Jesteś Tutaj: PortalMorski.pl Stocznie Nowe budowy Dwie gdyńskie stocznie zbudują katamaran dla Uniwersytetu Gdańskiego
Dołącz do nas

Dwie gdyńskie stocznie zbudują katamaran dla Uniwersytetu Gdańskiego

Email Drukuj
Oceanograf
Oceanograf - plan ogólny - widok boczny
Oceanograf - plan ogólny - pokłady nadbudówki
Oceanograf - plan ogólny - pokład górny
Oceanograf - plan ogólny - pokład główny
Oceanograf - plan ogólny - nad dnem podwójnym

Konsorcjum stoczni Crist SA oraz Stoczni Remontowej Nauta SA wygrało przetarg na projekt techniczno-klasyfikacyjny i budowę specjalistycznego statku naukowo-badawczego do interdyscyplinarnych badań Morza Bałtyckiego. Koszt budowy statku, ok. 37 mln zł, prawie w całości pokryty będzie ze środków centralnych, Uniwersytet będzie musiał dołożyć do budowy zaledwie 1 mln zł. Budowa będzie się odbywała prawdopodobnie głównie na terenie stoczni Nauta.

Przetarg ogłoszono na początku października. Wcześniej (w lipcu 2011 r.) dyrekcja Instytutu Oceanografii UG (IO) informowała, że wniosek "Specjalistyczny statek naukowo-badawczy Oceanograf do interdyscyplinarnych badań Morza Bałtyckiego: (nr 774/FNiTP/2011), złożony w ramach Programu wspierania infrastruktury badawczej do Funduszu Nauki i Technologii Polskiej, został zakwalifikowany do dofinansowania w kwocie 36 000 000 zł". Później, w wyniku przetargu wyłoniono wykonawcę projektu wstępnego i sprecyzowano szczegółowe założenia projektowe oraz opracowano projekt kontraktowy.

Budowa nowego, specjalistycznego statku do interdyscyplinarnych badań Morza Bałtyckiego oraz kształcenia studentów, będąca istotnym krokiem w realizacji strategii Instytutu, stwarza dla niego nowe wyzwania, możliwości i szanse rozwoju. Przede wszystkim jednak będzie to pierwszy statek naukowo-badawczy UG z prawdziwego zdarzenia - zaprojektowany i zbudowany według potrzeb i wymagań określonych przez samych naukowców.

Czytaj więcej: "Katamaran naukowy" - "Nasze MORZE", nr 9/2011, str. 11-12 (plik .pdf do pobrania)

Niewielki, 30-letni, wysłużony Oceanograf 2, nie będąc statkiem naukowo-badawczym, został jedynie zaadaptowany na potrzeby naukowców. Od roku 2014 naukowcy i studenci Uniwersytetu Gdańskiego, którzy prowadzą badania związane z morzem, będą mogli wreszcie pracować na prawdziwym statku badawczo-szkoleniowym, z perspektywą eksploatacji przez wiele lat, gdyż w projekt "wbudowano" możliwość jego modernizacji (rezerwując zapas wyporności na instalację w przyszłości nowego sprzętu i wyposażenia).

Nowy statek oferować będzie spory pokład roboczy, dobrze wyposażone laboratoria, dźwigi, bramownicę i inne urządzenia o odpowiedniej mocy. Będzie też można, dzięki systemowi pozycjonowania dynamicznego klasy DP1, utrzymać jednostkę w jednej pozycji, nawet w trudnych warunkach pogodowych, co jest szczególnie ważne podczas badań wymagających dużej precyzji.

Na nowym Oceanografie kształcić się mają głównie studenci oceanografii, geologii i ochrony środowiska morskiego na poziomie licencjackim, magisterskim i doktorskim, ale prace badawcze będą tam mogli prowadzić także pracownicy i studenci z innych wydziałów UG.

PBS

Ilustracje: IO UG

Wyjątki z opisu technicznego statku

Nowy statek dla Instytutu Oceanografii UG, to specjalistyczny katamaran naukowo-badawczy przeznaczony do interdyscyplinarnych badań morza oraz prowadzenia zajęć dydaktycznych. Będzie to statek o konstrukcji stalowej, całkowicie spawanej, z pokładem roboczym w części rufowej.

Wymiary i parametry główne:
długość całkowita Lc = maks. 40,00 m
długość między pionami Lpp = 35,25 m
szerokość konstrukcyjna Bk = 14,00 m
wysokość boczna H = 3,80 m
wysokość do pokładu górnego H1 = 6,55 m
zanurzenie konstrukcyjne T = 1,80 m
zanurzenie maksymalne Tmax = 2 m
wyporność dla zanurzenia 1,80 m DT = ok. 475 ton
wyporność dla zanurzenia 2,00 m Dmax = ok. 529 ton
maksymalna liczba miejsc na statku - 207
prędkość ekonomiczna v = 10 węzłów
prędkość maksymalna vmax = 12 węzłów
zasięg przy prędkości ekonomicznej ma wynosić - 2500 Mm
autonomiczność żeglugi - 21 dni
klasa statku - Polski Rejestr Statków * KM  SPECIAL  PURPOSE  VESSEL  I  E AUT  DP1
(jednostka będzie posiadała wzmocnienia lodowe klasy E wg wymagań PRS)

Niektóre z podanych wartości parametrów techniczno-eksploatacyjnych zostaną uściślone w czasie projektowania w uzgodnieniu z zamawiającym, projekt zakłada 30-tonowy zapas wyporności na modernizację i dodatkowe wyposażenie statku oraz pełne wykorzystanie pojemności zbiorników balastowych).

