Porty, logistyka

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ogłosił przetarg nieograniczony na wykonanie koncepcji przystosowania infrastruktury terminala promowego w Świnoujściu tak, by obsługiwał transport intermodalny.

Zadaniem koncepcji lokalizacyjno-programowej jest określenie lokalizacji, możliwości wariantowania inwestycji, zakresu robót oraz szacunkowych kosztów inwestycji, będących podstawą dla wykonania raportów środowiskowych, dokumentacji technicznej i studium wykonalności.

Wykonawca koncepcji musi opisać stan istniejący obejmujący inwentaryzację obszaru objętego inwestycją. Ponadto wykona prognozy i perspektywy rozwoju transportu intermodalnego, przeanalizuje flotę używaną obecnie oraz planowaną w przyszłości do obsługi przewozów intermodalnych.

Ponadto, należy przeanalizować lokalizację terminala w porcie w Świnoujściu, określić docelową i maksymalną ilość obsługiwanych promów, pojazdów drogowych i pociągów, określić rozbudowę i modernizację istniejącej na terenie terminala infrastruktury kolejowej.

Koncepcja musi zawierać analizę zakresu modernizacji dwóch stanowisk promowych, określenie optymalnej lokalizacji i podstawowych parametrów placów manipulacyjnych i postojowych dla pojazdów drogowych i naczep, a także przebiegu dróg technologicznych.

Wykonawca koncepcji musi opisać w niej dobór sprzętu przeładunkowego, określić jego ilość i koszty zakupu, opisać procesy technologiczne oraz zestawić całkowity koszt inwestycji dla wariantu wybranego i odrzuconego.

Kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty w 100 procentach stanowi cena. Oferty należy składać w siedzibie ZMPSiŚ do 19 sierpnia.

 

