budowę nowoczesnego katamaranu zakontraktowano w konsorcjum stoczni Nauta i Crist.

W uroczystej ceremonii wodowania uczestniczyli m.in. przedstawiciele władz miasta, reprezentacja Uniwersytetu Gdańskiego, oraz mieszkańcy Trójmiasta.

- Oceanograf to bardzo ważna jednostka dla Uniwersytetu Gdańskiego. Nowoczesna jednostka pozwoli podnieść jakość prowadzonych badań, co otworzy nowe możliwości przed uczelnią - powiedział dziekan Wydziału Oceanografii i Geografii UG prof. dr hab. Waldemar Surosz.

Katamaran Oceanograf ma posłużyć do interdyscyplinarnych badań środowiska i przyrody Morza Bałtyckiego i zastąpi poprzednią, ponad 30-letnią, znacznie mniejszą jednostkę, Oceanograf 2.

Nowy katamaran, oprócz załogi stałej składającej się z pięciu osób, zabierze na swój pokład 14 pasażerów (np. naukowców). Będą oni mieli dyspozycji sporych rozmiarów pokład roboczy, dobrze wyposażone laboratoria, obserwatoria, salę konferencyjną / seminaryjną dla studentów i sprzęt umożliwiający prowadzenie badań.

Dzięki bogatemu wyposażeniu, Oceanograf ma być jedną najnowocześniejszych jednostek pływających pod polską banderą. Ze względu na rozległy zakres badań, które będą prowadzone z jednostki (badania dna morskiego, badania batymetryczne, badania chemiczne, badania geologiczne), będzie ona w sobie łączyć funkcje różnego typu jednostek.

Możliwe będzie też, dzięki systemowi pozycjonowania dynamicznego klasy DP1, utrzymanie stałej pozycji jednostki, nawet w trudnych warunkach pogodowych, co jest szczególnie ważne podczas badań wymagających dużej precyzji.

Statek, budowany pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków, ma 49,5 m długości, 14 m szerokości i ma osiągać prędkość 12 węzłów.

Cały projekt jednostki typu B870-II, od fazy koncepcyjnej, realizowany jest przez zespół projektowy firmy Seatech Engineering, a głównym projektantem statku jest Jolanta Jaworska. 

Czytaj też: Dwie gdyńskie stocznie zbudują katamaran dla Uniwersytetu Gdańskiego

Pieniądze na budowę specjalistycznego statku naukowo-badawczego przyznało Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w 2011 roku. Była to kwota 36 miliona złotych, przy całkowitym koszcie 37 milionów zł. Pozostałą część, potrzebną do finalizacji budowy, dołożył Uniwersytet Gdański.

Przetarg ogłoszono na początku października 2012 roku, w wyniku którego wyłoniono wykonawcę projektu wstępnego i sprecyzowano szczegółowe założenia projektowe oraz opracowano projekt kontraktowy. W styczniu 2013 roku w siedzibie Instytutu Oceanografii w Gdyni podpisano umowę na budowę jednostki. Stępkę pod budowę statku położono w maju 2013 roku i według pierwotnych założeń miał być gotowy na przełomie lipca i sierpnia 2014 roku. Ostatecznie ma to nastąpić na początku roku 2016.

Instytut Oceanografii Uniwersytetu Gdańskiego prowadzi interdyscyplinarne badania naukowe w  strefie przybrzeżnej mórz szelfowych. Badania te skoncentrowane są głównie w rejonie południowego Bałtyku i Zatoki Gdańskiej, a także w rejonach polarnych. Dzięki prowadzonym badaniom instytut gromadzi i rozwija wiedzę niezbędną do wspierania zrównoważonego wykorzystania i ochrony środowiska morskiego.

Obok Oceanografa w stoczni Nauta powstaje również jednostka naukowo-badawcza dla Uniwersytetu w Goeteborgu. Statek będzie miał prawie 45 m długości i 11 m szerokości. Na jego pokładzie będą pracować naukowcy i studenci. Jednostka będzie służyć do badania i zmian klimatycznych w Skandynawii wywołanych przez zmiany kierunków prądów morskich oraz kwasowości wody morskiej. Do tego celu na statku zostaną przygotowane nowoczesne laboratoria i stanowiska badawcze.

AL, PBS, rel (Nauta SA)

Fot.: Piotr B. Stareńczak, Nauta SA; Rys. Nauta SA

+2 Mała manipulacja
Cytat:
Cały projekt jednostki typu B870-II, od fazy koncepcyjnej, realizowany jest przez zespół projektowy firmy Seatech Engineering, a głównym projektantem statku jest Jolanta Jaworska.
A tu piszą coś zgoła innego:
[link usunięty]
Ciekawe
25 czerwiec 2015 : 08:45 Ciekawski | Zgłoś
+2 no tak..
a z kiedy jest podlinkowany w komentarzu artykuł?...
25 czerwiec 2015 : 18:20 oj | Zgłoś
+2 oj tam, oj tam
Idek nie podołał zadaniu, a właściwie poległ na całej linii i tyle w temacie...
25 czerwiec 2015 : 19:00 oj tam | Zgłoś
+2 Powstaje drugi Gawron
Ciekawe jak poradzą sobie z dofinansowaniem - projekt miał się bowiem zakończyć w kwietniu 2014 a tu mamy czerwiec 2015 i do skończenia - jak widać - baaaardzo daleko.
25 czerwiec 2015 : 09:40 Okrętowiec | Zgłoś
+1 Dramat
Gotowy miał być do 2014? Chyba oddany do eksploatacji a tu dopiero wodowanie. Do eksploatacji to może trafi w 2018, a gdzie bogate wyposażenie i próby?. Gdańska Remontowa to takie kadłubki w pół roku stawia na wodzie.
26 czerwiec 2015 : 10:47 Raf | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0243 4.1057
EUR 4.2863 4.3729
CHF 4.4168 4.506
GBP 5.01 5.1112

Newsletter