Porty, logistyka

W zespole portów Szczecin-Świnoujście marzec był kolejnym miesiącem tego roku, w którym wzrosły przeładunki w porównaniu do roku ubiegłego. Ten miesiąc zakończył się wynikiem o 13 proc. lepszym aniżeli marzec 2020 roku. W sumie po pierwszym kwartale br. obydwa porty są na plusie o 10 proc. wobec pierwszych trzech miesięcy ub. roku.

Najlepszy wynik w marcu 2021 wobec marca 2020 notuje węgiel, wzrost o 80 proc. Z tym ładunkiem porty obsłużyły 10 statków w eksporcie i imporcie. Tuż za węglem plasuje się ruda, wzrost o 66 proc. W tej grupie towarowej w marcu br. porty obsłużyły 5 statków z rudą żelaza, koncentratem miedzi oraz rudą manganu.

W marcu br. na plusie są także paliwa ze wzrostem na poziomie 18 proc. W tej grupie porty obsłużyły w imporcie i eksporcie łącznie 18 statków, w tym z gazem LNG, olejem napędowym, propanem oraz olejem ciężkim. Wynik dodatni za marzec br. ma także drobnica wzrost o 10 proc., w tym drobnica promowa w górę o 12,5 proc. Więcej było drobnicy kontenerowej, i drobnicy konwencjonalnej, w tym aluminium, celulozy, papieru, wyrobów stalowych i bloków granitowych. Kontenery w górę o 3,6 proc.

W marcu br. w stosunku do marca ub. roku mniej było zbóż i innych masowych, spadek odpowiednio o 12 i 20,7 proc.

Liderem pod względem obsłużonego wolumenu po trzech miesiącach br. jest ruda, wzrost o 104,5 proc. Na kolejnych miejscach plasują się węgiel i zboża z wynikiem lepszym aniżeli rok temu odpowiednio o 38,7 i 16 proc. Tuż za podium znalazła się drobnica, wzrost o 6,4 proc.

Po pierwszym kwartale na minusie utrzymują się przeładunki w takich grupach, jak inne masowe, paliwa i kontenery.

Od roku porty mierzą się z nieoczekiwanym i poważnym wyzwaniem w postaci pandemii koronawirusa. Pomimo to obydwa porty są w pełni operacyjne. Statki i ładunki są obsługiwane na bieżąco. W efekcie wolumen ładunków realizowany jest na poziomie zbliżonym do planowanego. Wpływa na to uniwersalny charakter obu portów, które obsługują ładunki w szerokim zakresie.

Utrzymaniu tego kierunku służą także inwestycje podejmowane przez Zarząd Portu. ZMPSiŚ SA jest jednym z największych inwestorów w regionie. Dzięki obecnie realizowanym inwestycjom porty zyskają nowe i zmodernizowane nabrzeża w rejonie Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego, dostosowane parametrami do obsługi większych jednostek, jakie będą mogły zawijać do portu w Szczecinie po zakończeniu modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m. Terminal promowy w Świnoujściu będzie przystosowany do obsługi transportu intermodalnego. Tam także dzięki kolejnej inwestycji pojawi się nowy parking dla ciężarówek wraz z całym zapleczem. Rozbudowywany jest terminal LNG poprzez budowę dodatkowego stanowiska rozładunkowo-załadunkowego do obsługi mniejszych jednostek LNG: gazowców, bunkierek oraz jednostek feederowych. Z kolei za sprawą inwestycji związanych z budową nowej i modernizacją istniejącej infrastruktury technicznej, oba porty będą bardziej przyjazne środowisku. Systematycznej poprawie ulega też infrastruktura dostępowa (drogi i kolej) łączące porty z zapleczem.

rel (ZMPSiŚ SA)

