Kadłub powstał w głównym zakładzie Partnera na terenie dawnej papierni w Szczecinie – Skolwinie, a jego końcowe wyposażenie, za które odpowiedzialna jest holenderska stocznia Shipkits B.V. nastąpi w Holandii. Statek zostanie przekazany armatorowi – spółce Jaguar Shipping wiosną 2012 roku.
Jaguar rozpoczął serię trzech nowatorskich drobnicowców których koncepcję opracował, we współpracy z biurem konstrukcyjnym Vuyk Engineering Groningen, holenderski armator Amasus Shipping, który będzie odpowiedzialny także za ich eksploatację.
Prototypowa jednostka będzie należała do zależnej spółki Jaguar Shipping, podczas gdy dwie kolejne, Abis Dover (zwodowany w Szczecinie, dzień wcześniej, 17 listopada) i Abis Dublin będą własnością, także holenderskiego, armatora Abis Shipping.
Statki z wyglądu przypominają budowane wcześniej w Szczecinie, mniejsze jednostki serii Abis B (np. Abis Belfast) jednak różnią się od nich nie tylko wielkością. Jedną z najważniejszych cech jest zastosowanie napędu diesel – elektrycznego, z obrotowymi pędnikami, oraz dwoma sterami strumieniowymi i wyposażenie statku w system pozycjonowania dynamicznego w standardzie DP 2. Statki posiadają jedną, dużą ładownię o długości 80 metrów, z możliwością żeglugi w warunkach jej pełnego otwarcia, co ma umożliwić przewóz ładunków ponadgabarytowych. Taka nietypowa konfiguracja ma umożliwić zdobycie armatorowi nowych nisz rynkowych, planowane jest m.in. wykorzystanie tych statków do dostarczania elementów wiatraków energetycznych lub instalacji offshore na jednostki konstrukcyjne bezpośrednio na morzu.

Wodowanie Jaguara we wrześniu 2011, w doku SSR Gryfia. Foto: Jaguar Shipping


{jathumbnail off}