Porty, logistyka

– To prawda, że Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście planuje pozyskać nowe tereny w Świnoujściu jednak to, że powstanie tam głębokowodny terminal kontenerowy to jeszcze nic pewnego. Aby rozpocząć inwestycje potrzebny jest szereg analiz – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Monika Woźniak-Lewandowska, rzeczniczka prasowa ZMPSiŚ. Przedsięwzięcie nie jest jeszcze pewne, ale pierwsze kroki w jego stronę mają zostać zrobione jeszcze w tym roku.

Pierwsze kroki

Budowa terminalu w Świnoujściu byłaby ogromnym przedsięwzięciem, które może zmienić sytuację zarówno ZMPSiŚ jak i tego nadmorskiego, ponad czterdziestotysięcznego, miasta. Jednak aby do tego doszło potrzebne są odpowiednie analizy. – Taka infrastruktura potrzebuje przeprowadzenia szeregu badań. Dotyczą one m.in. tego jak wyglądałoby połączenie drogowe oraz kolejowe z nowym terminalem oraz jaki wpływ będzie on miał na środowisko – komentuje przedstawicielka ZMPSiŚ.

– Pierwszym krokiem będzie opracowanie studium wykonalności dla terminalu. Przetarg na opracowanie tego dokumentu ZMPSiŚ ogłosi jeszcze w tym roku – mówi Monika Woźniak-Lewandowska. – Oznacza to, że teraz nie możemy powiedzieć nic konkretnego. Więcej w tej sprawie będziemy wiedzieli najszybciej za rok – dodaje.

Inwestycja w zgodzie z mieszkańcami

Realizacji przedsięwzięcia obawia się jednak część mieszkańców. – Jeśli inwestycja ruszyłaby z miejsca to niezwykle ważne byłoby dla nas oddziaływanie infrastruktury na miasto i środowisko. Na pewno przeprowadzone zostałyby konsultacje z mieszkańcami, a projekt zakładałby wpasowanie konstrukcji w tkankę miasta – uspokaja Monika Woźniak-Lewandowska. – Apokaliptyczne wizje kompletnej dewastacji plaży i dotychczasowego charakteru miasta nie mają szansy urzeczywistnienia – kontynuuje.

Decyzję, czy inwestycja zostanie przeprowadzona, będzie leżała także po stronie mieszkańców Świnoujścia. O proponowanym przez prezydenta miasta rozwiązaniu przeczytacie tu.

Kolejny port z głębokowodnymi aspiracjami

Obecnie jedynym polskim głębokowodnym terminalem kontenerowym jest DCT Gdańsk, który w ostatnim czasie znacznie zwiększył swoje możliwości. Drugim tego typu terminalem może być Gdynia. Zarząd tamtejszego portu ma plany do 2027 osiągnąć odpowiednie parametry dzięki przeprowadzonym inwestycjom. Czy na trzecim miejscu znajdzie się Świnoujście. – Według badań potencjał Bałtyku to nawet ok. 20 mln. TEU rocznie, z czego obecnie przeładowywane jest ok. 9 mln TEU rocznie – komentuje Monika Woźniak-Lewandowska. – Planujemy zagarnąć część tych przeładunków – dodaje.

Terminal kontenerowy w Świnoujściu, jeśli powstanie, będzie w najlepszej sytuacji z polskich portów, z uwagi na to, że jest najbardziej wysunięty na zachód co oznacza, że leży najbliżej cieśnin duńskich. Dodatkowo przy wpływaniu do niego nie trzeba obijać żadnej przeszkody tak jak ma to miejsce podczas wpływania do trójmiejskich przystani. Plany może pokrzyżować jednak położenie na dnie Bałtyku rurociągu Nord Stream 2. Obecnie nie ma jeszcze jasnego stanowiska Komisji Europejskiej w tej sprawie. 

+1 Obowiązek
Stawię się.
31 październik 2016 : 06:37 Mikołaj | Zgłoś
0 kontenery
Ależ się obśmiałem czytając to wypracowanie na zadany temat. Po pierwsze państwa nie stać na budowę kolejnego portu zewnętrznego (już z tego pierwszego śmiano się nawet w Korei Pn), po drugie Świnoujście jest portem odciętym od lądowego zaplecza, droga dwupasmowa jak za komuny, podobnie szlak kolejowy a do tego brak portu barkowego. Po trzecie Świnoujście leży poza popularnymi korytarzami transportowymi, po czwarte - mamy doświadczenie czym grozi budowanie morskiej infrastruktury na podstawie opinii partyjnych ekspertów - port zewnętrzny z akwenem 130 ha z jednym stanowiskiem dla statku, który skorzysta z niego raz w miesiącu (terminal LNG), stanowisko nr 1 terminalu promowego o długości 240m w sytuacji braku promów a przede wszystkim braku infrastruktury drogowej. Po piąte- mieszkańcy chcą, by Świnoujście było uznanym, bałtyckim wczasowiskiem, budowane są super hotele i infrastruktura turystyczna. Terminal zabrałby kolejne kilometry plaży a sąsiadujące z nim uczyniłby nieatrakcyjnymi dla turystów. Po szóste w takim państwie jak Polska wystarczą dwa wielkie porty kontenerowe Gdańsk i Gdynia mające wszystkie atuty. Szczecin jest transportowym zadupiem a poszerzanie i pogłębianie toru wodnego (70km) skutkować będzie wzrostem do minimum 30 milionów złotych niezbędnych dla utrzymania jego parametrów ( większe koryto powoduje spadek prędkości płynącej z południa wody). Mało kto wie, że zimą Statki do i ze Szczecina płyną w konwojach ze względu na silne zalodzenie i zatory. Świnoujście jak z tego wynika jest zadupiem jeszcze większym.
01 listopad 2016 : 11:34 ssszymek | Zgłoś
0 @ssszymek
Obsmiac to mozna te twojewywody wziete z .... . Jak sobie prywatny inwestor chce wybudowac terminal to nic go nie obchodzi czy sa dwa, trzy czy moze dziesiec w Gdansku. Jegopieniadze i jego sprawa.
07 listopad 2016 : 13:30 markIV | Zgłoś
0 Terminal
Świnoujściu terminal miał zostać zbudowany za pieniądze z budżetu państwa, a to dlatego, że nie pojawił się żaden potencjalny inwestor. Chińczycy chcą budować ale za naszą kasę. Zgodnie z ich zasadami oni tylko wykupują lub budują za cudze. Zresztą to wstyd, że Polska tak zacieśnia kontakty z komunistycznym państwem totalitarnym, gdzie jest kilkadziesiąt tysięcy wiezniòw politycznych.
05 grudzień 2017 : 13:25 Ssszymek | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9577 4.0377
EUR 4.2668 4.353
CHF 4.3648 4.453
GBP 4.9701 5.0705

Newsletter