Statki wycieczkowe cumujące w terminalu pasażerskim portu w Amsterdamie (Passenger Terminal Amsterdam, PTA) mogą już korzystać z zasilania z lądu. To oznacza, że wyłączając swoje generatory w porcie, przyczynią się teraz do zmniejszenia emisji spalin i hałasu. Od 2027 roku korzystanie z nowej infrastruktury będzie w tym miejscu obowiązkowe.
Kiedy statek wycieczkowy korzysta z instalacji zasilania z lądu, nie musi już uruchamiać silników pokładowych celem wytworzenia energii elektrycznej podczas postoju w porcie. Znacznie zmniejsza to emisję spalin - jak czytamy w komunikacie portu w Amsterdamie - przy około 100 zawinięciach rocznie prowadzi to do szacunkowej redukcji emisji około 3 ton cząstek stałych, 100 ton tlenków azotu i 4,8 kiloton CO₂. Wyłączenie generatorów zmniejsza również poziom hałasu.
Budowa instalacji rozpoczęła się w maju 2023 r. i została zakończona na początku tego roku. System dostarczyła duńska firma Powercon A/S, a podwykonawcą była firma BAM Infra Nederland. Operator sieci Liander zainstalował łącznie 4,4 kilometra kabli pod rzeką IJ, łącząc podstację w Amsterdam-Noord z terminalem pasażerskim Amsterdam (PTA). Dodatkowe 8 kilometrów kabli ułożono pod nabrzeżem i pomostami. Instalacja była możliwa częściowo dzięki dotacjom holenderskiego Ministerstwa Infrastruktury i Gospodarki Wodnej oraz Komisji Europejskiej.
Uruchomienie zasilania z lądu stanowi ważny krok w kierunku cichszego, czystszego i bardziej zrównoważonego portu. Przyniesie to korzyści mieszkańcom, odwiedzającym i klimatowi - Dick de Graaff, dyrektor Cruise Port Amsterdam.
Na nabrzeżu terminalu powstał inteligentny węzeł energetyczny. Obiekt ten mieści systemy operatora sieci, transformatory i urządzenia zasilające z lądu, skąd energia elektryczna jest prowadzona do obiektów zasilania wzdłuż nabrzeża. Dzięki systemowi zarządzania kablami można przedłużyć kabel o długości do 50 metrów i podłączyć go do statku.
Wkład w realizację celów klimatycznych
Statki wycieczkowe wyposażone w system zasilania z lądu będą miały pierwszeństwo w Amsterdamie. Od 2027 r. korzystanie z tej infrastruktury będzie jednak obowiązkowe dla tego typu jednostek. Dzięki jej ucuruchomieniu, port przyczynia się do realizacji ambitnego celu miasta, jakim jest osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 r.
To ważny krokiem w kierunku bardziej przyjaznego dla mieszkańców miasta, zrównoważonego portu i bardziej ekologicznych rejsów wycieczkowych. Centralna lokalizacja terminalu wymaga cichych i czystych rozwiązań - i właśnie to teraz oferujemy - powiedziała Dorine Bosman, dyrektor ds. inwestycji w porcie w Amsterdamie.
Instalacja zasilania z lądu została oficjalnie otwarta przez radną Hester van Buren 3 czerwca 2025 r.
AL, rel (Port of Amsterdam)