Konstrukcja kadłuba i nadbudówki będzie spełniać wszystkie wymagania przepisów towarzystwa klasyfikacyjnego dla katamaranów. Kadłub i nadbudówka będą stanowiły wspólną strukturę wytrzymałościową i zostaną wykonane ze stali konstrukcyjnej normalnej wytrzymałości. Konstrukcja będzie całkowicie spawana. Oba kadłuby katamaranu będą posiadały dno podwójne mieszczące zbiorniki paliwowe, wodne i ściekowe. Zbiorniki balastowe będą usytuowane w obu pływakach, a także w części dziobowej oraz w części rufowej pomostu łączącego pływaki w ilości niezbędnej do prawidłowego zrównoważenia statku oraz możliwości poprawy właściwości morskich w warunkach sztormowych.

Na pokładzie namiarowym będą umieszczone m.in.:
· stanowisko obserwacyjne do badań biologicznych dla 3 osób,
· 1 stanowisko poboru prób powietrza w podstawie masztu,
· 1 stacja meteorologiczna z dodatkowymi czujnikami i przyrządami badawczymi - dane pomiarowe rejestrowane przez czujniki  będą przekazywane do pomieszczenia operatorów i do sterówki.
· 2 reflektory–szperacze o mocy nie mniejszej niż 1500 W,

Na pokładzie nawigacyjnym będą zlokalizowane:
· sterówka zintegrowana z kabiną nawigacyjną i pomieszczeniem operatorów sprzętu pomiarowego i badawczego ze stanowiskami komputerowymi oraz stanowisko pomiarowe powietrza i aerozoli,

Na pokładzie górnym będą zlokalizowane:
· kabina kapitana,
· kabina kierownika naukowego rejsu,
· salon kapitana i kierownika naukowego rejsu,
· 2 kabiny dwuosobowe,
· sala dydaktyczna seminaryjno-komputerowa,
· stanowisko do przechowywania pontonu (gdy będą przewożone kontenery laboratoryjne, ponton będzie przewożony na ramie montowanej do kontenera)
· dwa miejsca wyposażone w fundamenty kontenerowe o podstawie kontenera 20’, z doprowadzonymi mediami dla laboratoriów kontenerowych
· pomieszczenie agregatu awaryjno-portowego,
· kabina operatora wciągarek, bramownicy rufowej i bomów burtowych usytuowana w rufowej części pokładu.

W pływaku (kadłubie) lewym rozmieszczone będą:
· skrajnik rufowy - pomieszczenie pędnika rufowego,
· pomieszczenie wciągarki trałowej,
· magazyn próbek,
· magazyn sprzętu naukowo badawczego,
· siłownia I,
· warsztat w siłowni I (wyposażony w stół, wiertarkę, imadło),
· magazyn hotelowy i gospodarczy,
· salka gimnastyczna z pralnią,
· pomieszczenie pędnika dziobowego z zejściówką,
· skrajnik dziobowy - zbiornik balastowy.

W pływaku prawym rozmieszczone będą:
· skrajnik rufowy - pomieszczenie pędnika rufowego,
· magazyn ryb z wytwornicą lodu,
· magazyn bosmański,
· magazyn sprzętu pomiarowego i badawczego,
· siłownia II,
· magazyny prowiantowe wyposażone w zestaw regałów i urządzeń chłodniczych (dodatkowo magazynek na śmieci zlokalizowany blisko luku ładunkowego),
· pomieszczenie pędnika dziobowego z zejściówką,
· skrajnik dziobowy – zbiornik balastowy.

Pokład główny od pawęży do rufowej ścianki nadbudówki (a więc pokład roboczy) pokryty będzie plankami z drewna.

