Stocznie, Statki

Polskiej budowy kontenerowiec przystosowany do żeglugi w lodach - Mary Arctica - ponownie dostarczył wyposażenie i zaopatrzenie dla baz naukowo-badawczych na Antarktydzie. Kolejne podobne statki dla armatora z Grenlandii budowane są obecnie w stoczni Remontowa Shipbuilding. 

W dniach 23 i 24 stycznia stycznia przedstawiciele ekspedycji naukowej BELARE 10 spotkali się z "cumującym" na skraju lodowca w zatoce Breid Bay na wschodnim wybrzeżu Antarktydy i odebrali różnorodne wyposażenie i zaopatrzenie (w tym żywność) dla antarktycznej stacji naukowo-badawczej Princess Elisabeth. Wśród wyposażenia dostarczonego ostatnio na Antarktydę przez polskiej budowy były dwa samochody terenowe Toyota Hilux w specjalnej "arktycznej" wersji.

Na cały ładunek dla antarktycznej stacji naukowej składało się 45 kontenerów. Załadowano go w belgijskim porcie Zeebrugge (Brugia), skąd Mary Arctica wyruszyła 14 grudnia. W drodze na Biały Kontynent statek zatrzymał się na krótko w Cape Town, w RPA, skąd wyruszył na południe 3 stycznia.
Za kilka tygodni Mary Arctica wróci na trasę swych rozkładowych rejsów między duńskim portem Aarhus a portami Grenlandii.

Czytaj także (więcej informacji o statku): Z ''Remontowej'' na Antarktydę

Pojemnikowiec Mary Arctica wprowadzony został do eksploatacji w barwach grenlandzkiego armatora Royal Arctic Line w 2005 roku. Zakontraktowany i przekazany został przez Gdańską Stocznię "Remontową" SA, głównie ze Stocznią Gdańską jako podwykonawcą. Budowę jednostki o najwyższej klasie lodowej spotykanej na statkach towarowych, zlecono Stoczni Gdańskiej (pod nadzorem klasyfikacyjnym Det norske Veritas, wg dokumentacji dostarczonej przez Gdańską Stocznię Remontową SA i pod jej nadzorem konstrukcyjnym). Cięcie blach rozpoczęto 29 listopada 2003 r., symboliczne położenie stępki miało miejsce 19 stycznia 2004 r., natomiast wodowanie pojemnikowca, z pochylni Stoczni Gdańskej, odbyło się 3 września 2004 r. W trakcie wyposażania, znacznej pomocy Stoczni Gdańskiej udzieliły wydziały Remontowej SA - rurarski W5 i elektryczny W9 - odpowiedzialny za cały rejon siłowni. Próby morskie odbyły się w dniach 15-22 lutego, a oficjalnie przekazanie statku armatorowi - 18 marca 2005 roku. Jednostka opuściła stocznię i gdański port 21 marca 2005 roku.

Czytaj także: Remontowa Shipbuilding S.A. zbuduje pięć kontenerowców arktycznych dla Royal Arctic Line.
oraz: 
Arktyczny statek zaopatrzeniowy zwodowany w stoczni Remontowa Shipbuilding

 
Najcięższy dotąd kadłub przesunięty na dok z miejsca montażu w stoczni Remontowa Shipbuilding

Obecnie w stoczni Remontowa Shipbuilding budowanych jest pięć kolejnych statków dla Royal Arctic Line, w tym jeden podobny do Mary Arctica oraz po dwa mniejsze (dwóch różnych projektów).

SeaMedia

Fot.: International Polar Foundation

 

Rozładunek zaopatrzenia dla antarktycznej stacji naukowo badawczej ze statku Mary Arctica zbudowanego w Gdańsku w styczniu 2015 r.

 

Załadunek w Zeebrugge

 

-8 Super..
No to jeszcze napiszcie, jakiej jakości była dokumentacja ze StoGdy, a nie z Remontówki jak jest napisane, karta zmian goniła kartę.Dokumentacja opóźniona, materiał też. Statek powinien nazywać się "wstawka", tak jak zresztą obecne kontenerowce które buduje RSB. Wstawka na wstawce. Podajcie powód dlaczego Remontówka musiała wspomóc Gdańską... zmiany , zmiany, zmiany.

