Porty, logistyka

Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej przygotowało projekt specustawy ułatwiającej wielkie inwestycje w sektorze portowym – pisze poniedziałkowy "Puls Biznesu". Rząd liczy na jeszcze większe wpływy z przeładunków – dodaje gazeta.

Według gazety, resort gospodarki morskiej zaproponował usprawnienie procedur przy decyzjach lokalizacyjnych dla inwestycji, wiele zmian ma się pojawić w kwestiach właścicielskich i wywłaszczania użytkowników gruntów pod inwestycje. Uproszczona ma być m.in. procedura powiadamiania użytkownika o wszczęciu odpowiedniego postępowania.

W projekcie przewidziano także premie za szybsze wydanie gruntu czy wyłączenie niektórych przepisów kodeksu postępowania administracyjnego, które mogłyby wydłużyć procedurę.

Projekt zakłada też ograniczenie przez wojewodów praw właścicielskich do nieruchomości, z których będą czasowo chcieli skorzystać inwestorzy.

"Puls Biznesu" przypomina, że w 2018 r. wpływy do budżetu z ceł, akcyzy i VAT przy przeładunkach portowych przekroczyły 40 mld zł, a rząd chce zyskiwać coraz więcej z morskiej działalności przeładunkowej.

Według gazety projekt ma ułatwić inwestycje w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu. Do 2030 r. inwestycje mają pochłonąć 30 mld zł, z czego połowę ma kosztować budowa portu centralnego w Gdańsku.

Komentarze   

0 port
Czy pieniądze to wszystko? Polska ma najbardziej zanieczyszczone powietrze w Europie, z tego powodu dziesiątki tysięcy naszych rodaków przedwcześnie umiera. Tymczasem rząd chce, by Polska stała się krajem tranzytowym, by na polskich drogach podwoiła się ilość tirów, by dwukrotnie wzrosło zanieczyszczenie powietrza z tego źródła. Z drugiej strony nic nie robi się na rzecz regulacji śródlądowych szlaków wodnych, a to one wraz z koleją powinny przejąć zdecydowaną większość ładunków. Pociągi kontenerowe w Polsce mają średnią prędkość około 25km/godz, są chyba najwolniejsze w Europie. Wciąż remontowane tory, brak torów wydzielonych dla transportu towarowego, wyeksploatowany tabor, to są tematy do rozwiązania a nie budowa kolejnych morskich terminali kontenerowych.
09 kwiecień 2019 : 08:08 Andy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1

Źródło: