Porty, logistyka

W Kłajpedzie odbyła się 20 stycznia br. uroczystość wmurowania kamienia węgielnego oraz kapsuły czasu pod budowę terminalu LNG. Do budowy terminalu dołożyła się Unia Europejska w kwocie 448 mln euro. Planowane przeładunki terminalu mają osiągnąć 1,5-2,2 mln ton gazu rocznie. 

Terminal będzie pracował w oparciu o instalacje regazyfikacyjne umieszczone na gazowcu LNG typu FSRU. 

Przypomnijmy, że norweski armator Höegh LNG podpisał 10-letnią umowę na czarter jednostki regazyfikacyjno-magazynowej (FSRU - Floating Storage and Regasification Unit) dla Klaipedos Nafta. Jednostka będzie pełniła funkcję terminalu odbiorczego LNG. Czarterowana jednostka będzie zasadniczym elementem powstającego w Kłajpedzie terminalu do importu gazu ziemnego w formie LNG. Oznacza to, że kluczowa część całego systemu importu gazu nie będzie należała do Litwinów, a będzie przez nich jedynie dzierżawiona. Litwini nie muszą natomiast budować na lądzie zbiorników na LNG i urządzeń regazyfikujących, jakie powstają w Świnoujściu. W litewskim porcie musi jednak powstać infrastruktura hydrotechniczna (pirsy, falochrony, stanowisko cumowania gazowca LNG FSRU i gazociągi oraz przyłącze do krajowej lub lokalnej sieci). Höegh LNG czarteruje Litwinom drugą z trzech jednostek FSRU budowanych w chwili podpisania umowy (na początku 2012 roku) przez Hyundai Heavy Industries. Dostawa statku została zaplanowana na drugą połowę 2014 roku.

Więcej o terminalu LNG w Kłajpedzie: tutaj.

Gazowiec Höegh'a przeznaczony do eksploatacji jako pływający terminal w Kłajpedzie ma otrzymać znamienną nazwę Independence (ang. "niezależność" lub "niepodległość"). Litwa potrzebuje rocznie ok. 3 mld m3 gazu. Teraz cały kupuje w Gazpromie, płacąc ponoć najwyższą cenę wśród krajów Unii. 

Wbrew temu, co podawały niektóre polskie media, LNG dla Litwy wcale nie przypłynie w Independence. Jako zasadniczy element terminalu importowego LNG statek ten będzie na stałe zacumowany w Kłajpedzie, a do niego będą cumowały inne gazowce przywożące LNG dla Litwy. W normalnym tempie (jak na typowych, stacjonarnych, lądowych terminalach odbiorczych LNG) gaz w postaci płynnej będzie przeładowywany na Independence. Z kolei z jego zbiorników, poprzez instalację regazyfikacyjną na jego pokładzie, gaz - już w postaci lotnej - przekazywany będzie znacznie wolniej do lądowej sieci gazowniczej.

Zwodowany w lipcu Independence, charakteryzuje się długością 294 m, szerokością 46 m, zanurzeniem 12,6 m i ładownością 170 000 m3.

JB, Media4Sea, rel

 

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter