Porty, logistyka

ORLEN Neptun podpisał ze Smulders, producentem komponentów morskich farm wiatrowych, kontrakt na wynajem powierzchni swego terminala instalacyjnego w Świnoujściu. Będzie to zaplecze budowy morskiej farmy wiatrowej Baltica 2, realizowanej przez konsorcjum PGE i Orsted - podał koncern.

Jak poinformował w poniedziałek ORLEN, zgodnie z umową zawartą między ORLEN Neptun a Smulders, Świnoujście Offshore Terminal posłuży do dostaw i składowania, a także montażu platform SIP - Service Inspection Platforms, które następnie będą przetransportowane na docelowe miejsce instalacji na morzu. To druga umowa na wynajem części terminala podpisana z podmiotem zewnętrznym, spoza Grupy ORLEN.

- Umowa zawarta przez ORLEN Neptun ze Smulders zakłada wynajem powierzchni terminala. Będzie ona wykorzystywana jako zaplecze budowy morskiej farmy wiatrowej Baltica 2, realizowanej przez konsorcjum PGE i Orsted - podkreślił koncern.

Wyjaśnił, że w Świnoujściu odbywać się będzie załadunek komponentów na specjalistyczne jednostki pływające, a współpraca obejmie też budowę hali produkcyjnej, w której przeprowadzane będą prace przygotowawcze, montażowe, instalacyjne i naprawcze.

Orlen przypomniał, że wcześniej ORLEN Neptun zawarł podobną umowę z Ocean Winds dla morskiej farmy wiatrowej BC-Wind. Koncern ocenił jednocześnie, że Świnoujście Offshore Terminal docelowo umożliwi instalację kilkudziesięciu turbin wiatrowych rocznie, stając się najważniejszym centrum instalacyjnym offshore wind w regionie Bałtyku.

- Nasze kolejne inwestycje wzmacniają bezpieczeństwo i niezależność energetyczną Polski oraz całego regionu - wskazał prezes ORLENU Ireneusz Fąfara, cytowany w komunikacie.

Jak zaznaczył, otwarty kilka miesięcy temu Świnoujście Offshore Terminal już obecnie stał się „najważniejszym centrum instalacyjnym morskiej energetyki wiatrowej w rejonie Morza Bałtyckiego”.

- Podpisaliśmy kolejny kontrakt, z liderem produkcji komponentów dla morskich farm wiatrowych, który pozwoli wykorzystać naszą infrastrukturę do magazynowania i montażu komponentów dla następnej inwestycji na morzu. To ogromna szansa dla całego regionu i polskich firm budujących swoje kompetencje w sektorze jutra, sektorze morskiej energetyki wiatrowej – dodał Fąfara.

ORLEN zwrócił uwagę, że Świnoujście Offshore Terminal został zaprojektowany tak, aby mógł przyjmować największe statki, przeznaczone do realizacji projektów morskich farm wiatrowych z turbinami o mocy około 15 MW. Lokalizacja portu instalacyjnego - jak podkreślił koncern - zapewnia dogodny dostęp kolejowy, promowy, lotniczy i drogowy, a położenie w głębi lądu gwarantuje optymalne warunki pogodowe w trakcie eksploatacji inwestycji.

- Lokalizacja portu umożliwi także obsługę międzynarodowych projektów na wodach niemieckich, szwedzkich i duńskich - zaznaczył ORLEN.

Świnoujście Offshore Terminal powstał jako infrastruktura przeznaczona przede wszystkim do obsługi projektów offshore Grupy ORLEN, realizowanych w ramach drugiego etapu rozwoju Morskiej Energetyki Wiatrowej, na które koncern uzyskał koncesje już w 2023 r. Chodzi o budowę pięciu farm na Bałtyku o łącznej mocy 5,2 GW.

Pierwsza z nich, Baltic East o mocy 1 GW, powstanie na wysokości Choczewa. Równolegle prowadzony jest projekt składający się z czterech koncesji zlokalizowanych w okolicy Ławicy Odrzańskiej. Wszystkie szykowane są do udziału w polskim systemie wsparcia morskich farm wiatrowych.

- Do 2035 r. planowane jest uruchomienie trzech z pięciu koncesji. Pełna realizacja wszystkich projektów ma nastąpić do 2040 r. - podał ORLEN.

Koncern zwrócił uwagę, że Smulders jest producentem konstrukcji fundamentów morskich farm wiatrowych, umożliwiających zespołom operacyjnym dostęp do turbin wiatrowych i rozdzielni w celu prowadzenia interwencji technicznych. „Firma jest zaangażowana w projekt Baltica 2, w ramach którego rozpocznie produkcję wewnętrznych platform w lokalnym zakładzie w Żarach, a następnie ich montaż w Świnoujście Offshore Terminal” - wyjaśnił ORLEN.

W czerwcu br., gdy ORLEN Neptun uruchamiał w Świnoujściu terminal instalacyjny dla morskich farm wiatrowych, koncern podkreślał, że jest to pierwszy w Polsce i jeden z najnowocześniejszych w Europie tego typu obiektów, który będzie kluczowym zapleczem Grupy ORLEN dla realizacji projektów wiatrowych drugiej fazy. Już wtedy ORLEN zapowiadał również, że z terminala będą korzystały także podmioty zewnętrzne.

Według koncernu Świnoujście Offshore Terminal wpisuje się jego strategię do 2035 r., która zakłada m.in., że Grupa ORLEN w ciągu najbliższych 10 lat ma osiągnąć 12,8 GW mocy zainstalowanej w odnawialnych źródłach energii, w tym około 6,4 GW z morskich farm wiatrowych.

W lipcu tego roku ORLEN ogłosił, że w ramach projektu morskiej farmy wiatrowej Baltic Power, który realizuje z kanadyjskim Northland Power rozpoczęto instalację największych w Europie trubin witrowych. Uruchomienie farmy planowane jest na 2026 r. Jak zapowiada koncern, Baltic Power będzie pierwszą farmą wiatrową dostarczającą do Polski energię z morza.

Grupa ORLEN to multienergetyczny koncern, który posiada rafinerie w Polsce, Czechach i na Litwie oraz sieć samochodowych stacji paliw, w tym także w Niemczech, na Słowacji, Węgrzech i w Austrii. Rozwija również segment wydobywczy ropy naftowej i gazu ziemnego, segment petrochemiczny, a także energetyczny, w tym z odnawialnych źródeł energii. Planuje też rozwój energetyki jądrowej opartej o małe, modułowe reaktory SMR.

1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter