Prawo, polityka

Budowa stopnia wodnego w Siarzewie to inwestycja niezwykle oczekiwana, przede wszystkim mająca na celu podniesienie możliwości retencyjnych i przeciwpowodziowych Wisły - powiedział w poniedziałek wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie w piątek przekazało do publikacji ogłoszenie o przetargu na opracowanie dokumentacji dla budowy stopnia wodnego na Wiśle poniżej Włocławka w Siarzewie wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na realizację inwestycji. Postępowanie zostanie ogłoszone jako dialog konkurencyjny w ramach postępowania w procedurze unijnej.

Budowa stopnia wodnego w Siarzewie to inwestycja niezwykle oczekiwana, przede wszystkim mająca na celu podniesienie możliwości retencyjnych i przeciwpowodziowych Wisły. Realizacja takich inwestycji to gwarancja bezpieczeństwa wodnego Polski, zwłaszcza w sytuacji zagrożenia powodziowego i suszowego - podkreślił wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk, cytowany w komunikacie resortu.

Celem inwestycji jest zbudowanie progu piętrzącego. Zbiornik będzie utworzony tylko w ramach naturalnego koryta, z obwałowaniami chroniącymi życie i mienie mieszkańców gmin położonych nad Wisłą, a jego funkcją będzie ograniczanie skutków suszy i powodzi, w tym powodzi zimowych.

Stopień wodny Siarzewo będzie pozytywnie wpływał na retencję wody w regionie i rozwój gospodarczo-turystyczny nadwiślańskich terenów, a elektrownia wodna o planowanej mocy 80 MW wpisze się w nowy Zielony Ład. Projekt budowy stopnia wodnego Siarzewo przyniesie również korzyści finansowe - Kaskada Dolnej Wisły to redukcja kosztów zagrożeń, energetyki odnawialnej i transportu oraz wzrost dochodów państwa i rozwój regionalny - zaznaczono w komunikacie.

Budowa stopnia wodnego Siarzewo jest dla regionu bardzo ważną i oczekiwaną inwestycją. Tylko do 2017 roku inwestycję poparło kilkadziesiąt organizacji, w tym ekologicznych, i dziesiątki tysięcy mieszkańców centralnej Polski. W samym powiecie aleksandrowskim, w którym jest położone Siarzewo, zebrano ponad 100 tys. podpisów poparcia dla tej inwestycji.

Przewidywany, maksymalny koszt inwestycji to 4,5 mld zł. Projekt będzie realizowany do 2029 r., a prace budowlane mają się rozpocząć na przełomie 2023 i 2024 roku.

1 1 1 1

Źródło:

Newsletter