Porty, logistyka

Statek Da Chang z maszyną TBM (ang. Tunnel Boring Machine) na pokładzie, po ponad miesięcznym rejsie z Chin, przypłynął do portu w Świnoujściu. Teraz rozpocznie się rozładunek konstrukcji, której zadaniem będzie wiercenie tunelu pod Świną na Wyspie Uznam.

Wykorzystując historycznie niski zakres pokrywy lodowej na Morzu Arktycznym, armator wybrał dla statku pływającego pod banderą Hong Kongu tak zwane Przejście Północno-Wschodnie stanowiące najkrótszy szlak żeglugowy łączący europejską część Rosji z Syberią i Dalekim Wschodem.

Teraz nastąpi rozładunek ważącej 2740 ton maszyny, który wraz z procedurą celną, może potrwać 2 tygodnie. Następnie, przez około 2-3 miesiące, TBM będzie montowana (po złożeniu TBM będzie miała długość 101m), a wiosną rozpocznie się drążenie tunelu. Do szybu końcowego na wyspie Wolin TBM dotrze po około pięciu miesiącach. Tunel ma być gotowy we wrześniu 2022 r.

Po zakończeniu budowy tunel w Świnoujściu mierzyć będzie 1,44 km i będzie najdłuższym w Polsce.

Całkowita długość inwestycji wyniesie około 3,4 kilometra. Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 metrów, zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości 3,5 m., poniżej jezdni powstanie również galeria ewakuacyjna. Najgłębsze miejsce tunelu pod dnem Świny to ok. 38 m.p.p.m. Koszt budowy to prawie miliard złotych.

Tunel ma znaczenie strategiczne w kontekście planów rozwojowych Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA wobec portu w Świnoujściu o głębokowodny terminal kontenerowy i dostosowanie Terminalu Promowego do obsługi transportu intermodalnego. Jest też zwieńczeniem budowy ostatniego odcinka drogi S3, która służy poprawie dostępu drogowego do portów w Szczecinie i Świnoujściu.

AL, rel (Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA)

Fot. Kpt. Adam Kowalski, GDDKiA Szczecin, Miasto Świnoujście, kamera internetowa Świnoujście

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Newsletter