Porty, logistyka

Na terenie Portu Gdynia wdrożony został nowy kompleksowy system yetiSense do monitorowania emisji zanieczyszczeń powietrza. Inteligentny system stworzony przez firmę SeaData monitoruje stan jakości powietrza w czasie rzeczywistym, prezentuje wszystkie dane w atrakcyjnej formie i w razie potrzeby alarmuje Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA o przekroczeniu dopuszczalnych poziomów. 

Innowacyjny system yetiSense składa się z sieci czujników zainstalowanych nie tylko na terenie Portu, które mierzą zawartość pyłów zawieszonych PM2.5 i PM10 oraz natężenie hałasu. Czujniki zainstalowane zostały we wrażliwych miejscach w Porcie Gdynia i w pobliżu portu, aby szybko wskazać ewentualne zagrożenie dla mieszkańców Gdyni. Wszystkie dane z aparatury pomiarowej trafiają bezpośrednio do platformy analitycznej, w której zbierane i przetwarzane są również informacje z innych źródeł jak np. dane ze stacji GIOŚ (Główny Inspektorat Ochrony Środowiska) i prognozy pogody. System zostanie również wzbogacony o harmonogram przeładunków w terminalach portowych. Następnie w czasie rzeczywistym są generowane raporty w postaci wykresów i map. W przypadku wykrycia anomalii, system natychmiast alarmuje Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA o przekroczeniu dopuszczalnych norm zanieczyszczenia powietrza. Dzięki wykorzystaniu zaawansowanych uczących się algorytmów sztucznej inteligencji (ang. machine learning), system yetiSense może przewidywać potencjalne zagrożenia z kilkudniowym wyprzedzeniem. Co więcej może on także integrować i analizować dane z nieograniczonej liczby czujników i to nawet innych producentów np. ARMAAG (Agencja Monitoringu Regionalnego Atmosfery Aglomeracji Gdańskiej).

- Temat emisji pyłu powstającego w wyniku prowadzonych w Porcie Gdynia przeładunków jest bardzo wrażliwy społecznie, a tym samym, spotyka się ze szczególnym zrozumieniem i uwagą ze strony Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA - podkreśla Grzegorz Dyrmo, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA. – Dlatego też uruchomiamy system monitoringu działań związanych z przeładunkami wykonywanymi w Porcie Gdyni, który ma na celu zdyscyplinowanie pracy poszczególnych terminali i w maksymalnym stopniu wyeliminować emisje szkodliwych pyłów, a także zadbać, aby procesy przeładunkowe w Porcie Gdynia odbywały się w zgodzie z wymaganiami ekologicznymi.

- Uważamy, że zapobieganie jest o wiele tańsze, niż usuwanie negatywnych skutków przeładunku niebezpiecznych materiałów, np. węgla – mówi Rafał Wolak, prezes Zarządu spółki SeaData, współtwórca yetiBox oraz yetiSense. – Dlatego tworzymy inteligentny system, który potrafi się uczyć, przewidywać i ocenić możliwość wystąpienia zagrożenia w przyszłości. Skupiamy się przede wszystkim na właściwej interpretacji istotnych informacji z wielu różnych źródeł, w celu wyciągania odpowiednich wniosków i optymalizacji skomplikowanych procesów przemysłowych występujących w Porcie Gdynia.

SeaData sp. z o. o. tworzy zaawansowane systemy, które w oparciu o zaawansowane sieci sensoryczne i algorytmy sztucznej inteligencji, analizują różnego rodzaju dane, a następnie przewidują anomalie w skomplikowanych procesach nowoczesnego przemysłu, w myśl idei Industry 4.0 i Smart Factory. System yetiSense można łatwo skalować, może analizować dowolne dane i integrować się z dowolnymi urządzeniami IoT. Zespół firmy tworzą specjaliści z zakresu informatyki, elektroniki i meteorologii, którzy swoje wieloletnie doświadczenie zdobyli w światowych korporacjach technologicznych. Firma dostarczyła już podobny system dla Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. Spółka jest także absolwentem prestiżowego programu akceleracyjnego Space3ac realizowanego przez Pomorską Specjalną Strefę Ekonomiczną.

rel (Port Gdynia SA)

1 1 1 1