+5 I jak tam terminal głębokowodny?
Wczoraj był 15 kwietnia.... I co ? Dlaczego cisza? Czyżby po raz czwarty nikt się nie zgłosił?
16 kwiecień 2021 : 13:56 Pat Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-4 tor wodny to największa wartość zespołu portow
Terminal z poważnymi kontenerach nie wypali ewswinoujsciu , zbyt płytki tor , mało strategiczna położenie , tiry muszą oskarżać zalew szczeciński 100 km nawet ekspresowki nie na , miasto jest małe mała mieszkańców i mało terenów inwestycyjnych , a Niemcy mają hamburg który jest 3 klasy wyżej , zresztą w Rostocku też się nie ma nie wiadomo czego, dlatego główną siłą to poglebienie toru do Szczecina , te 12, 5 to o tak trochę bieżnie powinno byc z 14 m , toby 12,5 m wpływało , Szczecin ma duży potencjał jako miasto i leży bardziej na południe , wpłacony w systemy logistyczne , s3 , s10, a6, i ma tereny do rozwoju tam powinno być więcej przeładunku niż w Świnoujściu, realnie można by tam afrikMax obslugiwac
16 kwiecień 2021 : 14:55 romek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 A czy jest jakieś oficjalne
Stanowisko zmpsiś w tej sprawie?
16 kwiecień 2021 : 15:20 Hans Kloss Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Tak sobie policzyłem...
Skoro w Świnoujściu od 2018 roku nie przeładowano ani jednego kontenera a w Szczecinie rocznie przeładowuje się 70 tyś teu co daje jakieś 5800 miesięcznie więc wzrost 3.5% za kwartał daje jakieś 500 kontenerów więcej.... Nie wiem, który inwestor będzie chciał wydać kilka mld zł dla tak zawrotnych liczb. Szczerze mówiąc to wydaję mi się, że działania zarządu portu w tej sprawie są po to aby było widać, że coś próbują robić chociaż sami nie wierzą w sukces. Przecież oni nawet nie wykorzystują istniejących możliwości w połowie więc, kto normalny włoży w to kasę.
16 kwiecień 2021 : 15:55 Roman P Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Szczecin
Romku. W strategii województwa zachodniopomorskiego jest zapis o przyszłym pogłębieniu toru wodnego do Szczecina do 14,5m z wrotami sztormowymi w Świnoujściu. Na razie ten temat nie istnieje, bo pogłębienie toru do 12,5 m i poszerzenie w dnie do 100m spowoduje co najmniej dwukrotny wzrost kosztów utrzymania głębokości technicznej (czyli powyżej 30 mln zł). Proste prawa fizyki. Im większy przekrój poprzeczny koryta tym wolniejszy przepływ wody, a więc to co niesie woda zamiast być wydane na zatokę osiądzie na dnie zalewu, kanałów, przekopów. Dalsze pogłębianie spowodowałoby znaczny wzrost kosztów utrzymania, bez sensu. Szczecin nigdy nie stanie się znaczącym portem.
W niemieckich portach na Bałtyku, Lubeka, Kilonia, Roztok ,nie ma wielkich terminali kontenerowych, bo wszelkie niezależne analizy głoszą, że nie byłyby konkurencyjne dla Hamburga i Gdańska.
16 kwiecień 2021 : 16:06 Andy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 do szczecin
Dziękuję za rzeczowy komentarz , z tym poglebienie to faktycznie można utknac jak z drogim parkiem wodnym , dlatego Szczecin nigdy nie będzie Gdańskiej , bo geografia na to nie pozwala , jednak spory potencjał tu jest port funkcjonuje nawet mocno niedoinwestowany , jednak w pewnej mikroskali zachodniopomorskie , lubuskie , dolnośląskie wielkopolskie ma dużo przewag , jest bliżej , ma tańszy fracht samochodowy ( tiry wracajace z Niemiec , wezmą towar za pół ceny byle nie jechać na pusto , również w relacji południe północ domyka to ciąg logistyczny , swinoujscie jest na uboczu traci się tam 4 godziny w dwie strony , kwestia zrównoważonego rozwoju też ważne przecież z turystyki utrzymuje się tylko wybrzeże i to nie zawsze co cowid udowodnił , także często morze i nie głębokość nawet ale graniczne wielkości statku decydują o skali zysku. Na pewno dobry tor wodny i większe statku to renesans Szczecina i połowy województwa
16 kwiecień 2021 : 21:14 romek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Newsletter