Zarząd Morskiego Portu Gdynia podpisał wartą 73,5 mln zł umowę z firmą Energopol - Szczecin S.A. na przebudowę intermodalnego terminalu kolejowego w Porcie Gdynia. Prace będą realizowane w latach 2014-2015.
Projekt pn. "Przebudowa intermodalnego terminalu kolejowego w Porcie Gdynia" polega na przebudowie istniejącego terminalu kolejowego w rejonie funkcjonowania BCT - Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego, w celu obsługi pełnych składów intermodalnych. Planowany całkowity koszt realizacji projektu wynosi 96,4 mln zł. Dofinansowanie ze środków UE Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wyniesie 39 mln zł.
Inwestycja ta przyczyni się do zwiększenia konkurencyjności Portu Gdynia w rejonie Morza Bałtyckiego.
Przebudowa istniejącego intermodalnego terminalu kolejowego w rejonie nabrzeża Helskiego I polegać będzie na zwiększeniu długości użytkowej torów do minimum 650 m, przebudowie toru podsuwnicowego do długości co najmniej 660 m, przebudowie układu drogowego, sieci wodociągowej, kanalizacyjnej, energetycznej i teletechnicznej.
- Działania te spowodują uporządkowanie układu torowego i zwiększenie efektywności pracy terminalu poprzez umożliwienie przyjmowania dłuższych składów pociągów oraz większych jednostek skonteneryzowanych. Nastąpi również znaczące ograniczenie jazd manewrowych pociągów z lokomotywami spalinowymi, oraz, z uwagi na nowoczesny, intermodalny charakter terminalu, zmniejszenie ruchu ciężkich pojazdów samochodowych - wyjaśnia w oświadczeniu zarząd portu.
To niejedyna inwestycja zwiększająca udział kolei w tym obszarze portu.
Na liście projektów indywidualnych okresu budżetowego 2014-2020 został wstępnie umieszczony projekt pn. "Przebudowa dostępu kolejowego do zachodniej części Portu Gdynia". Zasadnicze znaczenie dla dostępności kolejowej gdyńskiego portu mieć będzie jednak modernizacja szeroko rozumianej stacji Gdynia Port.
W maju PKP Polskie Linie Kolejowe zawarły umowę z WYG International. Inwestycja do realizacji przewidziana jest także na perspektywę budżetową UE 2014-2020.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.