Stocznie, Statki

We wtorek rano, z pochylni bocznej stoczni Remontowa Shipbuilding należącej do grupy Remontowa Holding w Gdańsku, spłynął na wodę kadłub pojemnikowca arktycznego dla odbiorcy z Grenlandii. Było to już szóste wodowanie w tej stoczni w roku 2014.

Techniczne (bez publiczności) wodowanie boczne (z pochylni poprzecznej, zrzutowej) odbyło się we wtorek, 25 listopada o godz. 9:00. Wodowany, długi na ok. 74 m, kadłub należy do pierwszego z dwóch bliźniaczych arktycznych statków zaoparzeniowych przystosowanych do przewozu kontenerów, o ładowności 118 TEU, projektu RMDC 2879 ACV (stoczniowy nr budowy B 203/1) budowanych przez gdańską stocznię Remontowa Shipbuilding w ramach obejmującego 5 statków kontraktu pozyskanego od grenlandzkiego armatora Royal Arctic Line. Statki budowane są według projektu opracowanego przez biuro projektowe Remontowa Marine Design & Consulting. Po wodowaniu kadłuba jego wyposażanie zostanie dokończone przez stocznię Remontowa Shipbuilding, która przeprowadzi rozruchy urządzeń, próby, w tym morskie i przekaże statek armatorowi z Grenlandii. Statki zbudowane zostaną zgodnie z wymaganiami dla uzyskania klasy DNV GL (Det Norske Veritas).

Przypomnijmy, że informację o podpisaniu przez armatora Royal Arctic Line (RAL) i stocznię Remontowa Shipbuilding SA kontraktu na budowę pięciu statków dla RAL ogłoszono w pażdzierniku 2013 roku. Zakontraktowane statki będą wozić zaopatrzenie na Grenlandię oraz dystrybuować ładunki, a także pasażerów pomiędzy mniejszymi portami wyspy. Termin przekazania jednostek przewidziano na rok 2015.

Grenlandzki armator Royal Arctic Line od kilku lat usilnie poszukiwał stoczni, która miała wybudować dla niego pierwotnie dwa arktyczne kontenerowce dowozowe, czyli tzw. feedery. Statki te miały powstać najpierw w niemieckich stoczniach Wadan Yards (w Wismarze i Warnemunde). Potem zamówienie ulokowano w stoczniach P+S Werften działających w Wolfgaście i Stralsundzie. Ostatecznie armator powierzył ich budowę polskiej stoczni, z którą współpracował już wcześniej.

Dodajmy, że w 2005 roku Remontowa przekazała temu samemu klientowi kontenerowiec Mary Arctica, który został wyróżniony prestiżowym tytułem "Significant Ship of 2004" przez brytyjskie stowarzyszenie projektantów statków i inżynierów-okrętowców - Royal Institution of Naval Architects.

Jego wejście do służby na trasie duński port Aalborg - Nuuk na Grenlandii, dokąd woził artykuły i produkty niezbędne do życia dla jej mieszkańców, było w obu krajach dużym wydarzeniem. Matką chrzestną tego najnowocześniejszego wówczas we flocie RAL statku, była duńska księżniczka Małgorzata (chrzest odbył się w Kopenhadze). Jak podkreślał niedawno armator, dziś - po prawie 10 latach eksploatacji - Mary Arctica nadal "zachowuje się" jak nowy statek.

Obecny kontrakt polskiej stoczni dotyczy budowy pięciu kontenerowców o różnych pojemnościach. 
Pierwszy, to siostrzana jednostka wspomnianej wyżej jednosti Mary Arctica. Statek ten o ładowności 606 TEU (kontenerów dwudziestostopowych), docelowo ma zastąpić aktualnie eksploatowany przez RAL statek Arina Arctica. Będzie pływać zarówno przez Atlantyk jak i w charakterze kontenerowca dowozowego na Grenlandii. Będzie także używany do zadań specjalnych w rejonie Arktyki, dowożąc zaopatrzenie m.in. do amerykańskiej lotniczej bazy Thule na Grenlandii.
Kolejne dwa statki z serii będą miały ładowność po 108 TEU (według innych źródeł - 118 TEU). Zastąpią operujący we flocie RAL statek towarowy Pajuttaat i będą przeznaczone do obsługi rejonów północnej Grenlandii.
Dwie najmniejsze jednostki będą wozić po 36 kontenerów i także będą przystosowane do całorocznej żeglugi na wodach grenlandzkich.