Na urządzenia badawcze i pomiarowe, zarówno przenośne, jak i zainstalowane, w które statek będzie wyposażony, składać się będą m.in.:
- sondy do pobierania osadów i pułapki sedymentacyjne;
· rozeta batymetryczna z czujnikami O2, UV, oświetlenia, zasolenia, temperatury, itp.;
· próbnik skrzynkowy i czerpacze do osadów
· wibrosonda
· sonar side-scan (z możliwością użycia z wykorzystaniem żurawika wychylnego PB i bramy wychylnej);
· profilomierz, multicorer
· sonda CTD do pomiarów temperatury, zasolenia i głębokości
· hiperspektralny miernik absorpcji i osłabiania światła, czujniki do pomiarów pionowych profili oświetleń i radiacji, laserowy analizator wielkości cząstek LOPC
· dragi denne
· kamera podwodna typu VPR
· sieci wertykalne i horyzontalne, system sieci planktonowych
· mały pojazd podwodny ROV Seaeye Falcon
- duży pojazd podwodny ROV
· stanowisko pobierania aerozoli i gazów
· kosz dla płetwonurków
- siatki fitoplanktonowe horyzontalna i wertykalna, zestaw włoków rozprzowych typu beam-trawl, włok pelagiczny, włok denny, sieci stawne i inne
- batymetry, magnetometr, cytometr przepływowy, spektrofotometr, fluorymetr, prądomierz ADCP
- zestaw echosond Split beam 18; 38; 70; 120 i 200 kHZ (z monitorami umieszczonymi w kabinie operatorów i przetwornikami echosond zamontowanymi w blisterze (opływce) umieszczonym pod dnem lewego pływaka
- system nawigacji inercyjnej
- echosonda wielowiązkowa - 200-400 MHz (z przetwornikiem zamontowanym na urządzeniu podnośnym w szybie kadłuba i odbiornikiem oraz monitorami w kabinie operatorów)
- urządzenie pozycjonowania podwodnego USBL (z przetwornikiem zamontowanym na urządzeniu podnośnym w szybie kadłuba, a odbiornikiem i monitorami - w kabinie operatorów)
- stacja meteorologiczna
- kablolina do montażu na wciągarce
- ponton  o długości ok. 4,7 m z silnikiem przyczepnym i zbiornikami paliwa zapasowego
- wciągarka sieci stawnych z napędem elektrohydraulicznym
- wyposażenie Sali dydaktycznej (m.in. komputery, projektor multimedialny)

Statek będzie wyposażony w elektrohydrauliczny pomocniczy żuraw pokładowy o wysięgu 12 m i  udźwigu nie mniejszym niż 20 kN na maksymalnym wysięgu. Jednostka zostanie wyposażona w hydrauliczną bramownicę wychylną o udźwigu 70 kN, zainstalowaną na rufie, o wysokości 10 m od pokładu do osi zaczepów pod trawersą, szerokości w świetle 7 m oraz wysięgu za rufę nie mniejszym niż 5,3 m. Wychylenie do dziobu od wręgu 0 będzie wynosiło około 4 m.

Statek wyposażony będzie także m.in. w zawieszone bloki dla kablolin i lin urządzeń badawczych i pomiarowych, bomy burtowe, żurawik wychylny, kolumny trałowe.

Ważnym elementem wyposażenia każdego statku naukowo-badawczego są wciągarki - trałowe, rybackie, obsługujące bramownicę wychylną, hydrauliczna wciągarka kabloliny, wciągarki do obsługi bomów, etc., a także oczywiście te należące do systemów ogólnookrętowych - kotwiczne i cumownicze.

Do wyposażenia ratunkowego statku należeć będą m.in.: łódź ratownicza o długości około 4,5 m zainstalowana na pokładzie górnym, na prawej burcie, na żurawiku wychylnym; 4 tratwy ratunkowe - wyposażone w zwalniaki hydrostatyczne - po dwie 20-osobowe tratwy na każdej burcie; 20 kamizelek ratunkowych (przechowywanych w kabinach i na stanowiskach wachtowych); 20 kombinezonów ratunkowych (przechowywanych w kabinach i na stanowiskach wachtowych).

Statek będzie pływał pod flagą Rzeczypospolitej Polskiej i ma spełniać wymagania ujęte w:
· Międzynarodowej Konwencji o Bezpieczeństwie Życia na Morzu (SOLAS 1974) z aktualnymi poprawkami;
· Przepisach Klasyfikacji i Budowy Statków Morskich Polskiego Rejestru Statków z aktualnymi poprawkami;
· Przepisach Administracji Morskiej RP;
· Międzynarodowej Konwencji o Zapobieganiu Zanieczyszczaniu Morza przez Statki (MARPOL 73/78) z aktualnymi poprawkami;
· Konwencji w Sprawie Ochrony Środowiska Morskiego Obszaru Morza Bałtyckiego (Helsinki 1974) z aktualnymi poprawkami;
· Międzynarodowej Konwencji o Zapobieganiu Zderzeniom na Morzu (COLREG Collision Regulations);
· Rezolucjach Międzynarodowej Organizacji Morskiej, IMO;
· Przepisach Państwowej Inspekcji Pracy;
· Przepisach Państwowej Inspekcji Sanitarnej.

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

Uwaga! Dodając komentarz akceptujesz jednocześnie regulamin komentarzy Portalu Morskiego.

PortalMorski.pl to profesjonalny, branżowy serwis internetowy ściśle związany z polską i światową gospodarką morską. Śledź wiadomości z kraju i ze świata. Zarejestruj się i szukaj z nami pracy na morzu i lądzie. Newsy, agencje crewingowe, ruch statków, pogoda, informacje o portach – to wszystko znajdziesz na PortalMorski.pl

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...

facebook