Przełomowy projekt pilotażowy w porcie w szwedzkim Goteborgu wkracza w ostatnią fazę, testując generator zasilany wodorem, zaprojektowany do dostarczania energii elektrycznej dla statków cumujących przy nabrzeżu. Inicjatywa ta może stanowić czystszą alternatywę dla portów, w których tradycyjna infrastruktura zasilania z lądu nie jest opłacalna.
Wykorzystując energię elektryczną z lądu zamiast silników podczas postoju, statki mogą znacznie zmniejszyć emisję dwutlenku węgla. Port w Goteborgu, który jest największym portem w Skandynawii, od dawna jest pionierem w tej dziedzinie. Już w 2000 roku wprowadził jedne z pierwszych na świecie systemów zasilania z lądu (OPS) w terminalach, z których korzysta przewoźnik promowy Stena Line obsługujący rejsy do Niemiec i Danii.
- Jeśli pilotażowy generator wodoru zakończy się sukcesem, może ustanowić nowy standard dla zrównoważonych operacji portowych na całym świecie – informują władze portu.
Mobilne generatory wodoru, to doskonała alternatywa dla systemów OPS, które w trakcie eksploatacji wymagają znacznych inwestycji, a także odpowiedniej infrastruktury w portach.
W ramach dwutygodniowego projektu pilotażowego generator zasilany wodorem został podłączony do istniejącej instalacji zasilania z lądu. Wykorzystując zielony wodór jako paliwo, generator dostarczał energię elektryczną do statków Stena Germanica i Stena Scandinavica.
- W Stena Line chętnie współpracujemy przy testowaniu nowych technologii mających na celu redukcję emisji z naszej branży. Ten projekt pokazuje, że istnieją alternatywne rozwiązania dla portów, w których brakuje infrastruktury do zasilania z lądu - mówi Anders Peterson, Group Head of Port Development & Engineering w Stena Line.
W 2030 roku wejdzie w życie nowe rozporządzenie Unii Europejskiej wymagające od kontenerowców i statków pasażerskich obligatoryjnego korzystania z systemów OPS podczas postoju w porcie. Pozwoli to zmniejszyć emisję spalin o nieco ponad milion ton dwutlenku węgla rocznie.
Według Viktora Allguréna, dyrektora ds. innowacji w porcie w Goteborgu, wodór może pomóc portom spełnić te wymagania:
- Ponieważ klimat jest wspólną troską nas wszystkich, w interesie nas wszystkich jest również, aby jak największej liczbie portów wokół nas udało się sprostać tym wymaganiom. Dzięki naszemu bogatemu doświadczeniu w OPS, cieszymy się, że możemy współpracować ze Stena Line, aby służyć jako platforma testowa dla tej nowej technologii, która może okazać się realnym rozwiązaniem dla wielu portów - mówi Viktor Allgurén.
Generator wodoru testowany w porcie w Goteborgu został opracowany przez Hitachi Energy, którego partner technologiczny PowerCell Group dostarcza moduły mocy generatora i wiedzę specjalistyczną w zakresie integracji ogniw paliwowych. Podczas testu generator wykorzystywał w 100 procentach zielony wodór dostarczany przez producenta gazu Linde Gas.
Wodór jako paliwo ma szereg potencjalnych zastosowań w kontekście portów. W porcie w Goteborgu znajduje się obecnie stacja tankowania wodoru dla ciężarówek, a pojazdy robocze obsługujące port o napędzie wodorowym są obecnie testowane.
Według raportu European Parliamentary Research Service (EPRS), od 6 do 7 proc.emisji dwutlenku węgla z sektora żeglugi morskiej jest generowane podczas postoju statków w portach Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
LEW (Źródło: Port Goeteborg)