Statki te to arktyczne zaopatrzeniowce, łączące cechy samowyładowczych kontenerowców i lodołamaczy, przystosowane do ekstremalnie trudnych warunków żeglugi arktycznej w rejonach pokrytych grubą krą lodową przy temperaturach sięgających nawet do minus 40 stopni Celsjusza.

Trzeba jednak podkreślić, że zamówienie to, mimo iż obejmuje nietypowe, zaawansowane technicznie jednostki, oznacza - po długiej przerwie - powrót produkcji statków towarowych do polskich stoczni, po nieudanych próbach ich budowy w stoczniach niemieckich. Jest to także ewenement w skali co najmniej Europy Północnej, w której obecnie praktycznie nie spotyka się już jednostkowych kontraktów na budowę tak dużej serii statków towarowych.

Nowe kontenerowce zaprojektowano w należącej do Remontowa Holding spółce Remontowa Marine Design & Consulting.

SeaMedia, rel (Remontowa Shipbuilding, RAL)

Fot.: Piotr B. Stareńczak; Rys.: RMDC

Pojemnikowiec przystosowany do żeglugi w lodach projektu RMDC 2879 ACV (B 203) - charakterystyka podstawowa
stocznia (kontraktujący, całkowite wyposażenie / budowa pod klucz)   Remontowa Shipbuilding SA
projekt   2879 ACV 118 TEU, RMDC (Remontowa Marine Design and Consulting)
armator    Royal Arctic Line, Nuuk, Grenlandia
długość całkowita   74,20 m
długość między pionami   70,01 m
szerokość konstrukcyjna   15,20 m
wysokość do pokładu głównego   8,40 m
zanurzenie konstrukcyjne   4,00m
zanurzenie maksymalne   6,00 m
nośność przy zanurzeniu konstrukcyjnym   800 t
nośność przy zanurzeniu maksymalnym   2890 t (wg innych źródeł 2700 t)
ładowność kontenerów   118 TEU (według innych źródeł 108)
załoga   16 osób
liczba miejsc dla pasażerów dziennych   12
pojemność zbiorników paliwowych   300 m3
pojemność zbiorników na wodę słodką   38 m3
pojemność zbiorników balastowych (Woda zaburtowa)   1320 m3
silnik napędu głównego   1 x 2040 kW (800 obr/min)
przekładnia redukcyjna z wyjściem dla prądnicy zawieszonej   1 szt.
linia wału ze śrubą   1 x CPP (śruba nastawna), ø 2,6 m, 4 skrzydła
prędkość   12,5   węzłów
autonomiczność   27 dni
zasięg   7700 Mm
zespoły prądotwórcze   2 x 370 kW (1500 obr/min) [wg innych źródeł - 2 x 450 kW] awaryjno-portowy zespół prądotwórczy   1 x 200 kW (1200 obr/min)
prądnica zawieszona (wałowa)   1 x 450 kW
żuraw pokładowy   1 x 25 t / 19.0 m  +  1 x 45 t DOR / 18.5 m wysięgu
krzywkowo-łopatkowa maszyna sterowa   1 szt.
ster Schilling'a   1 szt.
dziobowy ster strumieniowy   1 x 400 kW
rufowy ster strumieniowy   1 x 300 kW (według innego źródła - 400 kW)
klasa   DNV +1A1, General Cargo/Container Carrier, PC6, TMON, E0, NAUT-AW, DG-P, BIS, CLEAN, DAT (-35°C), HULL -PC5

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0609 4.1429
EUR 4.3167 4.4039
CHF 4.4468 4.5366
GBP 5.0564 5.1586

Newsletter