Stocznie, Statki

W międzyczasie, zanim na dobre rozpoczęła się budowa okrętu, trwały intensywne prace projektowe w CTM i RMDC (Remontowa Marine Design and Consulting) i próby modelowe różnego rodzaju, m.in. w Centrum Techniki Morskiej (CTM) i w Centrum Techniki Okrętowej (CTO), a także konkursy ofert na elementy wyposażenia i uzbrojenia oraz ich zakupy. Wybrano i podpisano umowę na dostawę m.in. zdalnie kierowanego pojazdu podwodnego do działań przeciwminowych (MCMV) Double Eagle produkcji Saab. Wcześniej podpisano z Kongsbergiem umowę na dostawę "podwodnego robota" Hugin.

Czytaj także: Niszczyciel min "Kormoran II" dla MW RP dostanie Hugin'a

Dla przykładu - w kwietniu br. zakończono próby modelowe przeprowadzane przez CTO na zlecenie Remontowa Shipbuilding. Prace obejmowały m.in. badania kawitacyjne oraz próby dzielności morskiej.  Analizy kawitacji mają szczególne znaczenia dla takich okrętów jak "Kormoran II", gdyż nie tylko zapewniają, że jednostka będzie trudna do wykrycia przez urządzenia hydrolokacyjne, ale również odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu realizacji podstawowej misji okrętu jaką jest zwalczanie zagrożeń minowych.

Badania dzielności morskiej pozwalają natomiast potwierdzić możliwość eksploatacji okrętu w trudnych warunkach pogodowych. Dodatkowym elementem analizowanym w trakcie prób na fali było badanie możliwości utrzymywania stabilnej pozycji, mimo oddziaływania wiatru i fal. Jest to niezwykle istotne z uwagi na wykorzystanie jednostki zarówno jako bazy nurkowej jak i platformy, z której będzie można operować bezzałogowymi pojazdami podwodnymi. 

Ostatnim, zaplanowanym na kwiecień, etapem badań były próby właściwości manewrowych na akwenie otwartym. Odbyły się one 28 kwietnia br., przy udziale przedstawicieli Inspektoratu Uzbrojenia na czele z Zastępcą Szefa Janem Woźniakiem. Przeprowadzone zostały na Jeziorze Wdzydzkim i potwierdziły wcześniejsze testy na basenie modelowym - okręt będzie charakteryzował się dobrą statecznością kursową i wysoką manewrowością, zapewnioną poprzez pędniki cykloidalne, wspomagane przez dziobowy ster strumieniowy. Wyniki wszystkich przeprowadzonych prób spełniły założenia poczynione na etapie projektowania jednostki.

Kontrakt na dostarczenie niszczyciela podpisano 23 września 2013 roku pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia a Konsorcjum, któremu przewodniczy Remontowa Shipbuilding. W jego skład wchodzą także Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej i Stocznia Marynarki Wojennej SA. Zamówienie obejmuje zaprojektowanie oraz budowę prototypu z terminem przekazania przewidzianym na koniec 2016 roku, a także dwóch jednostek seryjnych. Ich realizacja przewidziana jest po zdaniu pierwszego okrętu (najprawdopodobniej w latach 2019-2022).

Czytaj także: W Gdyni podpisano umowy na dostawę trzech niszczycieli min i patrolowca

"Kormoran II" przeznaczony jest do poszukiwania i zwalczania min morskich na wodach polskiej strefy ekonomicznej oraz w grupach taktycznych na Morzu Bałtyckim i Północnym. Ważnym atrybutem jednostki są wysokie parametry manewrowe zapewniane przez, rzadko spotykane w Polsce, pędniki cykloidalne napędzane silnikami spalinowymi, czyli zachowanie bardzo restrykcyjnych kryteriów precyzyjnego poruszania się okrętu na akwenach. Okręt o długości 58 metrów obsługiwany będzie przez 45 osobową załogę. 

Czytaj także: PRS będzie nadzorować budowę pierwszego "Kormorana"

"Kormoran II" (projekt 258) - charakterystyka podstawowa:

  • wyporność do 850 t
  • długość całkowita 58,50 m
  • szerokość maks. 10,30 m
  • zanurzenie konstrukcyjne 2,60 m
  • wysokość do pokładu dziobówki 6,40 m
  • wysokość do pokładu głównego na rufie 4,70 m
  • prędkość ponad 15 węzłów
  • zasięg pływania nie mniej niż 2500 mil morskich
  • klasa lodowa L-3 (umożliwiająca pływanie w drobno pokruszonym lodzie)
  • napęd: dwa silniki spalinowe o mocy ok. 1000 kW, w wypadku małych prędkości zastępowane przez silniki elektryczne napędu pomocniczego, przenoszące napęd poprzez przekładnie redukcyjne na 5-łopatowe silniki cykloidalne Voith-Schneider'a
  • elektrownia okrętowa: trzy zespoły prądotwórcze - każdy o mocy 323 kW
  • załoga etatowa 45 osób + 7 miejsc dodatkowych

Uzbrojenie i wyposażenie:

  • zintegrowany mostek nawigacyjny z konsolami wielofunkcyjnymi
  • zintegrowany system dowodzenia i kierowania uzbrojeniem
  • armata morska - 23 mm
  • dwa wielkokalibrowe karabiny maszynowe
  • dwa przenośne przeciwlotnicze zestawy rakietowe
  • sonar podkilowy
  • sonar samobieżny (SPVDS)
  • pojazdy zdalnie sterowane wielo- i jednokrotnego użytku
  • system nawigacji podwodnej dla pojazdów podwodnych
  • zdalnie odpalane ładunki wybuchowe do niszczenia min
  • dwuprzedziałowa komora dekompresyjna

Zadania niszczycieli min projektu 258: 

  • poszukiwanie, klasyfikacja oraz identyfikacja min morskich w rejonach portów, baz morskich, kotwicowisk, na torach wodnych i w wyznaczonych akwenach, na głębokościach do 200 m, samodzielnie lub w składzie grup taktycznych
  • oznakowanie lub niszczenie wykrytych min (zagród minowych)
  • przeprowadzanie różnych klas okrętów (statków) przez rejony zagrożenia minowego, z wykorzystaniem technicznych środków łączności wzrokowej i głosowej
  • obrona przeciwminowa okrętów (statków) podczas przejścia morzem
  • szybkie rozpoznawanie torów wodnych
  • zdalne sterowanie samobieżnymi nawodnymi platformami przeciwminowymi (trałami samobieżnymi lub pojazdami holującymi sonary)
  • stawianie min morskich
  • poszukiwanie oraz zwalczanie sił i środków dywersji podwodnej w rejonach bazowania
  • udział w akcjach ratowniczych
1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.5897 3.6623
EUR 4.2015 4.2863
CHF 4.4957 4.5865
GBP 4.8645 4.9627