Porty, logistyka

10 km dróg, 7 km torów, 14 rozjazdów 7 obiektów inżynierskich w tym wiadukty drogowe i przepusty ochronne na rurociągach paliwowych PERN i LOTOS, parking buforowy dla aut ciężarowych – czyli kluczowa inwestycja Portu Gdańsk o łącznej wartości 166 mln zł netto, jest na ukończeniu.

Generalny wykonawca sopocka firma NDI ma do wykonania już tylko prace porządkowe. Obecnie trwają prace odbiorowe. W środę, 17 marca po południu pierwsze auta ciężarowe przejechały po docelowym układzie drogowym na ulicy Kontenerowej.

Jej przekrój to aktualnie dwie jezdnie po dwa pasy ruchu.

To ogromne przedsięwzięcie, które ma dla Portu Gdańsk kluczowe znaczenie. Tą inwestycję realizujemy z myślą o naszych aktualnych i przyszłych kontrahentach, aby prowadzone przez nich procesy przeładunków były jak najbardziej wydajne. Chodzi tu o budowę nowych dróg i układów torowych wyprowadzanych ze stacji kolejowej PKP Port Północy do bram poszczególnych terminali. W przypadku największego z nich, czyli terminalu DCT, będą to dwa dedykowane tory. Dodatkowo zrealizowana właśnie inwestycja drogowa, wyprowadzi bezkolizyjne ruch z terminalu, dalej na południe Polski. Co istotne, jest to zupełnie nowy układ drogowy, który umożliwi bezkolizyjny ruch pojazdów, co jest niezwykle istotne przy tak znacznym natężeniu ruchu towarowego. Dwie dedykowane jezdnie w układzie 2 plus 2 do terminalu kontenerowego spowodują, że wyprowadzenie kontenerów będzie spełniało najwyższe europejskie standardy. Jedynym miejscem od wyjazdu z terminalu, w którym trzeba zwolnić będą bramki na autostradzie. Nasza inwestycja wpisuje się doskonale w projekty realizowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, które na szczeblu rządowym koordynowane są przez Ministerstwo Infrastruktury. Autostrada A1 łącząca Czechy z polskim wybrzeżem Morza Bałtyckiego i Portem Gdańsk jest już gotowa w 85%. Już w 2022 roku przejedziemy bez świateł autostradą bezpośrednio z Portu Gdańsk do czeskiej Ostrawy, Brna, Pragi czy słowackiej Bratysławy – komentuje Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk.

Prace w Porcie Gdańsk rozpoczęły się w sierpniu 2018 roku, a zgodnie z umową mają zakończyć się maju 2021 roku. W tym czasie generalny wykonawca pracując przy pełnej operacyjności portu i wszystkich baz przeładunkowych wykonywał kolejne etapy prac.

Największym wyzwaniem w trakcie tego projektu była dla nas logistyka – mówi Maciej Szymański, kierownik budowy z firmy NDI. – Niejednokrotnie prace toczyły się 24 godziny na dobę tak aby np. przywrócić w najkrótszym możliwym czasie ruch pociągów do terminalu DCT. Roboty prowadziliśmy praktycznie we wszystkich branżach i zawsze musieliśmy zachować możliwość normalnego funkcjonowania portu. Udało się to dzięki doskonałej współpracy z Inwestorem, czyli Zarządem Morskiego Portu Gdańsk oraz Inżynierem Kontraktu firmą SWECO - dodaje Maciej Szymański.

Zasadnicze prace konstrukcyjne udało się zakończyć jeszcze w ubiegłym roku. Ostatnie miesiące to prace wykończeniowe oraz prace brukarskie na ulicy Kontenerowej. Na budowie w Porcie Gdańsk budowlańcy wykorzystali 40 000 t masy bitumicznej, 13 000 m3 betonu konstrukcyjnego, 860 ton stali zbrojeniowej i 1200 ton szyn.

Kończąca się inwestycja to nie tylko korzyści dla największego w tym rejonie Morza Bałtyckiego terminalu kontenerowego DCT, ale także z uwagi na swój olbrzymi zakres dla całego obszaru Portu Zewnętrznego, który jest odpowiedzialny za przeważającą część przeładunków w gdańskim porcie. Ta inwestycja jest częścią największego programu inwestycyjnego w Porcie w Gdańsku od końca lat 70. ubiegłego wieku, którego wartość to ponad 750 mln zł. Jednocześnie Port Gdańsk nie zwalnia tempa i w planach są kolejne inwestycje w nabrzeża jak również w infrastrukturę drogową i kolejową, co pozwoli przekroczyć kwotę 1 mld zł inwestycji w infrastrukturę portową – mówi Lech Paszkowski, dyrektor Działu Rozwoju i Inwestycji w Porcie Gdańsk.

