Stocznie, Statki

Polskiej budowy kontenerowiec przystosowany do żeglugi w lodach - Mary Arctica - ponownie dostarczył wyposażenie i zaopatrzenie dla baz naukowo-badawczych na Antarktydzie. Kolejne podobne statki dla armatora z Grenlandii budowane są obecnie w stoczni Remontowa Shipbuilding. 

W dniach 23 i 24 stycznia stycznia przedstawiciele ekspedycji naukowej BELARE 10 spotkali się z "cumującym" na skraju lodowca w zatoce Breid Bay na wschodnim wybrzeżu Antarktydy i odebrali różnorodne wyposażenie i zaopatrzenie (w tym żywność) dla antarktycznej stacji naukowo-badawczej Princess Elisabeth. Wśród wyposażenia dostarczonego ostatnio na Antarktydę przez polskiej budowy były dwa samochody terenowe Toyota Hilux w specjalnej "arktycznej" wersji.

Na cały ładunek dla antarktycznej stacji naukowej składało się 45 kontenerów. Załadowano go w belgijskim porcie Zeebrugge (Brugia), skąd Mary Arctica wyruszyła 14 grudnia. W drodze na Biały Kontynent statek zatrzymał się na krótko w Cape Town, w RPA, skąd wyruszył na południe 3 stycznia.
Za kilka tygodni Mary Arctica wróci na trasę swych rozkładowych rejsów między duńskim portem Aarhus a portami Grenlandii.

Czytaj także (więcej informacji o statku): Z ''Remontowej'' na Antarktydę

Pojemnikowiec Mary Arctica wprowadzony został do eksploatacji w barwach grenlandzkiego armatora Royal Arctic Line w 2005 roku. Zakontraktowany i przekazany został przez Gdańską Stocznię "Remontową" SA, głównie ze Stocznią Gdańską jako podwykonawcą. Budowę jednostki o najwyższej klasie lodowej spotykanej na statkach towarowych, zlecono Stoczni Gdańskiej (pod nadzorem klasyfikacyjnym Det norske Veritas, wg dokumentacji dostarczonej przez Gdańską Stocznię Remontową SA i pod jej nadzorem konstrukcyjnym). Cięcie blach rozpoczęto 29 listopada 2003 r., symboliczne położenie stępki miało miejsce 19 stycznia 2004 r., natomiast wodowanie pojemnikowca, z pochylni Stoczni Gdańskej, odbyło się 3 września 2004 r. W trakcie wyposażania, znacznej pomocy Stoczni Gdańskiej udzieliły wydziały Remontowej SA - rurarski W5 i elektryczny W9 - odpowiedzialny za cały rejon siłowni. Próby morskie odbyły się w dniach 15-22 lutego, a oficjalnie przekazanie statku armatorowi - 18 marca 2005 roku. Jednostka opuściła stocznię i gdański port 21 marca 2005 roku.

Czytaj także: Remontowa Shipbuilding S.A. zbuduje pięć kontenerowców arktycznych dla Royal Arctic Line.
oraz: 
Arktyczny statek zaopatrzeniowy zwodowany w stoczni Remontowa Shipbuilding

 
Najcięższy dotąd kadłub przesunięty na dok z miejsca montażu w stoczni Remontowa Shipbuilding

Obecnie w stoczni Remontowa Shipbuilding budowanych jest pięć kolejnych statków dla Royal Arctic Line, w tym jeden podobny do Mary Arctica oraz po dwa mniejsze (dwóch różnych projektów).

SeaMedia

Fot.: International Polar Foundation

 

Rozładunek zaopatrzenia dla antarktycznej stacji naukowo badawczej ze statku Mary Arctica zbudowanego w Gdańsku w styczniu 2015 r.

 

Załadunek w Zeebrugge

 

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter