Stocznie, Statki

Wybrano autonomiczny pojazd podwodny dla niszczyciela min zamówionego dla Marynarki Wojennej RP. Stocznia Remontowa Shipbuilding, lider konsorcjum, w którym zamówiono nowy niszczyciel min dla Marynarki Wojennej RP, wybrała do wyposażenia budowanego przez nie okrętu Kongsberg Maritime jako dostawcę autonomicznego pojazdu podwodnego (AUV) i związanego z nim systemu łączności podwodnej oraz pozycjonowania dla zastosowań w zwalczaniu min (MCM - mine coutermeasures). 

Zamówiony przez Marynarkę Wojenną RP okręt wyposażony zostanie w autonomiczny pojazd podwodny Hugin 1000 MR.

Formalnie, bezpośrednio zamówienie na elementy wyposażenia i systemy dla nowego polskiego niszczyciela min składa Remontowa Shipbuilding, ale zamówienia zasadniczych systemów są odzwierciedleniem wyborów i decyzji podjętych przez specjalistów z Marynarki Wojennej RP i Ministerstwa Obrony Narodowej.

Konsorcjum, któremu przewodzi Remontowa Shipbuilding, zbudować ma trzy niszczyciele min typu "Kormoran".

Czytaj także: W Gdyni podpisano umowy na dostawę trzech niszczycieli min i patrolowca

Hugin 1000 MR AUV wybrany został jako specjalnie zaprojektowany do operacji MCM i będący w stanie wykryć, sklasyfikować i zidentyfikować miny w jednej misji.

Dostawa obejmuje system podwodnej komunikacji i pozycjonowania HiPAP zapewniający aktualizacje USBL i podwodne przesyłanie danych pomiędzy okrętem, a Hugin 1000 lub innymi pojazdami podwodnymi.

System Hugin używany jest obecnie przez kilka flot na całym świcie, m.in. w Marynarce Wojennej Królestwa Norwegii, w marynarkach Finlandii i Włoch poza licznymi zastosowaniami komercyjnymi, głównie w instytucjach naukowo-badawczych i firmach branży offshore.

Jest zdolny do wykonywania szybkich badań i przesyłania wysokiej jakości danych nawigacyjnych i innych, w zależności od konfiguracji - do głębokości 1000, 3000 i 4500 m. Może przenosić różnego rodzaju czujniki pracujące synchronicznie lub równolegle.

W zależności od wymagań klienta system Hugin pozwala integrować alternatywnych sensorów o funkcjach geofizycznych, poszukiwawczych, inspekcyjnych. Zastosowania w marynarce wojennej to m.in. MSM, szybka ocena otoczenia (Rapid Environmental Assesment - REA) / battlespace access oraz wywiadu, obserwacji i rozpoznania (Intelligence, Surveillance and Reconnaissance - ISR).

Do zastosowań komercyjnych systemu Hugin należą morskie badania geofizyczne w poszukiwaniu złóż ropy naftowej i gazu, inspekcja rurociągów i konstrukcji podwodnych, monitoring środowiska, hydrografia i inne badania morskie.

System Hugin 1000 MR używany był m.in. przez norweską marynarkę wojenną przy poszukiwaniach samolotu Roald'a Amundsen'a "Latham", który runął do Morza Barentsa w 1928 r.

Remontowa Shipbuilding jest głównym wykonawcą w kontrakcie na dostawę nowego niszczyciela min dla Marynarki Wojennej RP. Kontrakt na system Hugin został wynegocjowany przy udziale firmy Escort, polskiego przedstawiciela Kongsberg Maritime w sektorze produktów subsea.

Autonomiczne pojazdy podwodne (Autonomous Underwater Vehicles - AUV) to roboty poruszające się i pracujące pod wodą, wyposażone w systemy umożliwiające im samodzielne poruszanie się w środowisku wodnym bez ingerencji człowieka. Urządzenia te, zwane także bezzałogowymi pojazdami podwodnymi (ang. Unmanned Underwater Vehicles - UUV) napędzane są zazwyczaj bateriami lub ogniwami paliwowymi i mogą pracować na głębokościach do 6000 m . Stosowanie coraz bardziej zaawansowanych technologii napędu i zasilania systematycznie zwiększa wytrzymałość zrobotyzowanych łodzi podwodnych, zarówno pod względem czasu pracy, jak i pokonywanych odległości.

rel (Kongsberg Maritime), Media4Sea

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.8901 3.9687
EUR 4.2231 4.3085
CHF 4.2955 4.3823
GBP 4.9204 5.0198

Newsletter