Porty, logistyka

Prace przy budowie tunelu między wyspami Wolin i Uznam w Świnoujściu - pomimo trwającej pandemii koronawirusa - są cały czas prowadzone.

Mimo panującej pandemii koronawirusa prace przy budowie tunelu pod Świną są kontynuowane – wynika z informacji służb prasowych obsługujących inwestycję. Wszystkie spotkania kadry biurowo-technicznej wykonawcy odbywają się w formie wideokonferencji, a pracownicy kontaktują się ze sobą telefonicznie.

Po stronie wyspy Uznam coraz bardziej widoczne są fundamenty zakładu separacji urobku. W tej części Świnoujścia powstaje także hala zakładu prefabrykacji. Będą w nim wytwarzane na bieżąco segmenty żelbetowe wykorzystywane do obudowy tunelu.

Wykonawca kontynuuje także prace przy montażu koszy zbrojeniowych oraz przy wykonywaniu ścian szczelinowych dla komory startowej maszyny drążącej tunel. Samo urządzenie drążące powinno przypłynąć z Chin do Polski pod koniec wakacji br.

Po stronie wyspy Wolin trwa cały czas porządkowanie terenu po wycince drzew i krzewów oraz usuwanie kolizji elektroenergetycznych średniego napięcia. Po stronie wyspy Wolin trwa także przebudowa sieci elektroenergetycznych średniego napięcia. W tej części Świnoujścia wykonawca zintensyfikował przewierty pod ulicami dla przeprowadzania kabli po nowych trasach.

Stała przeprawa w Świnoujściu połączy wyspy Uznam i Wolin, które rozdziela rzeka Świna, będąca również częścią toru wodnego do portu w Szczecinie. Plac budowy przekazano wykonawcy w październiku 2019. Tunel realizuje konsorcjum firm PORR SA, która jest jego liderem, PORR Bau GmbH, Gulermak Agir Sanayi Inşaat ve Taahhut i Energopol Szczecin.

Najważniejszą częścią projektu ma być tunel o długości 1,76 kilometra, który pozwoli kierowcom przejechać pod Świną. Wartość inwestycji wynosi ok. 913 mln zł, a dofinansowania unijnego - 776 mln zł. Środki na inwestycję pochodzą z Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Wartość kontraktu na zaprojektowanie i budowę przekracza 793 mln zł.

Całkowita długość inwestycji wyniesie około 3,4 kilometra, w tym 1,44 km jednorurowego tunelu drążonego. Średnica wewnętrzna tunelu ma mieć 12 metrów; ma tam powstać dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości po 3,5 metra, a poniżej jezdni - galeria ewakuacyjna.

Tunel ma być gotowy do września 2022 r.

autor: Kacper Reszczyński

-10 Tunel
W przyszłości każdy uźytkownik świnoujskiego tunela musi być świadomy, że ów tunel zaplanowano pod wpływem czyli dowcipnie, a to oznacza, że w przypadku gwałtownej ulewy i częściowego zalania tunelu kierowcy i pasażerowie będą zmuszeni skorzystać z drogi ewakuacyjnej biegnącej pod (!!!) jezdnią. W związku z tym w razie konieczności przeprawy wcześniej należy zabezpieczyć się w prosty sprzęt do nurkowania (maska i płetwy). Wypożyczalnia sprzętu na miejscu.
22 kwiecień 2020 : 14:09 Andy | Zgłoś
-4 Pytania do Andy
Czy potrzebne będą dodatkowy kursy nurkowania ? To będzie nurkowanie na głębokości większej niż 20 metrów od rzeki. Czy brak certyfikatu ukończenia kursu nurkowania będzie skutkował tym że nie będzie można wjechać do tunelu ? No i najważniejsze. Czy Panowie inżynierowie już wytrzeźwieli ?
23 kwiecień 2020 : 08:10 Diver | Zgłoś
+3 Sarkazm
Do Andy. Widzę że brak argumentów obróciłeś w sarkazm.
23 kwiecień 2020 : 09:01 Krys | Zgłoś
-3 Tunel
Do Krys. Niw wiem o jakie argumenty ci chodzi. Za czy przeciw dla tego rozwiązania drogi ewakuacyjnej. Projektant założył, że w obecnych czasach o wiele większa jest możliwość pożaru niż potężnej ulewy, w czasie której system osuszania może być nie wydolny. Czy ma rację? Doświadczenia chociażby Berlina temu przeczą. Pożary są wielką rzadkością , natomiast ulewy w pewnych porach roku, stały się już dość powszednie.
23 kwiecień 2020 : 09:31 Andy | Zgłoś
+2 Jeszcze raz punkt widzenia.
Do Andy. W czasie potężnej ulewy można zamknąć wjazd do tunelu. W czasie kolizji samochodów w środku tunelu skutkującej pożarem wybrana opcja wydaje się rozsądniejsza. Trzeba było coś wybrać.
23 kwiecień 2020 : 10:11 Krys | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0044 4.0852
EUR 4.285 4.3716
CHF 4.3754 4.4638
GBP 4.995 5.096

Newsletter