Porty, logistyka

Podczas tegorocznych wakacji do Świnoujścia zostanie przetransportowane urządzenie, które wydrąży tunel – informuje Radio Szczecin. TBM (Tunnel Boring Machine) to maszyna dedykowana specjalnie dla tej inwestycji.

- Wiosną tego roku w Chinach zostanie zmontowana po to, żeby wykonawca wiedział, jak ona wygląda, czy działa... Potem ją zdemontuje, załaduje na statki, będzie przez kilka miesięcy spływała do Świnoujścia. Potem trzeba będzie ją znowu tutaj zmontować, a jest to wielka maszyna, ponad 100-metrowa, kolos wielki jak pociąg – tłumaczył na łamach Radia Szczecin Mariusz Rabenda z Urzędu Miasta Świnoujście.

Maszyna mierzy ok. 100 metrów długości, średnica jej tarczy (średnica zewnętrzna), to 13,46 metra, średnica wewnętrzna - 12 m. Urządzenie ważyć ma 2740 ton. Jest to największy TBM, z jakiego do tej pory korzystano w Polsce (dotychczas największą była zakupiona na potrzeby budowy tunelu średnicowego w Łodzi maszyna TBM z tarczą o średnicy 13,04 m).

Drążenie tunelu rozpocznie się według planów w marcu 2021 roku. Aktualnie miasto i wykonawcy czekają na pozwolenie na budowę, które powinno być wydane w październiku 2020 roku.

Za projekt i budowę tunelu w Świnoujściu (inwestycji o wartości 912 mln zł, z czego 85 % stanowić będzie dofinansowanie ze środków unijnych) odpowiada konsorcjum firm: Porr SA, Porr Bau GmbH (Austria), Gülermak Agir Sanayi Insaat ve Taahhüt AS (Turcja) oraz Energopol Szczecin SA.

Świnoujski tunel, łączący wyspy Uznam i Wolin, ma mieć 1,40 km długości. Zaplanowano w nim jezdnię z dwoma pasami ruchu o szerokości 3,5 m każdy, z tunelem ewakuacyjnym poniżej jezdni. Tunel w Świnoujściu stanie się drugim podwodnym tunelem drogowym w Polsce, po oddanym do użytku w 2016 r. jako pierwszy w naszym kraju, tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku.

Tunel będzie miał tak dużą średnicę (stąd rekordowa w Polsce tunelownica), ponieważ zdecydowano się na budowę tunelu jednorurowego. Tunel o pojedynczej nitce może z powodzeniem służyć mieszkańcom i gościom Świnoujścia, zapewniając bezpieczeństwo, ale konieczne jest zadbanie o to, by w jego wnętrzu było wystarczająco dużo miejsca do przeprowadzenia np. akcji ewakuacyjnej. W przyszłości - w razie potrzeby - nie będzie problemu z dobudowaniem drugiej nitki, jednak z przeprowadzonych badań wynika, że rozważanie takiego rozwiązania może się stać konieczne nie wcześniej niż ok. roku 2045.

rel (Porr SA), Radio Szczecin

-13 Dobra inwestycja
Zamiast bezsensownego przekopu mierzeji na Zalewie Wislanym powinni wybudowac od razy druga nitke tunelu tak jak w Gdansku. Bez tego beda dalej korki, a w razie nawet malej stluczki nie bedzie alternatywy.
02 styczeń 2020 : 09:36 Zenek driver Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+13 Energopol
Matko tylko nie Energopol Szczecin. Oni jeszcze obwodnicy Wałcza nie zrobili i zarazem ogłosili bankructwo
02 styczeń 2020 : 11:06 AND Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 marwoj
Czy zostanie do budowy tunelu w Policach na zachodniej obwodnicy Szczecina?
02 styczeń 2020 : 20:18 Wojciech Krause Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1