W ramach projektu rozbudowy układu drogowo-kolejowego w Porcie Zewnętrznym wykonywanym przez firmę NDI na rzecz Portu Gdańsk przebudowywane zostały ulice: Portowa, Poinca, Kontenerowa i Budowniczych Portu Północnego. Powstały 4 nowe wiadukty, a rozebrane zostały 2 istniejące (w tym jeden nad czynnymi torami kolejowymi oraz drugi nad zespołem przesyłowych rur paliwowych PERN, LOTOS i Naftoport). Pojawił się dodatkowy tor do terminalu DCT, nowe tory do terminali węglowych oraz nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym. Powstał także parking buforowy dla aut ciężarowych - pierwszy w tej części portu.

rel (Port Gdańsk)

Fot.: materiały prasowe NDI

-1 To wszystko specjalnie żeby zdenerwować...Rudego
Najbliższy port w Hamburgu
18 marzec 2021 : 10:29 Tygrys Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-3 Układ drogowy i nie tylko nie jest skaczony...
Nie wiem czemu ZMPG wprowadza w błąd opinie publiczną. W STRONĘ DCT droga nie jest skączona...Tak samo parking Buforowy jest już gotowy od Śerpnia a wciąż jest zamknięty. Na wjeździe betonowe słupki blokują wjazd... I cały czas Tiry parkują na drogach otaczających DCT. NA TEJ PRZEBUDOWIE NIESTETY JEST WIELKI BURDEL I NIE WIADOMO CO I JAK. DROGI FRAGMENTAMI MAJĄ POLORZONY NOWY ASFALT A FRAGMENTAMI BRAK ASFALTU I USKOKI ŻE JADĄC OSOBÓWKĄ MOŻNA URWAĆ MISKĘ OLEJOWĄ. Tak samo tory w porcie w stronę Nowego Portu jak i nabrzeża Wiślanego też są jeszcze nie skączone... TAK SAMO TORY NIE SĄ SKOŃCZONE W STRONĘ Basenu Gurniczego. SAME NABRZEŻA RÓWNIEŻ JESZCZE SA W BUDOWIE... NIE WSZĘDZIE SA SKACZONE. TROSZKĘ PROPAGANDA JAK ZA KOMUNY... CHYBA ŻE JUŻ SKACZYLI A TERAZ TYLKO POPRAWKI BĘDĄ ROBIĆ....
18 marzec 2021 : 18:59 Marek Pi Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+7 Skączone, skończone, SKACZONE
Jak można to wszystko napisać w kilku zdaniach? Śerpień. POLORZONY, Gurniczy. Marek, skup się jak piszesz, bo tego się nie da czytać.
18 marzec 2021 : 22:12 Dziaders Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-6 Opinia
A zdrajcy Polski z PO mówią że PIS nic nie robi . Bo dla nich coś robić , to kraść !!!!!
18 marzec 2021 : 17:45 HenryHarry Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-11 Port
Port Gdańsk to wstyd na cały świat. Nabrzeże oliwskie, wiślane, magazyny zbożowe 3,4 to z Afryka można porównać. Oby moja noga tam więcej nie stanęła. Widziałem porty Liverpool , Rotterdam i wiele innych. Porażka systemu.
19 marzec 2021 : 09:55 Marek S. Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-7 Brawo premier
Brawo premier Tussk,brawo PO,dzięki wam skończona ta inwestycja,a nie....coś mi się pomyliło,przecież mamy rok 2021,a nie 2010,uff,odetchnąłem z ulgą,ok,to jeszcze raz brawo za tę potrzebną inwestycję,ktokolwiek stoi za tym stoi :)
21 marzec 2021 : 17:15 Donek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 Zanim coś wypocisz,
Sprawdź wielbicielu prezesika, kto to finansuje.
28 marzec 2021 : 16:02 Aa Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-2 przeładunki
Mam nadzieję, że ta inwestycja, jak również nowe zbiorniki zbudowane przez PERN, poszerzony kanał wejściowy przyniosą wreszcie jakieś rezultaty. Zeszły rok był dla Gdańsa nieudany, większość dużych europejskich portów poradziła sobie lepiej (polecam czytać porteconomics), mimo że gospodarka na zachodzie zanotowała większy spadek PKB. Jak na razie to Greinke dużo gada, ale mało mleka daje. W porcie jest pustawo, przy nabrzeżach powinny cumować statki, a nie spacerować mewy.
23 marzec 2021 : 08:09 Nizinny Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Newsletter