Porty, logistyka

Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo odebrało pierwszy dostarczony drogą morską ładunek skroplonego gazu ziemnego w portowej stacji przeładunkowej w Kłajpedzie na Litwie. Od początku kwietnia, odkąd PGNiG pełni rolę wyłącznego użytkownika instalacji, wyjechało już stamtąd ponad 50 autocystern z LNG z łącznym wolumenem prawie tysiąca ton.

PGNiG odebrało 11 czerwca 2020 roku ładunek skroplonego gazu ziemnego w stacji przeładunkowej w Kłajpedzie. Fińska firma Gasum dostarczyła tam ok. 1500 ton LNG pochodzącego z Norwegii. Skroplony gaz został przeładowany do zbiorników na lądzie, a następnie z Kłajpedy, dzięki autocysternom, będzie mógł trafić do odbiorców w krajach bałtyckich oraz w północno-wschodniej Polsce.

Ładunek dla PGNiG dotarł do Kłajpedy w zbiornikach bunkierki LNG (do niedawna - największej w świecie) i małoskalowego gazowca LNG o nazwie Kairos (nośność 4360 t, GT 8070). Cumował on przy pirsie kłajpedzkiego terminalu od ok. godz. 22:00 10 czerwca do ok. 11:00 11 dnia miesiąca, spędzając tam 13 godzin.

Kairos przybył do litewskiego portu z Risavika (niedaleko Stavanger), gdzie znajdują się: instalacja skraplająca Gasum o rocznej wydajności 300 000 ton, a także małoskalowy terminal LNG i stacja bunkrowania statków.

Statek należy do niemieckiej grupy żeglugowej Schulte Group i eksploatowany jest przez niemiecki Nauticor GmbH & Co KG. 
Pod koniec kwietnia br. poinformowano, że Gasum zakończyło transakcję przejęcia działalności LNG i biogazowej od Linde AG w Szwecji i Norwegii oraz działu bunkrowania statków od Nauticor w Niemczech.

Natomiast jeszcze pod koniec marca 2020 r., Nauticor podpisał list intencyjny z rosyjskim Novatekiem (Novatek Green Energy) w sprawie połączenia sił na polu rozwijającej się w regionie Bałtyku infrastruktury dostaw LNG, w tym bunkrowania statków z cystern drogowych i zbiornikowców bunkrujących.
Novatek posiada zakłady produkcji LNG (skraplania) na Jamale oraz w bałtyckim Wysotsku (nieduży), a Nauticor zdobył już doświadczenie w zakresie łańuchów dostaw LNG jako paliwa morskiego i jako operator Kairos'a.

"Dla każdej firmy ekspansja zagraniczna jest niezwykle istotna. W Polsce jesteśmy liderem w rozwoju rynku LNG małej skali, a wykorzystanie terminalu w Kłajpedzie pozwala nam na włączenie się w rozwój tego segmentu na tamtejszym obiecującym rynku. Wiążemy poważne plany z rozwojem sprzedaży skroplonego gazu w krajach bałtyckich. Tym bardziej, że nasza współpraca z litewskim partnerem Klaipėdos Nafta, właścicielem użytkowanej przez nas instalacji w Kłajpedzie, układa się wzorowo" - powiedział Jerzy Kwieciński, prezes zarządu PGNiG.

"Rynek LNG małej skali w regionie wykazuje pozytywne oznaki potencjalnego wzrostu. Wpływ na to mają planowane i uruchamiane nowe instalacje LNG w krajach bałtyckich, a także zapowiedzi subsydiowania sieci stacji LNG dla pojazdów ciężarowych na Litwie. Stacja przeładunkowa LNG w Kłajpedzie ma istotne znaczenie dla dostępności LNG na rynku. Cieszymy się, że nawiązaliśmy strategiczne owocne partnerstwo z PGNiG. Jego skala, kompetencje i przywództwo przyczynią się nie tylko do rozwoju rynku, ale także do przejścia na czystsze paliwa, czyli bardziej zrównoważonej gospodarki" - powiedział Darius Šilenskis, prezes Klaipėdos Nafta.

Więcej na temat: bunkrowanie LNG.

Kłajpedzka stacja odbioru i przeładunku LNG wyposażona jest w pięć zbiorników o łącznej pojemności 2250 ton gazu skroplonego. Posiada dwa stanowiska do załadunku autocystern lub ISO-kontenerów, które mogą być używane jednocześnie. Nabrzeże stacji pozwala nie tylko na odbiór LNG z jednostek pływających, ale także na jego załadunek.

PGNiG jest użytkownikiem stacji w Kłajpedzie od początku kwietnia 2020 roku. Instalacja należy do Klaipėdos Nafta, a w listopadzie 2019 roku polska spółka wygrała przetarg na pięcioletnie korzystanie ze 100% jej zdolności technicznych. Do tej pory PGNiG wyekspediowało stamtąd już ponad 50 ładunków skroplonego gazu ziemnego w cysternach samochodowych o łącznym wolumenie prawie 1000 ton LNG.

PBS (PortalMorski.pl), rel (PGNiG)

1 1 1 1