Nominuje ten artykuł do nagrody Pulitzera. Polski wkład w badania naukowe na Antarktydzie. Równie dobrze Włosi mogą pisać o tym że Pendlino wozi Polaków, Pesa i Solaris Gdańszczan itd.
05 luty 2015 : 07:24 obiektywny | Zgłoś
+12 skąd tyle jadu ?..
a co w tym złego, ze informują, co ciekawego porabia statek z trójmiejskich stoczni... to może interesować wielu mieszkańców regionu i wielu zainteresowanych branżą morską w Polsce, nie tylko niektórych zaangażowanych w budowę tego konkretnego statku i ich rodziny...
05 luty 2015 : 08:27 vest | Zgłoś
-6 święta racja - wydawanie dokumentacji
na produkcję bez pieczątki z tow.klas. było nagminne - a potem rewizja na rewizji!!!.niemniej na Pulitzera bym nie liczył ;)
05 luty 2015 : 09:12 Janek Szczecin | Zgłoś
+10 No i co z tego
Rozumiem, że porządny hejter zawsze czuwa. Jak było tak było, co nie zmienia faktu, że statek zbudowany 10 lat temu w kłopotami, cały czas pływa w Arktyce i sprawuje się bez zarzutu. I z tego trzeba się tylko cieszyć, bo to dobrze świadczy i polskiej stoczni.
05 luty 2015 : 11:07 Sławomir | Zgłoś
-3 a to z tego że...
No właśnie dobrze świadczy...ale o St. Gdańskiej, bo tam statek zbudowano. Ale o tym trybun ludu remontówki nie wspomni. Gdyby był budowany w remontówce, to tytuł artykułu byłby inny. Chodzi o rzetelność i obiektywizm "dziennikarzy" z remontowej.
Gdańska nie była podwykonawca tylko głównym wykonawcą, a podwykonawcami to były wydziały remontówki o czym zresztą artykuł wspomina, ale przedstawiając fakty w trochę innym świetle...jako pomoc.
05 luty 2015 : 12:47 delta | Zgłoś
+5 nie tak...
statek zakontraktowany przez armatora w Remontowej.
Gdańska była podwykonawcą Remontowej.
proste, jasne, oczywiste.
po co została zbudowana płyta montażowa na statki ciut większe, niż były wcześniej budowane w "Północnej"?... żeby można było samemu kontraktować i budować takie statki także jak Mary Arctica, bo z podwykonawcami było sporo problemów...
05 luty 2015 : 14:44 teraflu | Zgłoś
+1 i tak i nie
Cytuję Sławomir:
Rozumiem, że porządny hejter zawsze czuwa. Jak było tak było, co nie zmienia faktu, że statek zbudowany 10 lat temu w kłopotami, cały czas pływa w Arktyce i sprawuje się bez zarzutu. I z tego trzeba się tylko cieszyć, bo to dobrze świadczy i polskiej stoczni.

i tak i nie. Statek to nie samochód - pływa (prawidłowo utrzymany) 20 lat lekko licząc. Polscy stoczniowcy robią porządną robotę - wszyscy to wiedzą. Kłopot z tym i kolejnymi statkami był taki, że błedy organizacyjne i projektowe dostarczały budującym wiele kłopotów - całkowicie zbędnych. No i podstawowe pytanie - kto za to miał zapłacić? Wykonanie wstawek na gotowej sekcji/kadłubie kosztuje więcej, a wszyscy kurczowo trzymają się porfeli...
06 luty 2015 : 08:57 Janek Szczecin | Zgłoś
+6 Marsjanie atakują!
Jakby pracownicy Nauty przeznaczyli czas, który poświęcają na komentowanie artykułów na portalu morskim na rzetelną pracę to bardzo możliwe, że o dokonaniach firm zarządzanych przez MARS moglibyśmy poczytać więcej. A tak pozostaje wylewać żale i frustracje w komentarzach pod artykułami o konkurencji...
05 luty 2015 : 13:28 Ziemianin | Zgłoś
-5 ...
po plusach i minusach przy komentarzach stwierdzam, że to raczej pracownicy remontówki spędzają tu więcej czasu :)
05 luty 2015 : 15:00 gent | Zgłoś
+2 Do panów z Nauty i innych
Zbudujcie sami chociaż jeden wyposażony do końca statek, to pogadamy.
08 luty 2015 : 10:23 Romuald | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9643 4.0443
EUR 4.2619 4.3481
CHF 4.3643 4.4525
GBP 4.9462 5.0462

Newsletter