0 Promy
Ciekawe, czy beda wziete pod uwage fatalne rozwiazania dotyczace drogowych, ladowych polaczen Swinoujscia droga S3. Projekt trasy przewiduje, ze 40 km przed portem S3 z czteropasmowej ma byc tak jak obecnie droga dwupasmowa. Dzis, latem, trasa jest totalnie zapchana samochodami osobowymi i tirami. Zwiekszenie mozliwosci terminala bez zmian w projekcie spowoduje kompletne zablokowanie trasy przed Swinoujsciem. Ministerstwo problemu nie widzi i temat pierwszego od Swinoujscia odcinka. S3 nie istnieje. Pozostaje retoryczne pytanie. Czy rzad jeszcze chocby w minimalnym stopniu interesuje sie gospodarka morska?
03 sierpień 2013 : 06:39 Guest | Zgłoś
+1 Do Szymka
Intermodal oznacza że to co teraz jedzie S3 tzw TIRami-bedzie dojeżdżało koleją. Czytaj ze zrozumieniem. Poza tym nie mozna wszydtkich cennych przyrodniczo miejsc jak np park krajobrazowy na Wolinie rozwalać buldożerami żeby paru turystów szybciej dotarło do Śwnioujścia żeby zjeść smażoną rybę i kopcić się na plaży.
03 sierpień 2013 : 11:04 Guest | Zgłoś
0 Do Szymka
Poza tym ten duży ruch jest przez 2 miesiące w roku. Przez resztę czasu jest pusto jak porównasz z innymi drogami ekspresowymi. Dodatkowo-pomyśl-co da zrobienie i 10 pasów jeśli promy nie przerobią tysięcy aut na godzinę. Potrzebny byłby most lub tunel na Uznam.
Jak chcesz szybciej dojechać jedź przez Niemcy ;)
Na marginesie-Niemcy zazdroszczą nam dzikiej, niezniszczonej przyrody. A my chcemy wszystko asfaltować...
03 sierpień 2013 : 12:06 Guest | Zgłoś
0 Promy
Jesli sie powaznie mysli o por,cie to trzeba brac pod uwage wszystkie aspekty. Intermodalne to nie oznacza, ze ladunki beda docierac wylacznie koleja. Czytac ze zrozumieniem potrafie. nie uwazam za powazne by w dyskusji na portalu kogokolwiek obrazac. nie mam kompleksow i nie posluguje sie inwektywami by poprawic swoj humor. Cos sie koledze pomylilo. Koleja to i owszem ladunki skonteneryzowane docieraja ale niestety w niewielu procentach. W Niemczech osiagnieto juz 50 procent. U nas ok. 16. Poki co tiry jezdza drogami a nie na wagonach. Poziom niemiecki mozemy osiagnac za okolo 30 lat. Problem dostepu do portu od strony ladu jest istotny w ciagu calego roku i nawet student logistyki wie, ze nawet dwa miesiace problemow w dostepie do terminalu moga doprowadzic do sporych strat i utraty ladunkow.
03 sierpień 2013 : 22:27 Guest | Zgłoś
0 Do Szymka
Drogi przedmówco, czytaj ze zrozumieniem to nie jest inwektywa tylko prośba.Nie miałem zamiaru cię urazić.
Tylko w Polsce uważa się, że intermodal to wyłącznie przewozy ładunków skonteneryzowanych. Otóż nie - to głównie przewozy na wagonach kolejowych pomiędzy portami i terminalami wewnętrznymi różnorodnego mixu tj. kontenerów, nadwozi wymiennych oraz naczep drogowych typu huckepack na wagonach kieszeniowych.
Jeśli przyjąć że intermodal to przewóz jednostki ładunkowej więcej niż 1 gałęzią transportu to mamy kilka jego kombinacji np. wagon-prom-droga, wagon-prom-wagon, wagon-statek-wagon-droga, etc etc. Najmniej dzisiaj realne wydaje się połączenie w Polsce przewozów drogowych/kolejowych/morskich ze śródlądowymi - ze względu na brak rzek po których mógłby się odbywać. Jak wiemy - mamy obecnie małe odcinki Odry które są żeglowne (nie cały rok) a reszta jest w tragicznym stanie i nie nadaje się obecnie do żeglugi.
05 sierpień 2013 : 08:25 Guest | Zgłoś
0 Do szymka
Budowanie terminalu intermodalnego - bo w końcu tego dotyczy ten komentowany arktykuł - ma mieć na celu m.in. właśnie przeładunki różnych jednostek transportowych na wagony. Intencją terminalu promowego jest, by ładunki dopływające promami do Świnoujścia - mogły w przyszłości być dowożone koleją. Dzisiaj ma to miejsce wyłącznie w przypadku wagonów przewożonych na promach kolejowych. W przyszłości mogłoby dotyczyć wszelkich jednostek. Ma to sens bo taka jest światowa/europejska tendencja przewozów obecnie. Do tego w sąsiedztwie OT Logistic buduje terminal kontenerowy na 200.000 TEU więc...dlaczego nie.
I to jest właśnie patrzenie przyszłościowe na port i jego zaplecze niezależnie od tego kto to wymyślił (ten rząd, tamten rząd, czy może zarząd portu).
Zrobienie z ostatnich paru kilometrów S3 na Wolinie sześciopasmowej autostrady pewnie upłynniło by odrobinę ruch z / do portu. Tylko co z tego skoro te tysiące urlopowiczów i tak będzie musiało czekać na miejski prom blokując jak co roku całą okolicę?
Jeśli ruch promowy ze Skandynawii będzie rósł jak obecnie a do tego pojawi się terminal na 200.000 TEU to, żeby ten cały ruch obsłużyć potrzebne jest przede wszystkim przerzucenie ilu się da z tych ładunków na kolej. Dzisiaj robi to z powodzeniem BCT w Gdyni oraz DCT w Gdańsku i to z ich doświaczeń można czerpać w tym temacie.
Jeśli cały ten ruch za parę lat miałby odbywać się dalej "w ląd" drogami - nawet 6cio pasmowa autostrada do Szczecina na niewiele się zda.
05 sierpień 2013 : 08:26 Guest | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9877 4.0683
EUR 4.2675 4.3537
CHF 4.3848 4.4734
GBP 4.9599 5.0601

Newsletter