Porty, logistyka

W dniu 13 stycznia na Nabrzeżu Szczecińskim w Porcie Gdańsk miała miejsce uroczystość wieńcząca zakończenie rozbudowy intermodalnego terminalu kontenerowego w Porcie Wewnętrznym. 

Ta warta blisko 30 mln zł inwestycja zainicjowana z myślą o poprawie technologii i jakości obsługi na terminalu kontenerowym w rejonie Nabrzeża Szczecińskiego, realizowana była przy wsparciu środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Inwestycja, która obejmowała dość szeroki zakres prac, w tym powiększenie powierzchni składowej, poprawienie układu komunikacyjnego i postojowego terminalu, ale również uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej obszaru objętego inwestycją, czy wreszcie poprawę dostawy mediów, oświetlenia terenu oraz jego ogrodzenia, zrealizowana została niezwykle szybko, bo w zaledwie 7 miesięcy. Prace trwały od kwietnia do listopada ubiegłego roku, w rezultacie czego doprowadzono do polepszenia warunków do obsługi przewozów: drogowo-morskich, kolejowo-drogowo-morskich oraz kolejowo-morskich w zakresie jednostkowego czasu obsługi na terminalu. Zadbano również o uzyskanie, w toku przeprowadzonej inwestycji, stosownych usprawnień manipulacyjno-składowych kontenerów.

W konsekwencji, program modernizacji terminalu umożliwił zwiększenie jego dotychczasowych rocznych zdolności przeładunkowych do poziomu 100 tys. TEU.

Podczas uroczystości, zaproszeni goście mieli okazję zapoznać się ze szczegółami technicznymi zakończonej inwestycji zarówno z punktu widzenia inwestora, jak i wykonawcy przedsięwzięcia, którym w tym przypadku była firma Strabag Sp. z o.o.

W swoim wystąpieniu, Andrzej Sumionka, Dyrektor Regionu Północ firmy Strabag Sp. z o.o. zrelacjonował poszczególne etapy inwestycji, zakres prac oraz proceduralne rozwiązania towarzyszące temu przedsięwzięciu. Kluczowym elementem inwestycji była bowiem budowa ponad 2,5 hektarowego placu składowego, który z racji bardzo złożonych warunków geotechnicznych podłoża wymagał wzmocnienia. W tym celu koniecznym było wbicie w grunt 4.500 kolumn hybrydowych (żwirowo-cementowych).

Tak przygotowany plac może dziś pomieścić w jednej warstwie 456 szt. kontenerów 20' (20-stopowych) oraz 30 szt. kontenerów 20' (20-stopowych) z ładunkami niebezpiecznymi, co przy czterowarstwowym składowaniu, w sumie pozwala zgromadzić jednocześnie 1.824 kontenery 20-stopowe oraz 120 kontenerów z ładunkami niebezpiecznymi.

Jak podkreśliła w swym wystąpieniu Prezes Zarządu ZMPG S.A., Dorota Raben, rozbudowa intermodalnego terminalu kontenerowego już wkrótce, dopełniona zostanie także doskonałym skomunikowaniem z drogami krajowymi i autostradą A1 poprzez Tunel pod Martwą Wisłą, kolejną ważną inwestycję dla Portu Gdańsk i całej aglomeracji Gdańska. To właśnie dzięki tego typu przedsięwzięciom, ale również skuteczności i operatywności terminali przeładunkowych, Port Gdańsk rośnie w siłę, umacnia swoją pozycję na arenie międzynarodowej i z każdym rokiem notuje rekordowe przeładunki. Jak dodała, zakończona inwestycja to początek dalszych zmian infrastrukturalnych w Porcie Gdańsk, które jak udało się podsumować, w ciągu najbliższych 5 lat obejmą wartość przeszło 1 mld zł. Na taką bowiem kwotę opiewać będą w najbliższym czasie inwestycje samego Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A., nie wspominając o przedsięwzięciach wartych 7 mld zł zapowiadanych przez gdańskich operatorów przeładunkowych. O efektach następnych tego typu przedsięwzięć dowiemy się już niebawem, a jak wskazują przyjęte harmonogramy, powodów do świętowania kolejnych inwestycji w Porcie Gdańsk w roku 2016 powinno być sporo.

 

0 terminal kontenerowy
tunel bedzie otwarty wyjazd na warszawe morze przeladunki wzrosna
13 styczeń 2016 : 13:47 piotr 7179 | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0102 4.0912
EUR 4.2861 4.3727
CHF 4.3926 4.4814
GBP 5.0098 5.111

Newsletter