W Gdańskiej Stoczni Remontowa S.A. należącej do Remontowa Holding w maju br. zakończono przebudowę statku typu offshore support vessel na kablowiec.
Jednostka Siddis Mariner przez cztery lata służyła do obsługi platform wiertniczych, jako nowoczesny statek wsparcia dla przemysłu wydobycia ropy naftowej i gazu na morzu. Norweski właściciel postanowił jednak zmienić jego przeznaczenie i powierzył Remontowej S.A. przebudowę na kablowiec.
Statek, zbudowany w 2011 roku w norweskiej stoczni Myklebust Verft (Gursken), spłynął na wodę pod nazwą Siem Pilot. Jego nośność to 4800 ton, długość całkowita – 88,1 m, szerokość – 19,6 m, zanurzenie – 6,1 m, prędkość - do 15,5 węzła. Statek wyposażony jest w dynamiczny system pozycjonowana typu RR DP2.
W ramach przebudowy tego statku na jednostkę typu cable-layer, m.in. dobudowano nowe pokłady, na których zainstalowano urządzenia do układania kabli, kilka żurawi, wykonano także liczne wzmocnienia, tory kablowe, podłączenia rurociągów hydraulicznych i kabli. Zamontowano napinacze, tory rolkowe, ramy ślizgowe, ramy osłonowe, windy holownicze, drabiny. Wykonano i zamontowano na głównym pokładzie ponad 40-tonowy zasobnik kabla, co wiązało się m.in. z wykonaniem fundamentów oraz podłączeniem kabli, rur hydraulicznych oraz wysięgnika prowadzenia kabla podmorskiego. W sumie na statku wymieniono 160 ton stali.
To nie pierwsza taka przebudowa w tej stoczni. Przypomnijmy, że Remontowa S.A. przekazała już do eksploatacji - w 2002 roku - dwa dość duże (140-metrowej długości, o nośności 5970 t i GT 14 132), nowoczesne kablowce. Lodbrog i Ile de Re (wcześniej Prerow) przebudowane zostały ze statków typu ro-ro dla armatorów Danish Alcatel Submarine Networks Marine A/S i Louis Dreyfus Armateurs oraz operatora Alcatel (obecnie Alcatel-Lucent) przez Gdańską Stocznię Remontowa S.A.
Tekst i fot.: Jerzy Uklejewski