Porty, logistyka

Tunel w Świnoujściu zapewni stałe połączenie z resztą kraju – powiedział PAP wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk. Jak dodał, to ostatnie miejsce w Polsce bez takiego połączenia.

W piątek rozpocznie się drążenie tunelu pod Świną, inwestycja połączy wyspy Uznam i Wolin. Obecnie z wyspy Wolin na wyspę Uznam, na której znajduje się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska wraz z obiektami turystyczno-uzdrowiskowymi, kursują promy pasażersko-samochodowe na dwóch przeprawach – Warszów i Centrum.

Transmisja z uroczystości nadania nazwy maszynie drążącej oraz rozpoczęcie drążenia tunelu pod Świną. Start o godz. 12.

Najistotniejsze jest stałe połączenie ostatniego miejsca w Polsce, które nie ma takiego połączenia, a transport odbywa się tylko i wyłącznie przez połączenie promowe – powiedział PAP Gróbarczyk. Jak dodał, to jest z jednej strony symboliczny element włączenia tego miejsca, które przecież tyle lat czekało od czasów zakończenia drugiej wojny światowej na to, aby w końcu mieć stałe połączenie z Polską.

Kolejnym elementem są względy komunikacyjne – podkreślał Gróbarczyk.

Wszyscy, którzy przede wszystkim latem wybierali się do Świnoujścia odczuli trudy tej podróży, to niejednokrotnie wielogodzinne wyczekiwanie przed wjazdem na prom w Karsiborzu – powiedział. Jak dodał, inwestycja jest ze wszech miar oczekiwana, pożądana i konieczna.

To także domknięcie pewnej "niechlubnej historii" – kontynuował Gróbarczyk. Według niego, już w 2007 r. ówczesny premier Jarosław Kaczyński rozpoczął starania, aby zrealizować inwestycję. Później za rządów PO została ona zahamowana – powiedział.

My realizujemy zobowiązania, które kiedyś poczyniliśmy i to jest element dzisiaj dopełniający ten proces tak, aby za rok można było swobodnie wjechać do Świnoujścia właśnie tunelem pod Świną – dodał.

Maszyna TBM (Tunnel Boring Machine – ang. maszyna drążąca tunel) rozpocznie drążenie tunelu na wyspie Uznam i po przejściu pod dnem Świny zakończy pracę na wyspie Wolin. Tunel w najgłębszym miejscu znajdzie się 10 m pod dnem cieśniny, która w tamtym miejscu ma 13,5 m głębokości.

Gigantyczna maszyna o wadze ponad 3 tys. ton, długości 105 m i 13,4 m średnicy, powstała w Chinach. W październiku rozłożona na części przypłynęła do Świnoujścia; została rozładowana i przewieziona na plac budowy obok komory startowej na wyspie Uznam.

Maszyna TBM będzie w stanie wydrążyć maksymalnie sześć centymetrów tunelu w ciągu minuty. Drążąc, będzie jednocześnie układała betonowe pierścienie obudowy składające się z segmentów. Szacuje się, że na dobę ułoży średnio 5-6 takich pierścieni, czyli przygotuje ok. 10-12 metrów tunelu.

Według świnoujskiego magistratu, będzie to najdłuższa przeprawa podwodna w Polsce; 1484 metry tunelu drążonego TBM, natomiast z odcinkami tunelu wykonanego metodami stropowymi cały tunel będzie miał długość 1780 metrów.

Inwestorem projektu jest miasto Świnoujście, a inwestorem zastępczym - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrenz. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/ Gulermak.

Koszt budowy tunelu to ponad 912 mln zł, z czego przeszło 775 mln zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej. Resztę miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu. Prace mają zakończyć się w ostatnim kwartale 2022 r.

autor: Kacper Reszczyński

Fot.: BIK UM Świnoujście/Sweco

 

-4 Drugi Suski
Dzięki Gróbarczykowi teraz już wszyscy wiedzą, po co tunel w Świnoujściu jest budowany. I jeszcze jedno, to nie jest inwestycja pisowska, niech więc Gróbarczyk nie podpina się pod nią. Już pokazał jak potrafi budować promy i to wystarczy.
05 marzec 2021 : 10:20 Jato Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+14 Tunel pod Wisłą w Świbnie?
Byłoby milo, gdyby władze lokalne zaczęły myśleć o podobnej inwestycji, mającej docelowo zastąpić przeprawę promową Świbno - Mikoszewo.
05 marzec 2021 : 10:49 Opinia Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-28 polska gospodarka
Znajac mentalnosc rzadzacych, po przekopie pod Swina ," opendzluja" w cenie zlomu! !
05 marzec 2021 : 12:32 CHOPEK ROZTROPEK Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-12 czyli juz po tunelu!!!
jak za tunel wzial sie marek i grzesiek z upadlego MGMiŻŚ.czyli harcmistrz rp i jego zastepowy tojuz tunelu nie bedzie!!!!czuwaj!!!!
05 marzec 2021 : 21:06 byly kompot Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-23 nurtujące pytanie
Dlaczego kreta nie wybudowały polskie firmy ....ew europejskie....a my tylko dalej karmimy Chinoli. .naszymi pieniędzmi ....
05 marzec 2021 : 22:17 mody Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-5 szukają kontaktu z rozumem
Budowa tego tunelu jest namacalnym dowodem że obecni tam rządzący bez ustanku od sześciu lat poszukują kontaktu z rozumem. Czyż nie przypomina to scenki z pamiętnego filmiku o kradzieży księżyca? Sukces samorządu Świnoujścia i UE przypisują przedstawicielom drobiu?
05 marzec 2021 : 22:46 Heniek z Gdańska Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Kto głosował przeciwko tunelowi?
eswinoujscie.pl/2021/03/09/swinoujscie-radni-platf ormy-obywatelskiej-nie-chcieli-tunelu-w-swinoujsci u-radni-glosowali-przeciw-tej-inwestycji/?amp=1
10 marzec 2021 : 16:08 Jato Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Źródło:

Newsletter