Offshore

Mitsui OSK Lines (MOL) i tajwański armator Ta Tong Marine (TTM) zamówili pierwszy w Azji statek do obsługi morskich farm wiatrowych. Zbuduje go oddział stoczni VARD w Wietnamie.

Duńska spółka Ørsted A/S, MOL i TTM podpisały kontrakt na obsługę farm wiatrowych Greater Changhua 1 i 2 o mocy 900 MW na Tajwanie, których operatorem jest Ørsted. Kontrakt zawarto na 15 lat z opcją przedłużenia do 20 lat.

W celu jego realizacji MOL i TTM za pośrednictwem spółki joint venture Ta San Shang Marine zamówiły statek do obsługi morskich farm wiatrowych typu SOV (Service Operation Vessel) w norweskiej grupie stoczniowej Vard.

Charakterystyka statku SOV VARD 4 19

Statek zostanie zbudowany według projektu VARD 4 19 w stoczni VARD Vard Vung Tau w Wietnamie, a jego dostawa planowana jest na pierwszą połowę 2022 roku. W procesie projektowania skupiono się na optymalizacji konstrukcji kadłuba, bezpieczeństwie i komforcie pracy załogi oraz funkcjonalności. Będzie to pierwszy statek SOV, zbudowany zgodnie z przepisami tajwańskiej bandery i klasy, przeznaczony do pracy w trudnym i wymagającym środowisku morskim akwenu Cieśniny Tajwańskiej. Pomieści 87 osób, w tym do 60 techników, w pojedynczych kabinach i będzie mógł wracać do bazy tylko raz w miesiącu.

Statek o długości 84,4 metra i szerokości 19,5 metra będzie wyposażony w pomost roboczy z kompensacją ruchu o regulowanej wysokości z systemem podnośnikowym, system transferu łodzi z regulacją wysokości oraz żuraw pokładowy z kompensacją ruchu w trzech płaszczyznach do transferu ładunku. Hybrydowy napęd typu diesel-electric wykorzystujący baterie pozwoli na zmniejszenie zużycia paliwa i obniżenie emisji dwutlenku węgla. Będzie także wyposażony w systemy SeaQ: zarządzania magazynem energii, zarządzania energią oraz zintegrowany system automatyki, dostarczone przez spółkę Vard Electro.

Jego bazą będzie Port Taichung, w którym zlokalizowane będą przyszłe obiekty firmy Ørsted, służące do eksploatacji i konserwacji turbin offshore wind. Port ten znajduje się w pobliżu Greater Changhua, w odległości 35-60 km od brzegu i może przyjąć statki o dużym zanurzeniu.

Morskie farmy wiatrowe od Europy po Azję

"Ørsted rozwija, buduje i obsługuje morskie farmy wiatrowe na całym świecie, będąc pionierem rozwoju tej energetyki także na Tajwanie. Nie tylko budujemy bazę serwisową w porcie w Taichung, ale również ustanawiamy bezprecedensową praktykę przemysłową w regionie. Co więcej, kontrakt ten daje tajwańskiemu dostawcy statku SOV unikalną możliwość wykorzystania najnowocześniejszych technologii w branży morskiej energetyki wiatrowej" – podkreślił Christy Wang, dyrektor generalny spółki Ørsted Tajwan.

"Doceniamy wkład firmy Ørsted w ożywienie tajwańskiego przemysłu morskiego, Cieszymy się, że możemy rozwijać biznes offshore wind w naszej ojczyźnie. To dla nas nowe wyzwanie, ale i duża szansa na doskonalenie się. Z niecierpliwością czekamy na możliwość zatrudnienia tajwańskiej załogi na pokładzie nowego statku w pobliżu ich rodzinnego miasta" - dodał Hrong-Nain Lin, prezes Ta Tong Marine.

"Morska energetyka wiatrowa rozwija się od przemysłu europejskiego do światowego. Dzięki temu kontraktowi wkraczamy na rynek w czasie, gdy inicjatywy związane z energią odnawialną rozwijają się, a nadchodzące ożywienie zarówno w Azji, jak i w Ameryce Północnej uzupełnia wciąż wysoki poziom tej aktywności w Europie. Opracowaliśmy kilka koncepcji statku SOV i cieszymy się, że będziemy częścią tego wielkiego rynku w przyszłości” – powiedział Erik Haakonsholm, dyrektor generalny Offshore and Specialized Vessels w VARD.

Inwestycje MOL na Morzu Japońskim

"Jesteśmy podekscytowani współpracą z Ta Tong Marine Group i Ørstedem przy budowie pierwszego SOV do przyszłej eksploatacji i konserwacji farm wiatrowych Greater Changhua. To ważny krok dla poszerzenia naszej obecności w tajwańskim sektorze morskiej energetyki wiatrowej” – dodaje dyrektor generalny oddziału offshore Mitsui OSK Lines Yasuchika Noma.

Jak podkreślił MOL w oświadczeniu, to pierwszy projekt statku SOV na Tajwanie, a w rzeczywistości w całej Azji. Kontrakt jest częścią długoterminowej strategii tego armatora, mającej na celu zwiększenie jego zaangażowania w mniej zależne od paliw kopalnych sektory przemysłu morskiego.

Na początku tego miesiąca spółka Seajacks, będąca wspólną własnością MOL i Marubeni Corp., zabezpieczyła swój debiutancki kontrakt w Japonii na instalację fundamentów turbin na Morzu Japońskim. Prace będą prowadzone w ramach projektu morskiej farmy wiatrowej w Akita Port i Noshiro Port w prefekturze Akita, w północno-zachodniej części kraju.

Projekt ten, w którym Marubeni jest inwestorem, ma być pierwszym w Japonii, finansowanym w 100 proc. na zasadach komercyjnych, projektem morskiej energetyki wiatrowej na dużą skalę, dotyczącym budowy turbin posadowionych na stałe w dnie morskim.

GL na podst.: TradeWinds, Vard, Ørsted

1 1 1 1